Depresión, Ansiedad y Actividad Física en Escolares:Estudio Comparado

  1. Antonio Pantoja Vallejo
  2. Karen Melissa Polanco Zuleta
Journal:
Revista iberoamericana de diagnóstico y evaluación psicológica

ISSN: 1135-3848

Year of publication: 2019

Volume: 3

Issue: 52

Pages: 143-155

Type: Article

DOI: 10.21865/RIDEP52.3.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

The purpose of this study was to determine the prevalence of depressive symptoms and anxiety states by sex and level of educational attainment; and analyse the relationship between physical activity and depression and anxiety by sex and level of educational attainment. We used a sample of 998 students from the city of Jaen, belonging to the sixth grade of Primary Education and the second grade of Compulsory Secondary Education (ESO - acronyms in Spanish), who completed questionnaires about depression, anxiety and physical activity. The results showed that the students of 2nd ESO had more depressive symptoms and traitanxiety than those of the 6th of primary with a higher prevalence among girls, depression and trait anxiety showed statistically significant correlations with respect to the physical activity. These results may have important implications in helping to generate new strategies for early detection of these mental disorders, emphasizing the promotion of physical activity during leisure time.

Funding information

La variable de actividad física se midió a través del cuestionario Exploración Física para la población escolar, validado y aplicado en el programa PERSEO (programa piloto escolar de referencia para la salud y el ejercicio contra la obesidad) en el año 2007 por los Ministerios de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, y Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, junto a las Consejerías de Sanidad y Educación de seis Comunidades Autónomas (España). Esta prueba consta de 12 ítems de repuesta múltiple. Un equipo de 9 jueces expertos (5 profesores de colegios e institutos de Jaén capital y 4 docentes de la Universidad de Jaén) decidieron dividir el cuestionario en dos dimensiones para su análisis, considerando que esto no afectaba a las propiedades del cuestionario original. Por una parte, tiempo libre-ocio, que hace referencia a situaciones de actividad física a la semana, ya sea practicando algún deporte o en actividades extraescolares deportivas, u organizadas con los amigos; por en otra, el sedentarismo que pone énfasis en aspectos de inactividad física en su rutina habitual.