Análisis del tiempo de clase en EF y propuestas para su optimización

  1. Ruiz Heredia, Celia María 1
  2. Lara Sánchez, Amador Jesús 1
  3. López Gallego, Francisco José 2
  4. Cachón Zagalaz, Javier 1
  5. Valdivia Moral, Pedro 3
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Colegio Santa Teresa de Porcuna.
  3. 3 Universidad de Granada.
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 35

Pages: 126-129

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I35.61880 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The organization and time management in Physical Education lessons in Primary Education supposes an important aspect for effective teaching. Therefore, teachers must be aware of the real time students are taking advantage of in Physical Education lessons and consequently try to maximize the 2h weekly established in the curriculum. The aim of this study was to analyze and quantify the different types of time in which the PE lesson is fractionated. The intention is to raise awareness amongst teachers and to develop strategies for Physical Education lessons in order to increase the time of motor engagement. Material and Methods: By observing recordings with a Canon Legria HFR306 video camera placed on one of the sides of the track, 3 sessions of 2 didactic units (DU) of different sports were analyzed (session time, useful time, explanation time, practice time, lost time and motor commitment). The sample constituted of two groups of fifth-graders from a primary school, out of which 3 students were extracted. Results: The recordings were digitized with the Windows Media program, and the SPSS19 program for Windows was used for statistics. Discussion and Conclusions: The analysis showed that the time established by the curriculum is not the actual practice time. In fact, 3/4 of the class time was effective; about 2/4 was marked as motor commitment. To improve the motor commitment times of the students, PE classes should be scheduled more appropriately within school days. Furthermore, diverse motivational strategies might be a good tool for increasing students engagement times.

Bibliographic References

  • Arroyo, I. (2001). La comunicación audiovisual en la escuela. Cuadernos de Pedagogía, 300, 77-82.
  • Aubert, A. Bizkarra, M., y Calvo J. (2014) Actuaciones educativas de éxito desde la EF. Retos, 25, 144-148.
  • Cañabate, D., Pau, J., y Torralba, V. (2014). Perfiles motivacionales en las sesiones de EF. Retos, 26, 34-39.
  • Contreras Jordán, O.R. (2007). Educación física en el siglo XXI. Nuevas perspectivas, nuevos retos. Illes Balears, Universitat.
  • Contreras Jordán, O.R., y García López L.M. (2011). Didáctica de la educación física. Enseñanza de los contenidos desde el constructivismo. Madrid, Sintesis.
  • Fernández, A. (2008). El tiempo en la clase de EF. Deporte y actividad física para todos, 4, 105-107.
  • García Sánchez, J.M. (2010). Aspectos organizativos de la clase de EF. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(11), n.a.
  • Graziele Bento, G., Cascaes da Silva, F., Gonçalves, E., Domingos dos Santos, P., y da Silva, R. (2016). Revisão sistemática sobre nível de atividade física e estado nutricional de crianças brasileiras. Revista de Salud Pública, 18(4), 630-642.
  • Lara, A.J., Zagalaz, M.L., Cachón, J., y Torres-Luque, G. (2014). El deporte como medio educativo en la escuela. Jaén, Universidad.
  • Martínez-González, M.A., Varo, J.J., Santos, J.L., De Irala, J., Gibney, M., Kearney, J., y Martínez, J.A. (2001). Prevalence of physical activity during leisure time in the European Union. Medicine and Sciencie in Sports and Exercise. 33(7), 1142-1146.
  • Mendoza, R. (1995). Situación actual y tendencias en los estilos de vida del alumnado. Primeras Jornadas de la Red Europa de escuelas promotoras de salud en España. Granada.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.. Madrid: Boletín Oficial del Estado (BOE), 295, de 10 de diciembre.
  • Olmedo, J.A. (2000). Estrategias para aumentar el tiempo de práctica motriz en las clases de EF escolar. Apunts: EF y deportes, 59, 22-30.
  • Otero-Pazos, M., Navarro-Patón, R. y Abelairas-Gómez, C. (2014). El deporte escolar en función del género desde el punto de vista del profesorado. Trances, 6(5), 289-310.
  • Pieron, M. (1988). Didáctica de las actividades físicas y deportivas. Gymnos. Madrid.
  • Ruiz, L.M. (1994). Deporte y Aprendizaje. Proceso de adquisición y desarrollo de habilidades. Madrid: Visor.
  • Sánchez Rivas, E., Mayorga-Vega, D., Fernández Rodríguez, E., y Merino-Marbán, R. (2014). Efecto de un programa de estiramiento de la musculature isquiosural en las clases de EF en Educación Primaria.
  • Journal of Sport and Health Research, 6(2) 159-168.
  • Viscarro, I., Cañabate, D., Güell, R; Martínez, M.A., y Cachón, J. (2014). Psychomotor content and its contribution to the healhy habits formation in childhood. Journal of Sport and Health Research, 6(1), 99-106.
  • Zagalaz-Sánchez, M.L., Lara-Sánchez, A., y Cachón-Zagalaz, J. (2014). Fundamentos de la programación de EF en primaria. Síntesis. Madrid.