Análisis del bienestar subjetivo del jugador de pádel

  1. Manuel Villena Serrano 1
  2. Rosario Castro López 2
  3. María Luisa Zagalaz Sánchez 1
  4. Javier Cachón Zagalaz 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Journal:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X

Year of publication: 2020

Volume: 29

Issue: 1

Pages: 29-38

Type: Article

More publications in: Revista de psicología del deporte

Metrics

Cited by

  • Dialnet Metrics Cited by: 6 (24-09-2023)

JCR (Journal Impact Factor)

  • Year 2020
  • Journal Impact Factor: 1.172
  • Journal Impact Factor without self cites: 1.112
  • Article influence score: 0.229
  • Best Quartile: Q4
  • Area: PSYCHOLOGY, APPLIED Quartile: Q4 Rank in area: 77/83 (Ranking edition: SSCI)

SCImago Journal Rank

  • Year 2020
  • SJR Journal Impact: 0.405
  • Best Quartile: Q3
  • Area: Applied Psychology Quartile: Q3 Rank in area: 148/254
  • Area: Sports Science Quartile: Q3 Rank in area: 91/125

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2020
  • Journal Impact: 1.440
  • Field: PSICOLOGÍA Quartile: C1 Rank in field: 15/111
  • Field: DEPORTE Quartile: C1 Rank in field: 4/43

CIRC

  • Social Sciences: B

Scopus CiteScore

  • Year 2020
  • CiteScore of the Journal : 2.1
  • Area: Applied Psychology Percentile: 45

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Year 2020
  • Journal Citation Indicator (JCI): 0.26
  • Best Quartile: Q4
  • Area: PSYCHOLOGY, APPLIED Quartile: Q4 Rank in area: 91/111

Abstract

Due to the importance of paddle in Spain, the purpose of this study was to deepen the analysis of the subjective welfare state of the player of this sport. For this, three factors of intimate relationship with happiness were analyzed, such as, happiness itself, satisfaction with life and mood. The study involved 118 subjects, of average age 31. 86 years (SD = ± 8. 959). The instruments used to evaluate these constructs were the Factor Scale to measure Happiness, Satisfaction With Life Scale (SWLS) and the Profile of Mood States (POMS). The analysis has revealed the correlation between the three factors. The results indicate that as the practice time increases the paddle players obtain more favorable scores for the different dimensions of the state of mind (POMS). Regarding the results obtained, it is considered that there is a positive relationship between the practice of paddle sports and the subjective well-being of the person.

Funding information

La investigaci?n conducente a la elaboraci?n de este art?culo ha estado financiada por el Grupo de Investigaci?n del PAIDI, HUM653, Innovaci?n did?ctica en actividad f?sica (IDAF) adscrito a la Universidad de Ja?n.

Funders

Bibliographic References

  • Ahmed, M. D., Ho, W.K.Y., Zazed, K., Van-Niekerk, R. L. y Jong-Young, L. L. (2016). The adolescent age transition and the impact of physical activity on perceptions of success, self-esteem and well-being. Journal of Physical Education and Sport, 16(3), 776-784.
  • Alarcón, R. (2006). Desarrollo de una escala factorial para medir la felicidad. Revista Interamericana de Psicologia. 40(1), 99-106.
  • Andrade, E. M., Arce, C. y Seoane, G. (2002). Adaptación al español del cuestionario “Perfil de los Estados de Ánimo” en una muestra de deportistas. Psicothema, 14, 708-713.
  • Andrade, E., Arce, C., Torrado, J., Garrido, J., De Francisco, C. y Arce, I. (2010). Factor structure and invariance of the POMS mood state questionnaire in Spanish. The Spanish Journal of Psychology, 13, 444-452.
  • Arce, C., Andrade, E. M. y Seoane, G. (2000). Problemas semánticos en la adaptación del POMS al castellano. Psicothema, 12(2), 47-51.
  • Asociación médica mundial (2013). Declaración de Helsinki. Adoptada por la 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil. http://www.isciii. es/ISCIII/es/contenidos/fd-investigacion/fd-evaluacion/fd-evaluacion-etica-investigacion/Declaracion-Helsinki-2013-Esp.pdf
  • Ávila, A. y Giménez, A. (1991). Los adjetivos en tareas de evaluación psicológica: propiedades y valor estimular. Revista de Psicología General y Aplicada, 44, 465-475.
  • Barrios, R. (2015). El Perfil Interactivo de Estados de ánimo en el Deporte (PIED): un test para evaluar deportistas en condiciones de terreno. Revista Cubana de Medicina, Deporte y la Cultura Física, 10(3), 1-30.
  • Bradburn, N. M. (1969). The structure of psychological well-being. Chicago: Aldine.
  • Cachón, J. (2014). ¿Entusiasmo, delirio, deporte, fervor, pasión, PÁDEL? Journal of Sport and Health Research, 6(1), 3-6.
  • Cacioppo, J. T. y Berntson, G. G. (1999). The affect system: architecture and operating characteristics. Current Directions in Psychological Science, 8, 133-37.
  • Castaño, J. (2009). Iniciación al pádel. Sevilla: Wanceulen.
  • Castro, R., Cachón, J., Valdivia, P., Castellar C. y Pradas, F. (2015). History of Paddle. 14th ITTF Sports Science Congress | 5th World Racquet Sports Congress. Suzhou (China), 23-25 abril.
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
  • Diener, E. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
  • Diener, E. (1994). Assessing subjective well-being: Progress and opportunities. Social Indicators Research, 31, 103–157.
  • Diener, E. (2000). Subjetive well-being: The science of happiness and proposal for a national index. American Psychologist Association, 55, 34-43.
  • Diener, E., Emmons, R., Larsen, R. J. y Griffin, S. (1985). The Satisfaction With Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49, 71-75.
  • Diener, E., Oishi, S. y Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluation of live. Annual Review Psychology, 54, 403-425.
  • Duque, C., Vázquez, A. y Hervás, G. (2012). Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS) en una muestra representativa de españoles adultos: Validación y datos normativos (Trabajo fin de Máster). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Emmons, R. y Diener, E. (1985). Personality correlates of subjective well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 11(1) 89-97.
  • Eubank, J. y De Vita, J. (2015). Undergraduate Student Engagement in Informal Recreational Swim: An Exploratory Study. Recreational Sports Journal, 39, 121-131.
  • Federación Española de Pádel (2017). Datos de jugadores federados. Recuperado http://www.padelfederacion.es/Datos_Federacion.as p?Id=0.
  • Fernández, E.J., Almagro, B.J. y Sáenz-López, P. (2014). Inteligencia emocional percibida y el bienestar psicológico de estudiantes universitarios en función del nivel de actividad física. Cultura, ciencia y deporte, 28(10), 31-39.
  • Jiménez-Moral, J. A., Zagalaz, M. L., Molero, D., Pulido-Martos, M. y Ruiz, J.R. (2013). Capacidad aeróbica, felicidad y satisfacción con la vida en adolescentes españoles. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 429-436.
  • Johansson, M., Hassmén, P. y Jouper, J. (2011). Acute Effects of Qigong Exercise on Mood and Anxiety. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 1(S), 60-65.
  • Lucas, R. E., Diener, E. D. y Suh, E. (1996). Discriminant validity of wellbeing measures. Journal of Personality Assessment, 71, 3616-3628.
  • Lyubomirsky, S., Sheldon, K. y Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111-131.
  • McNair, D.M., Lorr, M. y Droppleman, L.F. (1971). Manual for the Profile of Mood States. San Diego, California: Educational and Industrial Testing Service.
  • Méndez-Giménez, A., Cecchini, J. A. y Fernández-Rio, J. (2016). Pasión por el deporte, actividad física vigorosa y satisfacción con la vida. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 73-79.
  • Mohammadi, E., Batvandi, Z. y Saberi, A. (2015). Relationship between happiness and different levels of physical activity. Trends, 1(22), 47-52
  • Moyano–Díaz, E., Cornejo, F., Carreño, M. y Muñoz, M. (2013). Bienestar Subjetivo en Maximizadores y Satisfacedores. Terapia psicológica, 31(3), 273-280.
  • Muñoz, V., Lavega, P., Serna, J., Sáez de Ocáriz, U. y March, J. (2017). Mood states when playing alone or in cooperation: two unequal motor and affective experiences. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 33(1), 196-203
  • Padrós, F., Soria-Mas, C. y Navarro, G. (2012). Afecto positivo y negativo: ¿Una dimensión bipolar o dos dimensiones unipolares independientes? Interdisciplinaria, 29(1), 151-164.
  • Pérez, L., González-Arratia, N. I., Validez, J. L., González-Escobar, S. y Van-Barneveld, H. O. (2012). Validación de la Escala de Felicidad de Alarcón para adolescentes mexicanos. Psicología Iberoamericana, 20(1), 71-79.
  • Peters, S. y Ziemainz, H. (2014). Measuring subjetive well-being in exercise interventions. Asian Journal of Exercise and Sport Science, 11(1), 64-81.
  • Ramón, J. y Guzmán, J. F. (2014). Distancia a la red de los jugadores de pádel en función del lado de juego. Revista Internacional de Deportes Colectivos, 18, 105-113.
  • Reigal, R., Videra, A. y Gil, J. (2014). Práctica física, autoeficacia general y satisfacción vital en la adolescencia. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(55), 561-576.
  • Reina, C., Oliva, A. y Parra, A. (2010). Percepciones de autoevaluación: Autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society y Education, 2(1), 47-59.
  • Ryan, R. y Deci, E. (2001). “On happiness and human potentialsA review of research on hedonic and eudaimonic well-being”. Annual Review of Psychology, 52, 141-66.
  • Sánchez-Alcaraz, B. J. (2014). Recomendaciones de entrenamiento de la condición física en jugadores jóvenes de pádel. Trances, 6(4), 189-200.
  • Shin, D. C. y Johnson, D. M. (1978). Avowed happiness as an overall assessment of the quality of life. Social Indicators Research, 5, 475-492.
  • Torregrosa, D., Belando, N. y Moreno-Murcia, J. A. (2013). Predicción de la satisfacción con la vida en practicantes de ejercicio físico saludable. Cuadernos de psicología del deporte, 14(1), 117-122.
  • Villena-Serrano, M., Castro-López, R., Lara-Sánchez, A. y Cachón-Zagalaz, J. (2016). Revisión sistemática de las características e incidencia del pádel en España. Estado del Arte. Apunts. Educación Física y Deportes, 126 (4), 7-22.
  • Yazicioglu, K., Yavuz, F., Goktepe, A. S. y Tan, A. K. (2012). Influence of adapted sports on quality of life and life satisfaction in sport participants and non-sport participants with physical disabilities. Disability and Health Journal, 5(4), 249-253.