Cambios en la percepción del profesorado sobre la incidencia positiva de las tecnologías digitales en educación primaria y secundaria

  1. Juan Bosco López González 1
  2. Juana María Ortega Tuleda 2
  1. 1 Dallas Independent School District
    info

    Dallas Independent School District

    Dallas, Estados Unidos

    ROR https://ror.org/03s538y47

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Year of publication: 2017

Issue: 18

Pages: 97-108

Type: Article

DOI: 10.17561/REID.V0I18.3401 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Abstract

This study describes and relates the evolution produced in the opinion of Primary and Secondary teachers about the positive impact of information and communication technology (ICT) in the educational process. Results are presented with the application of a questionnaire (n=744). Nonexperimental research was carried out through a longitudinal trend study in 2009 and 2016. Thus, with two different samples from the same population, it was possible to relate and contrast the evolution of the positive impact of ICT in educational practice. Among the results were four variables that were related to the opinion of teachers on the positive incidence of digital technology in education. These variables were: the use of digital technology in the classroom, the level of teacher training in digital technology, the consideration that the teacher has to integrate ICT in teaching practice, and the educational stage where teachers teach.

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I., Tirado, R., & Cabero, J. (2008). Los centros TIC en Andalucía, España: un modelo de implicación del profesorado en la integración curricular de la tecnología. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 18(2), 171-199.
  • Aguaded, J. I. & Pérez, M. A. (2010). Hacia una integración curricular de las TIC en los centros educativos andaluces de primaria y secundaria. Bordón, 62(4), 7–23.
  • Almerich, G., Suárez, J. M., Orellana, N., & Díaz, M. I. (2010). La relación entre la integración de las tecnologías de la información y comunicación y su conocimiento. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 31-50.
  • Área, M. (2005). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. Revista Relieve. 11(1), 3-25.
  • Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de educación, 352, 77-97.
  • Area, M., Borrás, J. F., Castro, F. M., Cepeda, O., Fariña, E., González, D., & Sanabria, A. L. (2013). Políticas educativas y buenas prácticas TIC: actas II Simposio Internacional SITIC.
  • Area, M., Sanabria, A. L. & Vega, A. M. (2015). Las políticas educativas TIC (Escuela 2.0) en las Comunidades Autónomas de España desde la visión del profesorado. Campus virtuales, 2(1), 74-88. https://goo.gl/SZk6S1 (2016-1-9).
  • Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa (2ª edición). Madrid: La Muralla S.A.
  • Boza, A., Toscano, M. & Méndez, J.M. (2009). El impacto de los proyectos TICS en la organización y los procesos de enseñanza-aprendizaje en los centros educativos. Revista de Investigación Educativa. 27(1), 263-289.
  • Boza, Á., Tirado, R., & Guzmán, M. D. (2010). Creencias del profesorado sobre el significado de la tecnología en la enseñanza: influencia para su inserción en los centros docentes andaluces. Relieve, 16(1), 1-24.
  • Boza, A., & Toscano, M. O. (2011). Buenas prácticas de la integración de las TIC en educación. In VI Congreso virtual de aidipe.
  • Buendía, L., Colás, M.P. y Hernández, F. (1997). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.
  • Cabero, J. (2010). La satisfacción de los estudiantes en red en la formación semipresencial/Online Students' Satisfaction with Blended Learning. Comunicar, 18(35), 149-157.
  • Cabero, J., & Fernández, J. M. (2014). Una mirada sobre las TIC y la Educación Inclusiva. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (279), 38-42.
  • Cebrián, M. & Ruiz, J. (2008). Impacto producido por el Proyecto de Centros TIC en CEIP e IES de Andalucía desde la opinión de los docentes. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación. 31, 141-154.
  • Cebrián, M.; Ruiz, J. & Sánchez, J (2008). Estudio del impacto del Proyecto TIC desde la opinión de los docentes y estudiantes, en los primeros años de su implantación en los centros públicos de Andalucía. Málaga: Gtea.
  • Cebrian, M., Ruiz, J., & Palomo, R. (2011). El impacto de las TIC en los centros educativos. Ejemplo de buenas prácticas. Revista de Docencia Universitaria, 9(1), 245-246.
  • Chiero, R. T. (1997). Teachers' perspectives on factors that affect computer use. Journal of Research on Computing in Education, 30(2), 133-145.
  • Colás, P., De Pablos, J., González, A., & Conde, J. (2009). Impacto de las Políticas TIC en la Integración Curricular de los Recursos Tecnológicos. In XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa. 14, 1133-1139.
  • De Pablos, J., Colás, P., & Villaciervos, P. (2010). Políticas educativas y buenas prácticas con TIC en la comunidad autónoma andaluza. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 180-202.
  • Fu, J. S. (2013). ICT in education: A critical literature review and its implications. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 9(1), 112.
  • Hermans, R., Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2008). The impact of primary school teachers’ educational beliefs on the classroom use of computers. Computers & Education, 51(4), 1499-1509.
  • Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education: Implications of a teacher preparation programme. Teacher development, 11(2), 149-173.
  • Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actividad conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento. Revista de Educación a Distancia, (50).
  • Paraskeva, F., Bouta, H., & Papagianni, A. (2008). Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice. Computers & Education, 50(3), 1084-1091.
  • Pérez, M. A., Aguaded, J. I., & Fandos, M. (2009). Una política acertada y la formación permanente del profesorado, claves en el impulso de los centros TIC de Andalucía (España). Estudios pedagógicos (Valdivia), 35(2), 137-154.
  • Porto: International Association for the Scientific Knowledge. Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
  • Ramírez, E., Cañedo, I., & Clemente, M. (2012). Las actitudes y creencias de los profesores de secundaria sobre el uso de Internet en sus clases. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 19(38), 147-155.
  • Ruiz, J. & Ortega, J.M. (2009). Integration of ICT in Primary and Secondary Schools in Andalusia, Spain. pp. 133-137. En: Proceedings of the IASK International Conference: Teaching and Learning 2009: 7-9 diciembre 2009, Porto, Portugal.
  • Tirado R. & Aguaded, I. (2014) Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363.
  • Valverde, J., & Sosa, M. J. (2014). Centros educativos e-competentes en el modelo 1: 1: el papel del equipo directivo, la coordinación TIC y el clima organizativo.
  • Viherä, M.L., & Nurmela, J.. (2001). Communication capability as an intrinsic determinant for information age. Futures, 33, 245–265.
  • Windschitl, M. & Sahl, K. (2002). “Tracing Teachers’ Use of Technology in a Laptop Computer School: The Interplay of Teacher Beliefs, Social Dynamics, and Institutional Culture”. American Educational Research Journal, Spring 2002, Vol. 39, No. 1, pp. 165–205