Las competencias socio – afectivas docentes y la formación para la práctica educativa del desarrollo personal y para la convivencia, en el marco de la educación inclusiva

  1. Mónica Montes Ayala 1
  2. José A. Torres González 2
  1. 1 Secretaría de Educación en el Estado de Michoacán, México
  2. 2 Universidad de Jaén, España
Journal:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Year of publication: 2015

Volume: 8

Issue: 3

Pages: 271-284

Type: Article

More publications in: Revista de Educación Inclusiva

Abstract

In this article are presented some relevant research of Socio affective skills for teachers and educational practice of personal development and coexistence within the framework of inclusive education, accomplished in Special Education in Michoacan, Mexico. The results shows the opinions of teachers regarding their emotional partner, skills in the areas of: Knowledge of Special Education and staff development and coexistence; Intrapersonal skills; Interpersonal skills; Teaching skills; and attitudes to learn and attitudes towards inclusive education. Also, is presented information on training for educational practice, and on the assessment of Socio affective Competences and the Subject of Civics and Ethics.

Bibliographic References

  • Gardner, H. (1987). La teoría de las Inteligencias Múltiples. México: FCE
  • Gardner, H. (2005). Multiple Lenses on The Mind. Paper presented at the Expo Gestion Conference. Bogota.
  • Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013 – 2018. México: Gobierno de la República.
  • Goleman, D. (1997). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • Pérez, M. (2000). Conocer el currículum para asesorar en centros. Archidona: Aljibe.
  • Pérez, M. y Torres, J. (Coords). (2000). La calidad en los procesos educativos. Vilassar de Mar: Oikos-Tau.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. México, D.F.: SEP.
  • Piaget, J. (2001) Inteligencia y afectividad. Buenos Aires: Aique.
  • SEP (2011). Reforma Integral de la Educación Básica. Diplomado para maestros de primaria 3º y 4º grados. Módulo 1. Fundamentos de la articulación de la Educación Básica. México: SEP.
  • Tejada, F. (2001). Innovación Curricular en la Formación Docente en Revista Doxa No. 2. Santiago de Chile en http://www.redescepalcala.org/inspector/DOCUMENTOS%20Y%20LIBROS /FORMACION/INNOVACION%20EN%20LA%20FORMACION%20DOCEN TE.pdf Consultado el 02/02/09.
  • Zabala, A. y Arnau, L. (2007). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.