Aprendizaje-servicio en la universidadayudando a la escuela a atender a la diversidad a través de las TIC

  1. África Mª Cámara Estrella 1
  2. Elena Mª Díaz Pareja 1
  3. Juana Mª Ortega Tudela 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2017

Issue Title: Monográfico TIC y educación inclusiva

Volume: 69

Issue: 3

Pages: 73-87

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2017.51320 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

INTRODUCTION. In recent years, universities, as a social institutions, have begun to deal with the social commitment that they have by trying to respond to their environment in different actions that enable social enrichment. METHOD. Service-learning provides the methodology that facili-tates this social action from the university classroom. In this work we present a Project developed with undergraduate students in the Degrees of Pre-School and Primary School Education. In this project the future teacher students within training practices of two subjects have created ICT ma-terials for attention to diversity in real situations. These materials respond to the needs demanded by two different Primary schools from the area to be used in their classroom. RESULTS. During the academic years of 2013 to 2016 future teacher students have developed more than 200 micro-projects creating ICT materials for attention to diversity. The materials included from the creation of multimedia materials for mathematical work, learning how to read, social skills, and resources for interactive white boards, educational videos or materials for the deaf students, among others. All the materials have been developed within the practical classes of two subjects related with Technologies and Attention to diversity from the Education Degrees. There sources developed were donated to be used in Primary Education classrooms at two schools in the area. DISCUSSION. The possibilities offered by service learning, make the university students achieve the proposed acqui-sition of skills in the different modules. Moreover, service learning enables students to develop a social conscience and citizenship essential for becoming a future teacher.

Bibliographic References

  • Álvarez Nobell, A., y Vadillo Bengoa, N. (2013). Innovación en la enseñanza de posgrado en comunicación: el aprendizaje-servicio como estrategia pedagógica. Historia y Comunicación Social, 18, 263-277. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44326
  • Astin, A. W., Vogelgesan, L. J., Ikeda, E. K., y Yee, J. A. (2000). How service learning affects students. Higger Education. Paper 144. Recuperado de http://digitalcommons.unomaha.edu/slcehighered/144
  • Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: PPC.
  • Buxarrais, Mª R. (2013). Nuevos valores para una nueva sociedad: un cambio de paradigma en educación. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 43, 53-65.
  • Cabero, J. (2008). TICs para la igualdad: la brecha digital en la discapacidad. Anales de la Universidad Metropolitana, 8(2), 15-43.
  • Campo, L. (2010). El aprendizaje-servicio en la universidad como propuesta pedagógica. En M. Martínez, (coord.), Aprendizaje-servicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 81-91).
  • Escudero, J. M. (1999). El currículum, las reformas y la formación del profesorado. En J. M. Escudero (ed.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 209-236). Madrid: Síntesis.
  • Esteban, F., y Martínez, M. (2012). ¿Son universidades todas las universidades? La universidad como comunidad ética. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(3), 77-92. Recuperado de http://recyt. fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22051/11357
  • Eyler, J. (2002). Reflection: Linking service an learning-linking students and communities. Journal of Social Issues, 58(3), 517-534.
  • Folgueiras, P., Luna, E., y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. doi: http://dx.doi. org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
  • Francisco, A., y Moliner, L. (2010). El aprendizaje-servicio en la universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. REIFOP, 13(4), 69-77. Recuperado de http://www.aufop.com
  • Francisco, A., Nos, E. F., y Moliner, L. (2011). Aprendiendo a transformar el entorno. El uso del aprendizaje-servicio en la educación superior. Castelló de la Plana: Publicacions de la Universitat Jaume I.
  • García, M. (2012). Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(1), 277-293. Recuperado de: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev161COL4.pdf
  • García Gómez, T. (2011). Aportaciones ciudadanas desde el aprendizaje-servicio: universidad, escuela y comunidad conectadas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 125-141. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27422047007
  • Ibáñez-Martín, J. A. (2013). Ética docente del siglo XXI. Edetania, estudios y propuestas socioeducativas, 43, 17-32.
  • Maas, K. (1998). Academic Service Learning: Its meaning and relevance. New Direction forTeaching and Learning. 73, 1-8. Recuperado de: http://www.ryerson.ca
  • Marqués, P. (2001). Ficha de catalogación y evaluación multimedia. Recuperado de: http://cvonline. uaeh.edu.mx/Cursos/Especialidad/Modulo6_PDF/fichaev3_TIII_ActEst.pdf
  • Martínez, M. (2010). Aprendizaje-servicio y construcción de ciudadanía activa en la Universidad: la dimensión social y cívica de los aprendizajes académicos. En M. Martínez (ed.), Aprendizajeservicio y responsabilidad social de las universidades (pp. 11-26). Barcelona: Octaedro.
  • Middaugh, E., y Kahne, J. (2013). Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje-servicio. Comunicar, 40, XX, 99-108. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-10
  • Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Propuestas para la renovación de las metodologías educativas en la Universidad. Madrid: Secretaría General Técnica.
  • Naval, C., y Ruiz Corbella, M. (2012). Aproximación a la responsabilidad social universitaria: la respuesta de la universidad a la sociedad. Bordón. Revista de Pedagogía, 64(3), 103-115. Recuperado de: http://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/22053/11359
  • Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., y Palos, J. (2007). Aprendizaje-servicio. Educación para la ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
  • Puig, J. M., et al. (2011). Aprendizaje-servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación (número extraordinario, dedicado a educación, valores y democracia), 45-67.
  • Sánchez, S. Mª. (2011). TIC y atención a la diversidad. Innovación y Experiencias Educativas. Revista digital, 39, 1-8. Recuperado de: http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/ Numero_39/SILVIA_MARIA_SANCHEZ_ARJONA_01.pdf.
  • Solla, C. (2013). Guía de Buenas Prácticas en Educación Inclusiva. Madrid: Save the Children.
  • Zabalza Beraza, M. A. (2012) El estudio de las “buenas prácticas” docentes en la enseñanza universitaria. Revista de Docencia Universitaria REDU. Monográfico: Buenas prácticas docentes en la enseñanza universitaria, 10(1), 17-42. doi: http://dx.doi.org/10.4995/redu.2012.6120