Aprendizaje-Servicio como estrategia favorecedora del desarrollo de la competencia mediática en futuros docentes

  1. Ortega Tudela, Juana María
  2. Cámara Estrella, África María
  3. Díaz Pareja, Elena María
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2015

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 448-454

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2015.1035547 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

This paper presents a study of service learning (SL) as a methodology to facilitate the development of media competence in future teachers. The SL methodology fulfils a training and service need for two different populations: in our case, a preschool/primary school and students from the Bachelor�s in Education degrees at the Universidad de Jaén. The study involved 193 university students who carried out 63 projects involving new technologies. The goal of these projects was to produce materials to be used on smartboards, advertising materials, picture-reading materials or multimedia resources, among others. These materials were designed and created in the university classes as a part of the practical sessions of a course and were then given away to be used at a preschool/primary school. At the end of the project, the university students filled out a questionnaire that required them to compare SL to traditional activities in terms of how well each type of practice helps them to achieve the 20 competences of the course. The results show that students recognize the value of the SL methodology more than traditional practice, which suggests the relevance of this methodology for university students

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I., Miopía en los nuevos planes de formación de maestros en España: ¿docentes analógicos o digitales? (2009) Editorial. Comunicar, 16, pp. 7-8
  • Batlle, R., ¿de qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? (2011) Critica, 972, pp. 9-54
  • Campo, L., El aprendizaje servicio en la Universidad como propuesta pedagógica (2010) Aprendizaje Servicio y Responsabilidad Social de Las Universidades, pp. 79-89. , M. Martínez (Ed.), Barcelona: Octaedro
  • Dewey, J., Los principios morales que cimientan la educación (1926) Ensayos de Educación. Obras Dewey, 2, pp. 1-61. , D. Barnes (Coord.), Madrid: La lectura
  • Francisco, A., Moliner, L., El aprendizaje Servicio en la Universidad: Una estrategia en la formación de ciudadanía crítica (2010) Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 13, pp. 69-77
  • Gómez, M., Roses, S., Farias, P., El uso académico de las redes sociales en universitarios (2012) Comunicar, 38, pp. 131-138
  • Marullo, S., Sociology's contribution to the service-learning movement (1996) Service-learning and Undergraduate Sociology: Syllabi and Instruciontal Materials, pp. 1-13. , M. E. Ender, D. A. Kowalewski, L. M. Cotter, & J. Defiore (Eds.), Washington, DC: American Sociological Association
  • Middaugh, E., Kahne, J., Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje servicio (2013) Comunicar, 20, pp. 99-108
  • Naval, C., Ruiz-Corbella, M., Aproximación a la responsabilidad social universitaria: La respuesta de la universidad a la sociedad (2012) Bordón, 64, pp. 103-115
  • Puig, J.M., Palos, J., Rasgos pedagógicos del Aprendizaje-Servicio (2006) Cuadernos de Pedagogía, 357, pp. 60-63
  • Rodríguez-Hoyos, C., Belver, J.L., La educación mediática de los/as educadores/as: Un proyecto de investigación-acción en proceso (2011) Educación Mediática y Competencia Digital. La Cultura de la Participación, , http://educacionmediatica.es/comunicaciones/Eje%202/Carlos%20Rodriguez%20y%20Jose%20Luis%20Belver.pdf, R. Aparici, A. G. Matilla, & A. Gutiérrez (Coord.), Universidad de Valladolid: Mexico. Retrieved 2 September, 2013, from
  • Tejada, J., La formación de las competencias profesionales a través del aprendizaje servicio (2013) Cultura y Educación, 25, pp. 285-294