Metodología aplicada en el estudio sobre las culturas organizacionales de las empresas paraguayas del alto Paraná-Paraguay

  1. Brítez Chamorro, Víctor Alfredo 1
  2. Ortiz Colón, Ana María 1
  3. Almazán Moreno, Lorenzo 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

ISSN: 1137-8778 2341-4847

Year of publication: 2014

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 121-137

Type: Article

More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas

Abstract

This article presents the methodological design used in a study about the characteristics of the organizational culture of companies set up by Paraguayans in Alto Paraná (Paraguay). The specific objectives were to describe and compare these characteristics, classifying them according to the guidelines of the dimensions proposed by Hofstede (1999). This is part of a broader study which also includes the study of the national and organizational culture in companies set up by Brazilian and Japanese residents in Alto Parana. The key contribution is the description of the Paraguayan national culture, hitherto nonexistent, which is the result of a mixture of races with an indigenous tribal root, which has transcended culture, although with a gradual migration to new patterns of behaviour. The study was carried out by means of a Likert scale designed according to the theory of typologies proposed by Hofstede (1999).

Bibliographic References

  • Aguirre, S. (2002). La cultura de la empresa. Revista Mal-Estar e Subjetividade, vol. IIº, nº 2, pp. 86 – 122.
  • Alarcón, A., Benítez, S., Zaragoza, E. (2003). Cultura organizacional: Una aproximación teórica (Disertación doctoral no publicada). Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional del Este, Ciudad del Este -Paraguay.
  • Allaire, I., Firsirotu, M. (1992) Teorías sobre la cultura organizacional. En Abrabanel, H. et al. (1992). Cultura organizacional. Bogotá: Legis.
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: Ceac. Bunge, M. (1998). Sociología de la ciencia. Buenos Aires: Sudamericana. Burney, P., & Chinn, S. (1987). Developing a new questionnaire for measuring the prevalence and distribution of asthma. CHEST Journal, 91 (6_Supplement), pp.79S-83S.
  • Cárdenas, H. (2002). Cultura Organizacional Cooperativa: Las Campesinas de Manquehua. Chile: Universidad de Chile.
  • Cardozo, E. (1995). Apuntes de Historia Cultural del Paraguay. Asunción: Biblioteca de Estudios Paraguayos.
  • Cardozo, E. (1989). Paraguay de la conquista. Asunción: El Lector. Cea D’Ancona, M. A. (2001). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis. Cronbach, L. J. (1975). Five decades of public controversy over mental testing. American Psychologist, vol.30, nº1, pp. 1.
  • Dávila, A., Martínez, N. (1999). Cultura en organizaciones latinas: elementos, injerencia y evidencia en los procesos organizacionales. Barcelona: Siglo Veintiuno.
  • Fox, D. (1981). El Proceso de Investigación en Educación. Pamplona: Universidad de Navarra.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación científica. México: Mac Graw-Hill.
  • Hofstede, G. (1991). Culturas y organizaciones. México: Mac Graw-Hill.
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values. EE.UU: Sage Publications.
  • Hofstede, G. (1994). Cultures and Organizations: Intercultural Cooperation and its Importance for Survival. Software of the Mind. Londres: Harper Collins
  • Hofstede, G. (1999). Culturas y organizaciones. El software mental. La cooperación internacional y su importancia para la supervivencia. España: Alianza Editorial
  • Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: comparing values, behaviors, institutions, and organizations acrossnations. (2. Ed.) Estados Unidos: Sage.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educ Psychol Meas,
  • Latiesa, M. (1994). Validez y fiabilidad de las investigaciones sociológicas. En García Ferrando, M. y otros, El análisis de la realidad social. Madrid: Alianza Universidad, pp. 335-364.
  • Martínez, A. E. (2007). La significación en la cultura: concepto base para el aprendizaje organizacional. Universitas Psychologica, 6 (1), pp. 155-162.
  • Martínez, M. (1997). El paradigma emergente: Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México: Trillas.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.
  • Pestaña, M.,Gagueiro, J. (2005). Análise de Dados para Ciências Sociais. Lisboa: Editora Síbalo.
  • Ritter, M. (2008). Cultura organizacional. Buenos Aires: La Crujía.
  • Rodríguez, D. (2001). Gestión organizacional: Elementos para su estudio. Santiago: Universidad Católica de Chile.
  • Sánchez, M. (1997). Dirección y Cultura Organizacional hacia una Nueva Visión de Management. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Sánchez, J., Alonso, E. y Palací, F. (1999). El concepto de cultura organizacional, sus fundamentos teóricos e investigación en España. Revista de Psicología General y Aplicada, vol.52, nº 2-3, pp. 287-199.
  • Schein, E. (1982). Psicología de la organización. México: Prentice Hall.
  • Schein, E. (1993a). How Can Organization Learn Faster? The Challenge of Entering the Green Room. Sloam Management Review, pp. 85 92.
  • Schein, E. (1993b). Legitimating clinical research in the study of organizational culture. Journal of Counseling and Development, nº71, pp. 703–703.
  • Schein, E. (1996a). Culture: The missing concept in organization studies. Administrative Science Quarterly, vol.41, nº2, pp. 229 240.
  • Schein, E. (1996b). Three cultures of management: The key to organizational learning in the 21st century. Sloan Management Review, Fall.
  • Schein, E. (1997). Organizational learning: What is new. Current topics in management, nº2, pp. 12–26.
  • Schein, E. (2001). The impact of transnational institutions on cultural values and vice versa. Reflections, vol.3, nº1, pp. 41–48.
  • Schein, E. (2002). Models and tools for stability and change in human systems. Reflections, vol.4, nº 2, pp. 34–46.
  • Schein, E. (2003a). Taking Culture Seriously in Organization Development: A New Role for OD? MIT Sloan School of Management Working Paper; 4287-03
  • Schein, E. (2003b). On dialogue, culture, and organizational learning. Reflections, vol.4,nº4, pp. 27–38.
  • Schein, E. (2004a). The role of the founder in creating organizational culture. Modern classics on leadership, pp. 443.
  • Smircich, L. (1982). Leadership: The Management of Meaning. The Journal of Applied Behavioral Science, vol.18, nº 3, pp. 257 273.
  • Smircich, L., y Stubbart, C. (1985). Strategic Management in an Enacted Word. Academy of Management. The Academy of Management Review, vol.10, nº 4, pp. 724 736.
  • Torres, J. (2008). La influencia de las culturas nacionales en el desarrollo de la Nueva Gerencia Pública (NGP) en Latinoamérica. Revista del CLAD Reforma y Democracia, n° 42.
  • Vallejo, M. (2002). La cultura de la empresa familiar como ventaja competitiva: una aplicación al sector de concesionarios de automoción. Tesis inédita leída en la Universidad de Jaén, España.
  • Vázquez, M. (2008). Claves para una relectura organizativa desde los paradigmas sociológicos. Espacio abierto, vol.17, nº 1, pp. 27-52.
  • Velázquez, R. (1994). Breve historia de la Cultura del en el Paraguay. Asunción: Centro de publicaciones de la Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción.
  • Vieytes, R. (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad: epistemología y técnicas. Buenos Aires: De las Ciencias.
  • Yauch, C. A., & Steudel, H. J. (2003). Complementary use of qualitative and quantitative cultural assessment methods. Organizational Research Methods, vol. 6, nº4, pp. 465-481.
  • Zapata, A. y Rodríguez, A. (2008). Gestión de la cultura organizacional. Cali. Universidad del Valle.