Mejoras del conocimiento de la cultura propia y del otro tras la aplicación de un programa basado en las TIC

  1. Pantoja Vallejo, Antonio 2
  2. Villanueva Roa, Cristóbal 1
  1. 1 IES "Jabalcuz" - Jaén
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2015

Volume: 33

Issue: 1

Pages: 133-148

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.33.1.191591 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

In this paper we present the results of research on an intercultural network to check its effects both at personal level and as regards the knowledge of one´s culture and that of other students in the third cycle of primary education. Part of the article goes over the theories and previous research on the subject. In these we can find that for the most part it dealt with the phenomenon of immigration in schools, but virtually none of them is related to telematic systems. The formulation of specific research goals opens the path to the presentation of qualitative methodology based on the portfolio as a tool for collecting data from students and teachers. The results show substantial improvements in the main categories of the study, especially in the knowledge of culture, democratic values and civic attitudes.

Bibliographic References

  • Bambök, R., Justificaciones liberales para los derechos de los grupos étnicos (1999) Ciudadanía: Justicia Social, Identidad y Participación, , S. García y S. Lukes comp., Madrid: Siglo XXI
  • Banks, J.A., (1997) Educating Citizens in a Multicultural Society, , New York: Teachers Columbia University
  • Bartolomé, M., Diversidad y multiculturalidad (1999) Revista de Investigación Educativa, 17 (2), pp. 277-319
  • Bird, T., El portafolio del profesor: Un ensayo sobre las posibilidades" (1997) Manual para la Evaluación del Profesorado, pp. 332-351. , J. Millman y L. Darling Hammond Dds., Madrid: La Muralla
  • Bolívar, A., (2001) La Investigación Biográfico-narrativa en Educación, , Madrid: La Muralla
  • Botey, J., (1999) Continuidad y Ruptura en el Cruce de Culturas, , Barcelona: Fundació CIDOB
  • Carneiro, R., (1999) Proyecto Educativo de Ciudad. Educación para la Ciudadanía, , Actas del Congreso Barcelona: pelconeximent i la convivencia. Barcelona documento policopiado
  • Cortina, A., (1998) Ciudadanos del Mundo. Hacia una Teoría de la Ciudadanía, , Madrid: Alianza Editorial, S. A
  • Cortina, A., (1999) Reflexiones Éticas en Torno al Nacionalismo, pp. 381-391. , Sal Terrae, mayo
  • Essomba, M.A., Estrategias de innovación para construir la escuela intercultural (2007) Educación Intercultural e Inmigración. De la Teoría a la Práctica, pp. 177-212. , J. L. Alvarez y L. Batanaz, Madrid. Biblioteca Nueva
  • Galdston, W., (1991) Liberal Purposes: Goods, Virtues and Duties en the Liberal State, , Cambridge: Cambridge University Press
  • García, S., Lukes, S., (1999) Ciudadanía, Justicia Social, Identidad y Participación, , Comp., Madrid: Siglo XXI
  • Hernando, A., Montilla, C., Mejora del Autoconcepto/Autoestima en la Enseñanza Secundaria (2006) Actas del V Congreso Internacional "Educación y Sociedad", pp. 47-47. , La Educación: Retos del Siglo XXI, Granada: Colegio Oficial de Doctores y Licenciados de Granada, Almería y Jaén
  • Kymlicka, W., (1996) Ciudadanía Multicultural, , Barcelona: Paidós
  • Kymlicka, W., Nacionalismo minoritario dentro de las democracias liberales (1999) Ciudadanía: Justicia Social, Identidad y Participación, , S. García y S. Lukes, Madrid: Siglo XXI
  • Leiva, J.J., Almenta, E., La "digiculturalidad" o la interculturalidad a través de las TIC: Una tendencia emergente de e-learning humanizados (2013) Etic@net, 13 (1), pp. 1-13
  • Lorenzo, M.M., (2009) Familias Inmigrantes en Galicia. La Dimensión Socio-educativa de la Integración, , Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia
  • Lozano, J., Alcaraz, S., Colás, P., Los centros educativos multiculturales y su relación con las familias: El caso de la región de Murcia (2013) Revista Educación XX1, 16 (1), pp. 210-232
  • Maciá, D., (1986) Método Conductual de Prevención de la Drogodependencia, , Valencia. Promolibro
  • Moreno, B., (2007) La Dimensión Europea de la Educación: Una Investigación Evaluativa en Torno al Programa Etwinning, , Tesis doctoral. Universidad de Granada
  • Morris, C., (1997) Psicología, , Michigan: Pretince Hall
  • Moscovici, S., (2002) Psicología Social: Influencia y Cambio de Actitudes, , Barcelona. Paidós
  • Naranjo, M.P., Autoestima: Un factor relevante en la vida de la persona y tema esencial del proceso educativo (2007) Actualidades Investigativas en Educación, 7, pp. 1-27
  • Pantoja, A., Internet y la construcción de una ciudadanía intercultural. Balance de una experiencia (2008) Actas de las I Jornadas Internacionales y VI Jornadas Sobre Diagnóstico y Orientación, , Edición en CD-Rom. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén
  • Pantoja, A., Jiménez, A., Alcaide, M., Zwierewicz, M., La contribución de las TIC a la educación intercultural (2009) Actas del XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa, , Edición en CD-Rom. Huelva: AIDIPE
  • Pantoja, A., Blanco, E., Aprendizaje colaborativo y heurístico en la red e-Culturas (2011) Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12 (4), pp. 39-52
  • Pantoja, A., Relaciones interculturales y trabajo cooperativo en un entorno virtual de aprendizaje (2012) Diversidad Cultural y Redes Sociales, pp. 97-116. , A. Autor, A. S. Jiménez y E. Blanco Coords., Jaén: Joxman
  • Pantoja, A., (2013) El Programa Intercultural e-Culturas, , Edición en CD-Rom. Jaén: Joxman
  • Pinxten, R., IN and ICE as a Meanstopromote a "New personhood" in Europe (1997) European Journal of Intercultural Studies, 8 (2), pp. 151-159
  • Pinxten, R., (1999) Identidad y Ciudadanía: Personalidad, Sociabilidad y Culturalidad, , Barcelona: Fundació CIDOB
  • Priegue, D., Soporte tecnológico y gestión de la inmigración. Revista Electrónica Teoría de la Educación (2009) Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 (2), pp. 289-309
  • Ritchie, J., Europe and european dimension in a multicultural context (1997) European Journal of Intercultural Studies, 8 (3), pp. 291-301
  • Santos, M.A., Lorenzo, M., Priegue, D., Infancia de la inmigración y la educación: La visión de las familias (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (1), pp. 97-110
  • Soriano, E., Franco, C., Mejora de la autoestima y de la competencia emocional en adolescentes inmigrantes sudamericanos residentes en España a través de un programa psicoeducativo de Mindfulness (conciencia plena) (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (2), pp. 297-312
  • Vilà, R., Del Campo, J., Desarrollo de la ciudadanía intercultural en Sant Quinti de Mediona a través de redes comunitarias (2009) Revista de Investigación Educativa, 27 (2), pp. 427-449
  • Villanueva Roa, C., Programa de Integración Curricular de la Interculturalidad (2006) Programas de Intervención en Educación Intercultural, pp. 133-166. , Autor, A. y Campoy, T. J. Coords., Granada: GEU
  • Wade, R., Arbrough, D., Portfolios: A tool for reflective thinking in teacher education? (1996) Teaching and TeacherEducation, 12 (1), pp. 63-79