Redes sociales y formación permanente en personas mayores

  1. Ortega Tudela, Juana María
  2. Ortiz Colón, Ana María
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Issue Title: TIC en educación

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 273-288

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.47549 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

Various socio-demographic factors are causing our society to coexist every day with a group of elderly population that remains active and inserted into the daily dynamics. However, it is believed that there are certain barriers that make this group of people to not adequately address the technologies and even social networks. The creation of the University Programs for the Elderly (PUM), however, is leading to a new stage, since older people who participate come into contact with all kinds of content and rigor, updating own university education, thus changing the way to tackle the most innovative and different situations. In this study, we analyze what is the knowledge and use of older people, PUM, attending the University of Jaen have of the social networks and the assessment made of the need for these programs. To achieve this, we used a methodology in which qualitative and quantitative processes were articulated, through the analysis of data obtained from interviews and a focus groups with program Aquad 7. The data collected show that there is still some ignorance about social networks by older people, but everyone values their usefulness and necessity. Participants believe that they will be least affected of the risks of these technologies and demand a greater training in these contained within the PUM.

Bibliographic References

  • ACED, C. (2009). Redes sociales. Barcelona: Palp.
  • AEPUMA (2007). Los programas universitarios para mayores en España. Análisis y evaluación de las enseñanzas universitarias para mayores en España y Europa. Alicante: Universidad de Alicante. Recuperado el 23/06/2014 de http://hdl.handle.net/10045/29950
  • AGUDO, S. PASCUAL, M.L. Y FOMBONA, J. (2012). Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores. Comunicar, 39, 193-201. doi: 10.3916/C39-2012-03-10.
  • BARGH, J.A. Y MCKENNA, K.Y. (2004). The Internet and Social Life. Annual review of Public Health, 55, 573-590.
  • BENNETT, G.G. Y GLASGOW, R.E. (2009). The Delivery of Public Health Interventions Via the Internet: Actualizing their Potential. Annual review of Public Health, 30, 273-292.
  • CABERO, J. Y AGUADED J. I. (2003). Presentación: Tecnologías en la era de la globalización. Comunicar, 21, 12-14.
  • CARRETÓN, M.C Y RAMOS, I. (2011). Redes sociales para mayores y/o Mayores en redes sociales. Revista ICONO 14, 6, 395-415.
  • CUTLER, S.F. (2005). Ageism and technology. Generations, 29, 67-72 DENZIN, N.K. Y LINCOLN, Y. (Eds.). (2000). Handbook of qualitative research. London: Sage Publications, Inc.
  • GATTO, S.L. Y TAK, S.H. (2008). Computer, Internet and E-mail use among Older Adults: Benefits and Barriers. Educational Gerontology, 34, 800-811.
  • GÁZQUEZ, J. J. Y PÉREZ, M. C. (2006). El reto de la disponibilidad, formación y uso de las nuevas tecnologías en los mayores universitarios. En M.C. Palmero (Coord.) Formación universitaria para mayores y promoción de la autonomía personal. Políticas socioeducativas, metodológicas e innovaciones, 325-331. Burgos: Universidad de Burgos.
  • GROS, B. Y CONTRERAS, D. (2006). La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 103-125.
  • GRUNING, J., HUNT, T. Y XIFRA, J. (2003). Dirección de relaciones públicas. Barcelona: Gestión 2000.
  • HERNANDEZ, E, POUSADA M. Y GÓMEZ, B. (2009). ICT and Older people: Beyond usability. Educational Gerontology, 35, 226-245.
  • HERNÁNDEZ-ENCUENTRA, E., POUSADA, M. Y GÓMEZ-ZÚÑIGA, B. (2009). ICT and older people: beyond usability. Educational Gerontology, 35, 226-245.
  • HUBER, G.L. Y GÜRTLER, L. (2013). AQUAD 7. Manual del programa para analizar datos cualitativos. Softwarevertrieb Günter Huber, Viktor-Renner-Str. 39, 72074 Tübingen. Recuperado el 23/06/2014 de http://www.AQUAD.de/materials/manual_AQUAD7/manual-c.pdf.
  • HUBER, G.L. (2003). AQUAD Six for Windows. Tübingen: Ingeborg Huber Verlag.
  • LOZANO, I., IGLESIAS, M.J. Y MARTÍNEZ, M.A. (2014). Las oportunidades académicas en el desarrollo profesional del docente universitario: un estudio cualitativo. Educación XX1, 17 (1), 157-182. doi: 10.5944/educxx1.17.1.10709.
  • MARTÍNEZ, R., CABECINHAS, R. Y LOSCERTALES, F. (2011). Mayores universitarios en la red. Comunicar, 37, 89-95
  • MILES, B.M. Y HUBERMAN, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: SAGE Publications.
  • ORIHUELA, J. L. (2008). La hora de las redes sociales. Nueva Revista, 119, 57-62.
  • PAVÓN, F. (2000). Tecnologías Avanzadas: Nuevos retos de comunicación para los mayores. Comunicar, 15, 133-139
  • RUIZ-CORBELLA, M. Y DE-JUANAS OLIVA, A. (2013). Redes sociales, identidad y adolescencia: nuevos retos educativos para la familia. Estudios sobre educación, 25, 95-113.
  • SELWYN, N; GORARD, S.; FURLONG, J. Y MADDEN, L. (2003). Older Adults’ use of Information and communications technology in everyday life. Ageing and society, 23, 561-582.
  • SKITTKA, L.J. Y SARGIS, E.G. (2006). The Internet as Psychgological Laboratory. Annual review of Public Health, 57, 529-555.
  • TIRADO, R., HERNANDO, A., GARCÍA, R., SANTIBÁÑEZ, J. Y MARÍN, I. (2012). La competencia mediática en personas mayores. Propuesta de un instrumento de evaluación. Icono 14, (3), 134-158.doi: 10.7195/ri14.v10i3.211
  • WHATSAPP (s.f.). En Wikipedia. Recuperado el 26 de febrero de 2015 de http://www.es.wikipedia.og/wiki/Whatsapp