Actitudes docentes y buenas prácticas con TIC del profesorado de Educación Permanente de Adultos en Andalucía

  1. Fernández Batanero, José María
  2. Torres González, José Antonio
Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Issue Title: TIC en educación

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 33-49

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.43812 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The present paper reports the results of a study aiming to describe the attitudes of teachers in adult continuous education in the Autonomous Community of Andalusia (Spain) towards the use and integration of information and communication technologies (ITC) in the educational centres they work in, while identifying those factors that favour the development of good practice. It is a mixed methods descriptive research, and information collection techniques include a questionnaire and in-depth interviews. A total number of 172 teachers were surveyed, as well as 18 head teachers and coordinators, in adult education. For questionnaire validation the expert judgment technique was used, as they were selected by the «expert competence coefficient» or «K coefficient» procedure. To improve its psychometric properties, construct validity was determined by means of Varimax factor analysis and maximum likelihood extraction (two factors were extracted). Confidence was set by Cronbach's alpha (0.88). The interview guide was also validated by this group of experts. Results point out, on one hand, that teachers hold positive attitudes towards ICT regarding both ICT's role in professional development and their ease of use and access. On the other hand, among the most important factors for ICT-supported good educational practices lies in ICT's capacity to favour personalized work.

Bibliographic References

  • ÁREA, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela, 64, 5-17. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2593487 (03/05/2011)
  • ÁREA, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista Educación, 352, 77-97. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re352/re352_04.pdf (08/02/2012)
  • BARAJAS, M., SCHEUERMANN, F. & KIKIS, K. (2002). Critical indicators of innovative practices in ICT-supported learning. Paper presented at the «Improving learning through technology: Opportunities for all» PROMETEUS Conference (Paris 2002). Recuperado de http://www.prometeus.org/PromDocs/hb_arttic_be_08-10-02_11-36-03.doc (23/12/2010)
  • BLASCO, J. et al. (2010). “Validación mediante el método Delphi de un cuestionario para conocer las experiencias e interés hacia las actividades acuáticas con especial atención al Winsurf. Agora para la educación física y el deporte. 12, 75-94.
  • BOZA, A., TIRADO, R. & GUZMÁN M. (2010). Creencias del profesorado sobre el significado de la tecnología en la enseñanza: influencia para su inserción en los centros docentes andaluces. Revista Relieve, 16(1), 1- 24.
  • CABERO, J. (1991). Actitudes de los profesores hacia los ordenadores y la informática. In M. Cebrian (Dir.). Medios y recursos didácticos. (pp. 85-98). Málaga: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
  • CANALES, R. & MARQUÉS, P. (2007). Factores de buenas prácticas educativas con apoyo de las TIC Análisis de su presencia en tres centros educativos. Educar, 39, 115-133.
  • CASTAÑO, C. (1994). Análisis y evaluación de las actitudes de los profesores hacia los medios de enseñanza. Bilbao: Universidad del País Vasco.
  • CHICKERING A. W. Y GAMSON Z. (1987). Seven Principles for Good Practise in Undergraduate Education. American Association for Higher Education Bulletin (march): Washington, DC.
  • COLL, C., MAURI, T. & ONRUBIA, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación socio-cultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10 (1), 1-18. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol1no1/contenido-coll2.html (13/11/2010).
  • EPPER, R. M. & BATES, A. W. (2004). Enseñar al profesorado como utilizar la tecnología. Buenas prácticas de instituciones líderes. Barcelona: UOC.
  • FERNÁNDEZ BATANERO, J. M. Y BERMEJO, B. (2012). Actitudes docentes hacia las TIC en centros de buenas prácticas educativas con orientación inclusiva. Enseñanza & Teaching. Revista interuniversitaria de didáctica, 30 (1), 45-61.
  • GALANOULI, D.; MURPHY, C. & GARDNER, J. (2004). Teachers´perception of the effectiveness of ICT-competence training. Computers and Education, 43, 63-79.
  • GARGALLO, B., SUÁREZ, J., BELLOCH, C. & AL. (2004). Perfiles actitudinales de los profesores ante las TIC e incidencia de las actitudes sobre su uso. Conferencia presentada en Virtual Educación (Barcelona, 2004). Recuperado de http://e--‐spacio.uned.es/fez/view.php?pid=bibliuned:19584 (13/01/2013).
  • HINOJO, F. C. & FERNÁNDEZ GRANADA, F. (2002). Diseño de escalas de actitudes para la formación del profesorado en tecnología. Comunicar, 19, 120-125.
  • MOOIJ, T. (2004). Optimising ICT effectiveness in instruction and learning: multilevel transformation theory and a pilot project in secondary education. Computers and Education, 42, 25-44.
  • ORELLANA, N., ALMERICH, G., BELLOCH C. Y DÍAZ, I. (2009). La actitud del profesorado ante las TIC: Un aspecto clave para la integración. Ponencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz: COMIE. Recuperado de http://www.uv.es/~bellochc/doc%20UTE/VE2004_5_6.pdf (29/12/2012)
  • PALOMO, R., RUIZ, J Y SÁNCHEZ, J. (2006). Las TIC como agente de innovación educativa. Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/averroes/publicaciones/nntt/TIC_como_agentes_innovacion.pdf.
  • RODRÍGUEZ MONDEJAR (2000). Las actitudes del profesorado hacia la informática. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación,15, 35-49.
  • SÁEZ LÓPEZ, J. M. (2010). Actitudes de los docentes respecto a las TIC a partir del desarrollo de una práctica reflexiva. Escuela Abierta, 13, 37-54.
  • TEJEDOR, F. J., GARCÍA-VALCÁRCEL A. & PRADA, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 33, 115-124.
  • VALDÉS, A., ANGULO, J., NIEBLAS, E. H., ZAMBRANO, L. & ARREOLA, C. (2012). Actitudes de docentes de secundaria hacia el uso de las TIC. Investigación educativa duranguense, 12, 4-10.
  • VALVERDE, J., GARRIDO, Mª C. & FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. Teoría de la Educación, 11 (3), 203-229.
  • VAN BRAAK J. (2001). Factors influencing the use of computer mediated communication by teachers secondary schools. Computers and Education, 36, 41-57.