Educación física y danza: valoración de su integración en las escuelas de primaria de las comarcas de Girona

  1. DOLORS CAÑABATE ORTIZ 1
  2. DAVID RODRÍGUEZ CAÑABATE
  3. M.ª LUISA ZAGALAZ SÁNCHEZ 2
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Year of publication: 2016

Issue: 125

Pages: 53-62

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2016/3).125.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Apunts: Educación física y deportes

Abstract

Objectives. To conduct a study to learn and assess how dance is included and developed in Physical Education (PE) in primary schools in the province of Girona. Material and method. We surveyed 36 PE teachers and held individual interviews with 16 teachers in the same sample at the 33 schools that work with tutors on the practicum of fourth year Primary Education teacher training degree students doing this minor using geographical and professional proximity criteria. The data was recorded using the Nudist Vivo version 8 program as part of a qualitative interpretative paradigm (Goetz and LeCompte, 1985). Results and conclusions. The majority of the professionals rated dance and the exercise that it requires very highly and said it was relevant for the all-round development of the person. However, dance does not have the position that it deserves in the inclusion of educational practices in the daily life of the school. Its contributions have not had the expected impact in the educational world and so it still has a long way to go with a lack of training being one of the most common problems indicated by the teachers.

Bibliographic References

  • Albertín, P., Cabruja, T., Caparrós, B., Viñas, F., La entrevista individual como a competència en la formación del profesional psicólogo. Desarrollo específico durante el pràcticum (2007) Pràcticum de Psicología. Fonaments, Reflexions i Propostes [Prácticum de Psicología. Fundamentos, Reflexiones y Propuestas], , Girona: Documenta Universitaria
  • Cañabate, D., Rodríguez, D., Danza y desarrollo de competencias: Estudio con bailarines profesionales (2014) Danza, Educación e Investigación: Pasado y Presente, , A. M. Díaz Olaya & J. L. Chinchilla, Málaga: Aljibe
  • Cuéllar, M.J., Danza, la Gran Desconocida: Actividad Física Paralela al Deporte (1996) Boletim SPEF, (13), pp. 89-98
  • Elejabarrieta, F., (1996) El Método Lingüístico, , Barcelona: UAB
  • Fernández, M., (1999) Taller de Danzas y Coreografías, , Madrid: Ed.CCS
  • Fructuoso, C., Gómez, C., La danza como elemento educativo en el adolescente (2001) Apunts. Educación Física y Deportes, (66), pp. 31-37
  • Fuentes, A.L., (2006) El Valor Pedagógico de la Danza, , Valencia: Universidad de Valencia, Servicio de Publicaciones
  • García Ruso, H.M., (1997) La Danza en la Escuela, , Barcelona: Inde
  • García Sánchez, I., Pérez Ordás, R., Calvo, A., Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la EF actual. Aspectos metodológicos (2011) Retos. Nuevas Tendencias en EF, Deporte y Recreación, (20), pp. 33-36
  • Goetz, J.P., LeCompte, M.D., (1985) Etnografia y Diseño Cualitativo en Investigación, , Madrid: Morata
  • González, M., (1994) La Danza en la Escuela, , (Coord.). Sevilla: Diputación Provincial
  • Hammersley, M., Atkinson, P., (1994) Etnografía. Métodos de Investigación, , Barcelona: Paidós
  • Hasselbach, B., Didáctica de la danza. Objetivos de aprendizaje en la educación de la danza (1979) Música y Danza para El Niño, pp. 65-92. , VV. AA., Madrid: Instituto Alemán
  • Hernández, R., Torres, G., La Danza y su valor educativo (2009) Lecturas. Educación Física y Deportes, Revista Digital, (138). , http://www.efdeportes.com/efd138/la-danza-y-su-valor-educativo.htm, (noviembre). Recuperado de
  • Herrera, S., La importancia del movimiento en la Educación Musical (1994) Aula de Innovación Educativa, 24, pp. 17-21
  • Íñiguez, L., Métodos cualitativos en Psicología Social: Presentación (1995) Revista de Psicología Social Aplicada, 5 (1-2), pp. 5-26
  • LOMCE (2013) BOE 295 de 10 de Diciembre de 2013, , LOMCE. Ley Orgánica 8, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Madrid: MECD
  • Laban, R., (1978) Danza Educativa Moderna, , Buenos Aires: Paidós
  • Leese, S., Packer, M., (1991) Manual de Danza. La Danza en Las Escuelas, Como Enseñarlas y Aprenderlas, , Madrid: EDAF
  • Martin, M.J., Del movimiento a la danza en la Educación Musical (2005) Educatio, Siglo XXI, 23, pp. 125-139
  • Mateu, M., Giustina, M., Gumà, X., Sardà, G., Proyectos educativos en danza: Una realidad creativa en construcción (2013) Retos. Nuevas Tendencias en EF, Deporte y Recreación, 24, pp. 154-157
  • Mead, V.H., More than mere movement-dalcroze eurhythmics (1996) Music Educators Journal, 82 (4), pp. 38-41
  • Ortí, J., Balaguer, J., Dancemos al ritmo del "hip-Hop" (2001) Apunts. Educación Física y Deportes, (65), pp. 88-97
  • Ortíz, M., La danza libre y la composición coreográfica en el ámbito educativo (2008) El Movimiento Expresivo, pp. 211-218. , G. Sánchez, J. Coterón, J. Gil & A. Sánchez. Salamanca: Amarú Ediciones
  • Ossona, P., (1984) La Educación Por la Danza, , Barcelona: Paidós
  • Padilla, C., Hermoso, Y., Siglo XXI: Perspectivas de la danza en la escuela (2003) Tavira: Revista de Ciencias de la Educación, 18, pp. 9-20
  • Palumbo, C., Baldassarre, G., Vastola, R., Sibilio, M., Carlomagno, N., The educational dimension of dance teaching: Assesment procedures and Possible application of technological instruments (2012) Acta Kinesiologica, 6 (1), pp. 35-38
  • Paulson, P., New work in dance education (1993) Arts Education Policy Review, 95 (1), pp. 31-35
  • Rizo, G., La enseñanza de los bailes y las danzas tradicionales en la escuela: Un enfoque interdisciplinar (1996) Eufonía. Didáctica de la Música, 3, pp. 73-83
  • Robinson, J., (1992) El Niño y la Danza, , Barcelona: Mirador
  • Sampedro, J., Botana, M., Danza, arquitectura del movimiento (2010) Apunts. Educación Física y Deportes, (101), pp. 97-107
  • Sánchez, S., (2014) El Maestro/a de Educación Musical en El Nuevo Marco de EEES: Un Estudio A Partir de Las Competencias Profesionales, , (Tesis doctoral inédita, Institut de Recerca Educativa, Universidad de Girona, Girona, España)
  • Sánchez, S., Cañabate, D., Calbó, M., Viscarro, I., Música, movimiento y danza: Un enfoque integrador para la formación inicial del profesorado (2014) Educatio Siglo XXI, 32 (3), pp. 145-158
  • Torre, E., Palomares, J., Castellano, R., Pérez, D.M., La Expresión Corporal en el currículo educativo de la República de Cuba: Estudio de las necesidades en la formación inicial (2007) Retos. Nuevas Tendencias en EF, Deporte y Recreación, 11, pp. 11-16
  • Torrents, C., Castañer, M., Dinusová, M., Anguera, M.T., El efecto del modelo docente y de la interacción con compañeros en las habilidades motrices creativas de la danza. un formato de campo para su análisis y obtención de T-patterns motrices (2008) Retos. Nuevas Tendencias en EF, Deporte y Recreación, 14, pp. 5-9
  • Urbeltz, J.A., (1994) Bailar El Caos. La Danza de la Osa y El Soldado Viejo, , Pamplona: Pamiela
  • Vicente, N., Ureña, N., Gómez López, M., Carrillo, J., La danza en el ámbito educativo (2010) Retos. Nuevas Tendencias en EF, Deporte y Recreación, 17, pp. 42-45
  • Zagalaz, M.L., Thinking about how it changed the concept of physical activity (2011) Journal of Sport and Health Research, 3 (3), pp. 165-168
  • Zagalaz, M.L., Cachón, J., Lara, A., (2014) Fundamentos de la Programación de EF en Primaria, , Madrid: Síntesis