Uso y Recursos Tecnológicos de los Entornos Personales de Aprendizaje con Estudiantes de los Grados de Maestro en Educación Infantil y Primaria

  1. Ana M Ortiz-Colón
  2. José L Maroto
  3. Miriam Agreda Montoro
Journal:
Formación Universitaria

ISSN: 0718-5006

Year of publication: 2017

Volume: 10

Issue: 5

Pages: 41-48

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50062017000500005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Formación Universitaria

Abstract

This paper aims to present the most relevant results of innovation developed with undergraduate students of the Master's Degree in Preschool and Primary Education, in reference to their Personal Learning Environment, PLE. The main goal of the study was to analyse the PLE of each student in the forum of the ILIAS platform, and to know the use of the technological resources used. The research was carried out with a sample of 225 students from the University of Jaén (Spain). The data analysis is performed through a coding process with a categorical system supported by the Aquad 7 program, which provides some degree of quantification of the analysed codes. On the one hand, the results of the study show coincidence of certain technological resources in all the students and on the use they give them in their practices, on the other hand.

Bibliographic References

  • Adell, J, Castañeda, L. (2010). Claves para la investigación en innovación y calidad educativas, Marfil - Roma. TRE Universita degli studi. Alcoy.
  • Altman, D.G. (1991). Practical statistics for medical research. Chapman and Hall. New York.
  • Attwell, G, Castañeda, L, Buchem, I. (2013). Invitado prefacio editorial: Edición especial de los entornos personales de aprendizaje, Conferencia de 2011. International Journal of virtuales y entornos de aprendizaje personales (IJVPLE). 4.
  • Attwell, G. (2008). Personal Learning Environments: The Future of Education? Presentación visual.
  • Attwell, G. (2007). The Personal Learning Environments - the future ofeLearning?. eLearning Papers. 2.
  • Cabero, J, Barroso, J, Llorente, M.C. (2010). El diseño de Entornos Personales de Aprendizaje y la formación de profesores en TIC. Digital Education Review. 18. 27-37
  • Casquero, O. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Marfil. Alcoy.
  • Castañeda, L, Adell, J. (2014). Cultura y EducaciónBeyond the tools: analysing personal and group learning environments in a university course / Más allá de la tecnología: análisis de los entornos de aprendizaje personales y grupales de estudiantes en una asignatura universitaria. 26. 739-774
  • Castañeda, L, Gutiérrez, I. (2010). Aprendizaje en redes Sociales. Tejidos educativos en los nuevos entornos. MAD Eduforma. Sevilla.
  • Castañeda, L, Soto, J. (2010). Patchworking web 2.0 for learning: Introducing ICT as a professional tool building personal learning environments. Proceedings of the The PLE Conference 2010. 8 - 9 July 2010.
  • Cerda, A, Salcedo, A, Pérez, y Marín, V. (2017). Formación UniversitariaFuturos Profesores de Matemáticas: Rol de la Disponibilidad Léxica, Esquemas de Razonamiento Formal en Logros Académicos Durante su Formación Inicial. 10. 33-46
  • Coll, C, Engel, A, Saz, A, Bustos, A. (2014). Cultura y EducaciónPersonal learning environments: design and use /Los entornos personales de aprendizaje en la educación superior: del diseño al uso. 26. 775-801
  • Couros, A. Why networked learning matters. Presented at education in a changing environement (ECE). 6th International Conference, Creativity and Engagement in Higher Education.
  • Chaves, E, Trujillo, J.M, López, J.A. (2016). Acciones para la autorregulación del aprendizaje en entornos personales. Pixel-Bit. Revista de medios y educación. 48. 67-82
  • Chaves, E, Trujillo, J.M, López, J.A. (2015). Formación UniversitariaAutorregulación del Aprendizaje en Entornos Personales de Aprendizaje en El Grado de Educación Primaria de la Universidad de Granada, España. 8. 63-76
  • Drownes, S. (2007). Learning networks in practice. Emerging Technologies for Learning. 2. 19-27
  • Feliz, T. (2012). Revista de EducaciónAnálisis de contenido de la comunicación asíncrona en la formación universitaria. 358. 282-309
  • Fiedler, S, Pata, K. (2009). Social software y developing community ontologies. IGI Global. G. Hershey^ePA PA.
  • Fleiss, J.L. (1981). Statisticalmethods forrates andproportions. John Wiley and Sons. New York.
  • Huber, G. (2003). Metodología para la realización de proyectos de investigación y tesis doctorales. UNED. Madrid.
  • Llorente, M.C. (2013). Aprendizaje autorregulado y PLE. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC. 2. 5875
  • Marín-Díaz, V, Sampedro-Requena, B.E, Vega-Gea, E. (2016). Construcción de una escala para determinar la utilidad de los Blogs en la educación superior. Psychology, Society, & Education. 8. 217-228
  • Van Harmelen, M. (2008). Interactive Learning EnvironmentsDesign trajectories: four experiments in PLE implementation. 16. 35-46
  • Valtonen, T, Hacklin, S, Dillon, P, Vesisenaho, M, Kukonen, J, Hietanene, A. (2012). Perspectives on personal learning environments held by vocational students. Computers & Education. 58. 732-739