Análisis de la opinión del profesorado de educación física de la región de los lagos (Chile), sobre el desarrollo de las clases en torno a una modalidad mixta de enseñanza

  1. Castillo Cerda, M. A.
  2. Martínez López, Emilio J.
  3. Zagalaz Sánchez, María Luisa
Revue:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Année de publication: 2010

Volumen: 2

Número: 2

Type: Article

D'autres publications dans: Journal of sport and health research

Résumé

This resesrch has been carried out in the Region de Los Lagos-Chile. 328 Physical Education teachers working in different Chilean Secondary Schools werw sample. The main objective was to analyze the teachers opinion carryng out the Physical Education class under a new approach of teaching, that is, to mixed groups of students ( boy and gils). Having reviewed the literature and designed the instrument, a descriptive is made whose data are gathered by using the Liket enquiry as instrument. The main variable being considered through thi study was: teachers opinion about teaching Physical Education to mixed groups, the following aspects being the motor learning of the student; affects of teaching Physical Education to mixel group on the social learning of the students; effects of teaching Physical Education to mixed group on the participation of the teacher in the classroom. Coeducation is practice which an important number of male and woman teachers have been putting into use since years ago, although in no way, wew can say that this coeducational model has been established in a generalized way in Chile.

Références bibliographiques

  • Abad, M. (2002). Género y educación: la escuela coeducativa. Barcelona: Graó.
  • Adler, A., Kless, E. y Derry, M. (2002). Coeducación y climas de aprendizaje, Revista Internacional de Ciencias del Deporte.
  • Alonso, N. (2007). Motivación, comportamientos de disciplina, trato de igualdad y fluidez en estudiantes de Educación Física. Tesis Doctoral. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Arry, D. (2005). Introducción a la investigación Pedagógica. México: Mc.Gaw - Hill.
  • Bandura, A. y Walter, R. (2000). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza.
  • Barnils, J.M. (2007). ¿Otra vez separados por sexo? Reportaje. Sección Educación, Medio que publica el tiempo. República de Colombia.
  • Beer D. (2005). El problema del conocimiento abordaje epistemológico educación física. Buenos Aires: Lumen.
  • Braidotti, R. (2004) Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Gedisa.
  • Bustelo, M. y Lombardo, E. (2007). Políticas de igualdad en España y en Europa. Madrid: Cátedra.
  • Calvo, S. y Charro, M. (2006). Educación mixta, educación diferenciada: opciones en libertad. México: Universidad Panamericana.
  • González, M. (2005). Tienen sexo los contenidos de Educación Física. Universidad de Valladolid: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 18.
  • Heinneman, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en las ciencias del deporte. Barcelona: Paidotribo.
  • Hernández, A. (2001). Hacia una educación no sexista. Educación para la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Madrid: Arpe.
  • Heisele, R. (2005). La Educación Física en distintos contextos históricos. Osorno: Universidad de los Lagos. Chile.
  • Hellín, G.; Llamas, P. y Moreno, J.A. (2004) Relación de los hábitos de práctica deportiva con el pensamiento hacia la Educación Física. Revista de Educación Física, 96, 5-13.
  • Lazaga, M. (2004). La coeducación en la educación física y el deporte escolar: liberar modelos. Antequera: Wanceulen.
  • Lomas, C. (2004). Los chicos también lloran. Identidades masculinas, igualdad entre los sexos y coeducación. Barcelona: Paidós.
  • Martínez López, E.J. (2008). Cálculo de muestreo poblacional. Formula. http://www4.ujaen.es/emilioml/doctora.htm. Accedido 15 febrero, 2008.
  • Mercado, H. (2005a). Actitud de los Profesores de Educación Física frente a una modalidad mixta de Enseñanza. Universidad de la Frontera. Temuco (Chile).
  • Mercado, H. (2005b). Una perspectiva de Género. Universidad de la Frontera. Temuco (Chile).
  • Zagalaz, M.L. (2001). Bases teóricas de la educación física y el deporte. Madrid: Gymnos.
  • Zagalaz, M.L. (2007). Valoración de la educación física escolar por el alumnado de educación primaria (estudio en la provincia de Jaén). Proyecto de Investigación conducente a la obtención de la CU en Didáctica de la Expresión Corporal. Universidad de Castilla-La Mancha: Albacete. Universidad de Jaén. Premiado por el Ministerio de educación español en 2008. Publicado por el Ministerio.