El desarrollo de competencias comunicativas a través de seminarios transversales ECTSuna experiencia en la Universidad de Jaén

  1. Pérez Cañado, María Luisa
Journal:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Year of publication: 2011

Issue Title: La Red como recurso de información en la educación

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 294-319

Type: Article

More publications in: Education in the knowledge society (EKS)

Abstract

This article describes an innovative experience in the development of cross-curricular generic and subject-specific competencies carried out via a system of ECTS seminars which has been developed within the degree in English Philology at the University of Jaén during the academic year 2008-2009. The aim of these seminars has been to reinforce coordination amongst professors, to overcome the oftentimes worrying individualism which characterizes teaching practices at tertiary level, and to make the transition from the transmission of information model based on ex-cathedra lecturing to a more critical and significant learning based on competencies and not merely on contents. After justifying the need for an experience of this type and describing its development, contents, and evaluation, the article goes on to present the results of the descriptive study which has accompanied it. The outcomes of the investigation have revealed that the ECTS seminar system has been highly beneficial for the participating students. The latter have been aware of the existence, development, and usefulness of a set of generic and specific competencies which are essential for the English philologist. We consider that, in our immediate context, these ECTS seminars have constituted an important first step in the integration, teaching, and assessment of competencies in the curriculum.

Bibliographic References

  • Martín Ortega, M. E. (2008, diciembre). El papel de las concepciones de los docentes en los procesos de innovación. Ponencia presentada en las II Jornadas Internacionales UPM sobre Innovación Educativa y Convergencia Europea 2008. Universidad Politécnica de Madrid.
  • Michavila Pitarch, F. (2007, octubre). Conferencia Plenaria. II Jornadas de Trabajo sobre Experiencias Piloto en las Universidades Andaluzas. Universidad de Granada.
  • Organization for Economic Co-operation and Development (2003). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo). Summary of the Final Report. Extraído el 9 de julio, 2010, de http://www.portalstat.admin.ch/deseco/deseco_final report_summary.pdf.
  • Pérez Cañado, M. L. (2010). English language teaching in the European Higher Education Area: from policy to practice. International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 4, 1, 53-69.
  • Pérez Cañado, M. L. & Casas Pedrosa, A. V. (2010). La aplicación del crédito europeo a la titulación de Filología Inglesa en la Universidad de Jaén: análisis de debilidades y fortalezas. Revista Lenguaje y Textos, 31, 61-77.
  • Pérez Gómez, A., Soto Gómez, E., Sola Fernández, M. & Serván Núñez, M. J. (2009a). Aprender en la universidad. El sentido del cambio en el EEES. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
  • Pérez Gómez, A., Soto Gómez, E., Sola Fernández, M. & Serván Núñez, M. J. (2009b). Los títulos universitarios y las competencias fundamentales: los tres ciclos. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
  • Pérez Gómez, A., Soto Gómez, E., Sola Fernández, M. & Serván Núñez, M. J. (2009c). Aprender cómo aprender. Autonomía y responsabilidad: el aprendizaje de los estudiantes. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
  • Pérez Gómez, A., Soto Gómez, E., Sola Fernández, M. & Serván Núñez, M. J. (2009d). Orientar el desarrollo de competencias y enseñar cómo aprender. La tarea del docente. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
  • Pérez Gómez, A., Soto Gómez, E., Sola Fernández, M. & Serván Núñez, M. J. (2009e). Contextos y recursos para el aprendizaje relevante en la universidad. Madrid: Ediciones Akal, S.A.
  • Pérez González, J. (2009). Competencies in language teaching: from their conceptualisation to their concretion in the curriculum. En M. L. Pérez Cañado (Ed.), English language teaching in the European Credit Transfer System: from theory to practice (pp. 93-108). Franfurkt am Main: Peter Lang.
  • Poblete Ruiz, M. (2008, diciembre). Cuestiones clave en torno a la formación basada en competencias. Ponencia presentada en las II Jornadas Internacionales UPM sobre Innovación Educativa y Convergencia Europea 2008. Universidad Politécnica de Madrid.
  • Zabalza Beraza, M. A. (2004). Guía para la Planificación Didáctica de la Docencia Universitaria en el Marco del EEES. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.