Socio-emotional competences in mountains Sports.

  1. Molero López-Barajas, David
  2. Belchi-Reyes, M. (*)
  3. Torres Luque, Gema
Revue:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Année de publication: 2012

Volumen: 4

Número: 2

Type: Article

D'autres publications dans: Journal of sport and health research

Références bibliographiques

  • 1. Arruza, J. A., Arribas, S., González, O., Romero, S. y Ruiz, L. M. (2005). Desarrollo y validación de una versión preliminar de la escala de competencia emocional en el deporte (ECED). Motricidad, 14, 153-163.
  • 2. Arruza, J.A. y Ugalde, D. (2002). Las emociones orientadas hacia la acción en el contexto de la actividad física y el deporte. Tándem, 7, 56-74.
  • 3. Azar, F., Mullet, E. Y Visonneau, G. (1999). The propensity to forgive: Findings from Lebanon. Journal of Peace Research, 36 (2), 169-181.
  • 4. Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la Teoría de la Autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17, 123-139.
  • 5. Bar-On, R. & Parker, J. D. A. (2000). The Handbook of Emotional Intelligence. Theory, Development, Assessment, and Application at Home, School, and in the Workplace. San Francisco, Ca: Jossey-Bass.
  • 7. Cervelló, E. M. (1999). Variables psicológicas relacionadas con la elección de tareas con diferente nivel de dificultad: Implicaciones para el desarrollo de programas motivacionales de entrenamiento psicológico en el deporte. Motricidad, 5, 35-52.
  • 8. Chamarro, A. Rovira, T. y Fernández-Castro, J. (2010). Juicios de riesgo en el deporte: una aproximación experimental en excursionistas. Revista de Psicología del Deporte, 9 (2), 203- 217.
  • 9. Clements, M. (2005) Emotional intelligence: could it be the answer to the age old problem of emotion impacting on athletic performance? Sports Coach, 28, 24-25.
  • 10. Crombie, D. Lombard, C. y Noakes, T. (2009). Emotional Intelligence Scores Predict Team Sports Performance in a National Cricket Competition. International Journal of Sports Science and Coaching, 4(2), 209-224.
  • 11. Culver, D.M., Gilbert, W. y Trudel, P. (2003). A decade of qualitative re- search in sport psychology journals: 1990-1999. The Sport Psychologist, 17, 1-15.
  • 12. Dunedin, N.Z. (2002). Facilitating emotional intelligence in elite sport. New Zeeland Journal of Sports Medicine, 30, 102-105.
  • 13. Fuster, J. y Elizalde, B. (1995). Riesgo y actividades físicas en el medio natural: un enfoque multidimensional. Apunts: Educación Física y Deportes, 41, 94-107.
  • 14. González, O. (2011). Análisis y validación de un cuestionario de inteligencia emocional en diferentes contextos deportivos. Bilbao: Editorial Universidad del País Vasco.
  • 15. Hellín, M.G. (2007). Motivación, Autoconcepto Físico, Disciplina y Orientación Disposicional en estudiantes de Educación Física. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.
  • 16. Hernández, A., Guerrero, S., Arjona, J.F. (2000). Inteligencia emocional versus inteligencia social: datos para un estudio con deportistas. Revista digital Lecturas: Educación física y deportes, 23. Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd23a/iemoc.htm [Consultado el 23 de diciembre de 2011].
  • 17. Hernández, P., y Rodríguez-Mateo, H., (2005). Success in chess modifying the molds of thought. Symposium "Emotional intelligence and mental molds on the subjective well-being and the achievement". Congress Topic: Emotion and Motivation Book of abstracts. July 2005, Granada: 9th European Congress of Psychology.
  • 18. Lane, A. M., Thelwell, R. C., Lowther, J. y Devonport, T. J. (2009). Emotional intelligence and psychological skills use among athletes. Social Behavior and Personality, 37(2), 195- 202.
  • 19. Lidor, R. y Lavyan, N. (2002). A retrospective picture of early sport experiences among elite and near-elite Israeli athletes: Developmental and Psychological perspectives. International Journal of Sport Psychology, 33, 269- 289.
  • 20. Meyer, B. y Zizzi, S. (2007). Emotional Intelligence in sport: conceptual, methodological, and applied issues. En Andrew, M. Lane (Eds.), Mood and human performance: conceptual, measurekment and applied issues (pp. 131-152). New York: Nova Science Publishers.
  • 21. Molero, D., Ortega, F. y Moreno, R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 3, 165-172.
  • 22. Montalbetti, T. y Chamarro, A. (2010). Construcción y validación del cuestionario de percepción de riesgo en escalada de roca. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10 (2), 43-56.
  • 23. Morgan, W.P. (2001). Emotional Intelligence and performance: why do the most gifted athletes often fail to be the best performers? The Coach, 5, 27-30.
  • 24. Muñoz, M.T., Mullet, E. Y Sorum, P.C. (2000). Self-assessment of inebriation from external índices. Addictive Behaviors, 25 (5), 663-681.
  • 25. Perlinni, A., Halverson, H. y Trevor, R. (2006). Emotional Intelligence in the National Hockey League. Canadian Journal of Behavioral Science, 38(2), 109-119.
  • 26. Repetto, E. (Coorda.) (2009). Formación en competencias socioemocionales. Madrid: La Muralla.
  • 27. Rulence, P., Fruchart, E., Dru, V. Y Mullet, E. (2005). Cognitive algebra un sport decisionmaking. Theory and Decision, 58, 387-406.
  • 28. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Selfdetermination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • 29. Schutte, N. S., Maloouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden C. J. y Dornheim, L. (1998). Development and validation of measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167- 177.
  • 30. Thomas, P. R., Murphy, S. M. y Hardy, L. (1999). Test of performance strategies: Development and preliminary validation of a comprehensive measure of athletes' psychological skills. Journal of Sports Sciences, 17(9), 697-711.
  • 31. Tkachuk, G., Toogood, A.L. y Martin, G. (2003). Behavioural assessment in Sport Psychology. The Sport Psychologist, 17, 104- 117.
  • 32. Totterdell, P. (1999). Mood scores: Mood and performance in professional cricketers. Brithish Journal of Psychology, 90(3), 317-332.
  • 33. Totterdell, P. (2000). Catching moods and hitting runs: Mood linkage and subjective performance in professional sport teams. Journal of Applied Psychology, 85(6), 848-859.
  • 34. Totterdell, P. y Leach, D. (2001). Negative mood regulation expectancies and sports performance: An investigation involving professional cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 2(4), 249-265.
  • 35. Ungerleider, S. y Golding, J. (1992). Beyond strength: Psychological profiles of Olympic athletes. Dubuque, IA: Wm. C. Brown Publishers.
  • 36. Vanden Auweele, Y., Nys, K., Rzewnicki, R. y Van Mele, V. (2001). Personality and the Athlete. En R.N. Singer, H. A. Hausenblas y C. M. Janelle (Eds.), Handbook of Sport Psychology. 2nd Ed. (pp. 239-268). New York: Wiley.
  • 37. Zagalaz, M.L. (2011). Thinking about how it changed the concept of physical activity. Journal of Sport and Health Research, 3(3), 165-168.
  • 38. Zizzi, S. J., Deaner, H. R., y Hirschhorn, D. K. (2003). The relationship between emotional intelligence and performance among college baseball players. Journal
  • Brackett, M.A., Rivers, S.E., Shiffman, S., Lerner, N. y Salovey, P. (2006). Relating Emotional Abilities to Social Functioning: A Comparision of Self-Report and Performance Measures of Emotional Intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795.