Factores determinantes de la disposición a pagar por un destino más sostenibleel caso de la Costa del Sol occidental

  1. López Sánchez, Yaiza 1
  2. Pulido Fernández, Juan Ignacio 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2014

Issue: 33

Pages: 199-231

Type: Article

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

Different tourism policies had aim to achieve a Spanish tourism sustainable management of destinations, however, to achieve a sustainable destination must act on both the supply and demand. Costa del Sol is a prototype resort of sun and beach, initiated a restructuring process, Plan Qualifica. The empirical study allows to know the current tourist profile in these destinations, and to identify explanatory variables that influence the willingness to pay (WTP) of tourists to enjoy a more sustainable destination. Stressing that only 23.8% of respondents were willing to pay more to enjoy a destination that focuses on sustainability.

Bibliographic References

  • Adlwarth, W. (2010): ≪Corporate Social Responsibility: Customer expectations and behavior in the tourism sector≫, en: CONRADY, R. y BUCK, M. (Eds.): Trends and issues in global tourism 2010, Springer-Verlag, Heidelberg (Berlín), pp. 101-109.
  • Bayón, F. (1999): ≪Política turística≫, en BAYÓn, F. (Dir.): 50 años del turismo español. Un análisis histórico y estructural, Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S. A., Madrid, pp. 331-380.
  • Bengochea, A. (2011): ≪Actuaciones de la administración española para la recuperación de destinos turísticos maduros≫, en LÓpEZ, D. (Ed.): Renovación de destinos turísticos consolidados. XII Congreso Internacional de Turismo Universidad y Empresa 2010, Tirant lo Blanch, Valencia, pp. 301-319.
  • Braden, J.B. y Kolstad, C.D. (1991): Measuring the Demand for Environmental Quality, North-Holland, Amsterdam.
  • Deloitte (2008): ≪The staying power of sustainability: Balancing opportunity and risk in the hospitality industry≫. Deloitte Development, pp. 3-4. Disponible en: http://www.lonelyplanet.com/press-centre/press-release.cfm? press-release-id=313 (Último acceso: 18 noviembre 2012).
  • Enríquez, M.A., Osorio, M., Castillo, M. y Arellano, A. (2012): ≪Hacia una caracterización de la política turística≫, PASOS. Revista de turismo y patrimonio cultural, 10(3), pp. 417-428.
  • Esteve, R. y Fuentes, R. (2000): Economía, historia e instituciones del turismo en España. Ediciones Pirámide, Madrid.
  • Galacho, F.B. (2009): ≪Reflexiones acerca del modelo territorial desarrollado por el planeamiento urbanístico en los años noventa del siglo XX en la Costa del Sol≫, Estudios de Arte, Geografía e Historia, 31, pp. 35-59.
  • Garrido, M. y López, E. (2010): ≪Consecuencias del turismo de masas en el litoral de Andalucía (España)≫, Cuaderno Virtual de Turismo, 10(1), pp. 125-135.
  • Hanemann, W.M. (1984): ≪Welfare evaluations in contingent valuation experiments with discrete responses≫, American Journal of Agricultural Economics, 67, pp. 332-341.
  • Hosteltur (2009): ≪El negocio turístico muta a verde≫. Disponible en: http://www.hosteltur.com/web/uploads/f82b4036204610c2.pdf (Último acceso: 28 noviembre 2012).
  • Jiménez, L.M. (2007): ≪Hacia la sostenibilidad turística en España≫, Estudios Turísticos, 172-173, pp. 73-79.
  • León, C.J. (1995): ≪Valoración contingente y efecto información≫, Revista de economía aplicada, 9(3), pp. 147-161.
  • López Palomeque, F. (2007): ≪Planificación territorial del turismo y sostenibilidad: fundamentos, realidades y retos≫, Anuario Turismo y Sociedad, vol. VIII, pp. 51-68.
  • Machado, E. y Hernández, Y. (2008): ≪Del turismo contemplativo al turismo activo≫, El periplo sustentable, 15, pp. 111-122.
  • Mcconnell, K.E. (1993): ≪Indirect methods for assessing natural resource damages under CERCLA≫, en KOPP, R.J. y SMITH, V.K. (Eds.): Valuing natural assets, Resources for the Future, Washington, D.C.
  • Navarro, E. (2005): ¿Puede seguir creciendo la Costa del Sol? Indicadores de saturación de un destino turístico. CEDMA. Málaga
  • Nicolau, J.L. (2010): Enfoque holístico de las decisiones del turista. Premio Tribuna Fitur-Jorge Vila Fradera 2010. Ramón Areces, Madrid.
  • OMT (2004): Indicators of sustainable development for tourism destinations. OMT, Madrid.
  • Pellerejo, C. (2004): ≪La política turística en España: Una perspectiva histórica≫, Mediterráneo Económico. Monográfico Las nuevas formas de turismo, pp. 268-282.
  • Perelli, O. (2011): ≪Por una nueva cultura del litoral basada en su revalorización turística como motor de la recuperación≫, Papeles de Economía Española, 128, pp. 53-71.
  • Pulido, J.I. (2011): ≪Política turística≫, en PULIDO, J.I. y SÁeZ, A. (Coords.): Estructura general del mercado turístico, Síntesis. Madrid, pp. 281-305.
  • Pulido, J.I. y López, Y. (2010): ≪Sostenibilidad de los destinos turísticos≫, en LÓpEZ, D. y DEL VALLE, E. (ed.): La actividad turística española en 2009 (Edición 2010). Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. y Asociación Española de Expertos Científicos en Turismo (AECIT), Gijón, pp. 257-274.
  • Punzo, L.F. (2004): ≪Sostenibilidad del turismo y desarrollo económico local: El caso de la región Toscana≫, Caderno Virtual de Turismo, 4(1), pp. 8-27.
  • Rheem, C. (2009): PhoCusWright's Going Green: The Business Impact of Environmental Awareness on Travel. PhoCusWright Inc, Sherman (USA). Disponible en: http://travelgreen.org/files/PhocusWright.pdf (Último acceso: 25 noviembre 2012).
  • Rodríguez, I. (2008): ≪Territorios del turismo. Paisaje urbanizado de la costa mediterránea≫, Revista de Arquitectura, Urbanismo y Ciencias Sociales, 1(1). Disponible en: http://topofilia.net/ chumillas.html (Último acceso: 28 noviembre 2012).
  • Rodriguez. I.M. y Pulido, J.I. (2010): ≪Factores condicionantes de la sostenibilidad como una dimensión estratégica del desarrollo turístico mexicano≫, Cuadernos de Turismo, 25, pp. 125-146.
  • Santos, E.L. y Fernández, L. (2010): ≪El litoral turístico español en la encrucijada: entre la renovación y el continuismo≫, Cuadernos de Turismo, 25, pp. 185-206.
  • SNV Netherlands Development Organization (2009): The Market for Responsible Tourism Products. Netherlands.
  • Travelhorizons (2009): American travelers more familiar with ≪green travel≫ but unwilling to pay more to support it. Disponible en: http://www.ustravel.org/news/pressreleases/american-travelers-more-familiar- %E2%80%98green-travel%E2%80%99 (Último acceso: 28 noviembre 2012).
  • Vaca, C. y Landeta, M.H. (2009): ≪Aproximación al último medio siglo de turismo en España, 1959-2009≫, Estudios Turísticos, 180, pp. 21-64
  • Velasco, M. (2005): ≪¿Existe la política turística? La acción pública en materia de turismo en España (1951-2004)≫, Política y sociedad, 42(1), pp. 169-195.
  • Velasco, M. (2010): ≪La incorporación de ideas en las políticas públicas. El concepto de sostenibilidad en la política turística≫, Revista de Análisis Turístico, 10, pp. 35-44.
  • Voinov, A. (2008): ≪Understanding and communicating sustainability: global versus regional perspective≫, Environment, Development and Sustainability, 10, pp. 487-501.
  • Wehrli, R., Egli, H., Lutzenberger, D., Pfister J., Scwarz, J. y Steettler, J. (2011): ≪Is there demand for sustainable tourism?≫ Study for the World Tourism Forum Lucerne 2011, ITW. Working Papers Series Tourism 001/2011. Lucerne University of Applied Sciences and Arts.