Espacio, tiempo y encuentro. Etnografía del lugar universitario

  1. Anta Félez, José Luis
Revista:
Gazeta de antropología

ISSN: 0214-7564 2340-2792

Año de publicación: 2011

Número: 27

Tipo: Artículo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.18351 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Gazeta de antropología

Resumen

This paper endeavours to find the concepts that explain college practices and their discourses and narratives -in short, the devices that make this space-time idea an institution. Based on an ethnography of the University of Jaén, I challenge the idea that in recent years the university has changed from being a revolutionary place for the meeting-mismatch of knowledge-power to an architecturally definitely space for higher education, closely linked the idea of knowledge-capital.

Referencias bibliográficas

  • José Ortega y Gasset, Misión de la universidad. Madrid, Revista de Occidente, Alianza, 1992 (orig. 1930).
  • Rodrigo Fernández-Carvajal, Retorno de la universidad a su esencia: una propuesta ingenua para la recuperación de nuestra enseñanza superior. Murcia, Universidad de Murcia, 1994.
  • Enriqueta Expósito Gómez, La libertad de cátedra. Madrid, Tecnos, 1995.
  • Gérard Lassibille y María Lucía Navarro Gómez, El valor del tiempo en la universidad. Málaga, Universidad de Málaga, 1990.
  • Alberto Jiménez Fraud, Historia de la universidad española. Madrid, Alianza, 1971.
  • Pierre Bourdieu, El sentido práctico. Buenos Aires, Siglo XXI, 2007: 200-201.
  • Francisco Michavila, La universidad, corazón de Europa. Madrid, Tecnos, 2008.
  • Francisco Michavila y Benjamín Calvo, La universidad española hoy. Propuesta para una política universitaria. Madrid, Síntesis, 1998.
  • Rene Lourau, El análisis institucional. Buenos Aires, Amorrortu, 1980.
  • Lewis A. Coser, Las instituciones voraces: Visión general. México, FCE, 1974.
  • Pierre Bourdieu, Homo academicus. Madrid, Siglo XXI, 2008 (original 1984).
  • Misael Gradilla Damy, El juego del poder y del saber. México, El Colegio de México, 1995: 45.
  • Norbert Elias, Conocimiento y poder. Madrid, La Piqueta, 1994: 69.
  • Antón Fernández de Rota, "Universidad, neoliberalismo y capitalismo creativo", Nómadas, 2009, 21.
  • David Lagunas, "Sobre la universidad: una perspectiva antropológica", Ciencia Universitaria, 2010, 1: 4-13.
  • Amando de Miguel, Diagnóstico de la universidad. Madrid, Guadarrama, 1973.
  • Jón Torfi Jónasson, Inventing Tomorrow´s University. Who is to Take the Lead? Bolonia, Bolonia University Press, 2008.
  • Guy Neave, "On being economical with university autonomy", en Malcoml Tight (ed.), Academic Freedom and Responsibility, 1988: 31-48. Berkshire: Open University Press.
  • Francisco Sosa Warger, El mito de la autonomía universitaria. Madrid, Civitas, 2004.
  • J. Enders, J. File, J. Huisman, D. F. Westerheiden (ed.), The European Higher Education and Research Landscape. Scenarios and Strategic Debates. Enschede, CHEPS, 2005.
  • Attila Pausits y Ada Pellert, "The Winds of Change: Higher Education Management Programmes in Europe", en Higher Education in Europe, 2009, 34, 1: 39-49.