Efectos de un programa de educación para la seguridad en el deporte en escolares de secundaria

  1. Latorre Román, Pedro Ángel
  2. Cámara Pérez, José Carlos
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2014

Issue: 25

Pages: 5-8

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The purpose of the study is to analyze the effects of the implementation of an Education Program for Safety in physical and sport activities on psychological and personality factors related to accidents as a result of sport of Secondary Education students. Participants in this study were Secondary School students, students who were in 1st and 3rd year from a Secondary School in the province of Jaen. The total number of participants were 149 students (age= 13.62 years, SD = 1.22). By means of a controlled trial they were divided into a control group (73 participants, age = 13.60 years, SD = 1.22) and into an intervention group (76 participants, age = 13.64 years, SD = 1.24). The variables analyzed were sensation seeking, risk perception, propensity of accident and the number of injuries and accidents. Results show that after the intervention of the ESAFE program, pretest-posttest differences are significantly higher (p<0.001) in the two scales of safety and in the full scale of the intervention group. The ESAFE program has been able to reduce significantly (p<0.05) sensation seeking in sport. In conclusion, the ESAFE program can be used as an educational resource in raising awareness of the risks involved in physical and sports activities in school and, therefore, in safety education. So it would be interesting to incorporate it into the practice of PE teachers both in the initial evaluation and during the whole process of teaching and learning

Bibliographic References

  • Abenza, L., Olmedilla, A., Ortega, E., & Esparza, F. (2009). Estados de ánimo y adherencia a la rehabilitación de deportistas lesionados. Apunts Medicina de l’Esport, 161, 29-37.
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, N.J: Prentice Hall.
  • Cámara, J.C. (2012). Percepción del riesgo y accidentalidad en la clase de Educación Física en alumnado de Educación Secundaria: una propuesta de intervención didáctica (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Jaén, Jaén.
  • Chico, L. (2000). Búsqueda de sensaciones. Psicothema, 12(2), 229-235.
  • Consejería de Educación y Ciencia. (2002). Manual de seguridad en los centros educativos. Dirección general de construcciones y equipamiento escolar. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • DiLillo, D., Potss, R., & Himes, S. (1998). Predictors of Children’s Risk Appraisals. Journal of Applied Developmental Psychology, 19(3), 415–427.
  • Dolcini, M.M., Cohn, L.D., Adler, N.E., Millstein, S.G., Irwin, C.E., Kegeles, S.M & Stone, G. (1989). Adolescent egocentrism and feelings of invulnerability: Are they related? Journal of Early Adolescence, 9(4), 409–418.
  • Elkind, D. (1967). Egocentrism in adolescence. Child Development, 38, 1025– 1034.
  • Greening, L., Stoppelbein, L., Chandler, C., & Elkin, D. (2005). Predictors of Children’s and Adolescents’ Risk Perception. Journal of Pediatric Psychology, 30(5), 425-435.
  • Harris, M.B., & Miller, K.C. (2000). Gender and perceptions of danger. Sex Roles, 43, 843–863.
  • Hillier, L., & Morrongiello, B.A. (1998). Age and gender differences in school-age children’s appraisal of injury risk. Journal of Pediatric Psychology, 23(4), 229– 238.
  • Horvath, P., & Zuckerman, M. (1993). Sensation seeking and risk appraisal and risk behavior. Personality y Individual Differences, 14, 41–52.
  • Ivarsson, A., & Urban, J. (2010). Psychological factors as predictors of injuries among senior soccer players. A prospective study. Journal of Sports Science and Medicine, 9, 347-352.
  • Kontos, A. (2004). Perceived Risk, Risk Taking, Estimation of Ability and Injury Among Adolescent Sport Participants. Journal of Pediatric Psychology, 29(6), 447-455.
  • Latorre, P.A., Mejía, J.A., Gallego, M., Muñoz, A., Santos, M.A, & Adell, M. (2012).El análisis de la seguridad de las instalaciones deportivas de los juegos deportivos provinciales de Jaén. Journal of Sport and Health Research, 4(1), 57-66.
  • Latorre, P.A. (2008). Metodología para el análisis y evaluación de la seguridad de los espacios y equipamientos deportivos escolares. Revista Apunts Educación Física y Deportes, 93, 62-70.
  • Latorre, P.A., Jiménez, M y grupo de trabajo (2007). Análisis y evaluación del riesgo de tareas motrices propuestas en la literatura. Revista de Educación Física, 105, 25-39.
  • Latorre, P.A., Cámara, J.C, & Pantoja, A. (en prensa). Factores psicoeducativos que determinan la propensión al accidente deportivo en escolares: Diseño y validación de un cuestionario de evaluación. Manuscrito aceptado para su publicación en Revista Anales de Psicología.
  • Latorre, P.A., & Muñoz. A. (2011). Manual de control de la seguridad de los espacios y equipamientos deportivos de uso escolar. Jaén: Diputación de Jaén.
  • López, B., & Osca, A. (2007). Factores explicativos de la accidentalidad en jóvenes: Un análisis de la investigación. Revista de Estudios de Juventud, 79, 75-89.
  • López-Miñarro, P.A. (2000). Ejercicios desaconsejados en la Actividad Física. Detección y alternativas. Barcelona: INDE.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. Real Decreto 1513/2006, de 7 de Diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. BOE número 293 de 8 de diciembre de 2006.
  • Ministerio de Educación y Ciencia. Real Decreto 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE número 5 de 5 enero 2007.
  • Morillas., M. (2003). Calidad y seguridad de las instalaciones y el material deportivo en los Centros de Educación Secundaria y Bachillerato de la provincia de Málaga. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
  • Morrongiello, B.A, & Rennie, H. (1998). Why do boys engage in more risk taking than girls? The role of attributions, beliefs, and risk appraisals. Journal of Pediatric Psychology, 23(1), 33–43.
  • Munugarren, R. (2005). Seguridad y Educación. Prevención de accidentes infantiles. Madrid: FUNDADEPS. Ed. Mapfre.
  • Oliva, A. (2007). Desarrollo cerebral y asunción de riesgos durante la adolescencia. Apuntes de Psicología, 25(3), 239-254.
  • Pérez, J., Ortet, G., Plá, S., & Simó, S. (1987). Escala de Búsqueda de Sensaciones para Niños y Adolescentes (EBS-J). Evaluación Psicológica, 3, 283-290.
  • Peterson, L., Brazeal, T., Oliver, K., & Bull, C. (1997). Gender and developmental patterns of affect, belief, and behaviors in simulated injury events. Journal of Applied Developmental Psychology, 18(4), 531–546.
  • Roldan, C. (2002). Manual de Seguridad de los Centros Educativos. Sevilla: Consejería de Educación y Ciencia. Dirección General de Construcciones y Equipamiento Escolar.
  • Sánchez, M.C., & Cantón E. (2001). La práctica de actividad físico-deportiva de riesgo como herramienta preventiva de conductas desajustadas psicosocialmente. Revista de Psicología del Deporte, 10(2), 225-236.
  • Schwebel, D., & Barton, B. (2005). Contributions of Multiple Risk Factors to Child Injury. Journal of Pediatric Psychology, 30(7), 553-561.
  • Van der Pligt, J. (1994). Risk appraisal and health behavior. In D. R. Rutter y L. Quine (Eds.), Social psychology and health: European perspectives. (pp. 131– 151). Brookfield VT: Avebury.
  • Zuckerman, M. (1979). Sensation Seeking: Beyond the Optimal Level of Arousal. Hillsdale, NJ: Erlbaum.