Educative supervision in international cooperation contexts

  1. Ortiz Colón, Ana María
  2. Valdivia Moral, Pedro Ángel
  3. Cachón Zagalaz, Javier
  4. Prieto Andreu, Joel Manuel
Journal:
NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

ISSN: 2254-7339

Year of publication: 2015

Volume: 4

Issue: 1

Pages: 40-45

Type: Article

DOI: 10.7821/NAER.2015.1.98 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: NAER: Journal of New Approaches in Educational Research

Abstract

This present paper has got a clear goal: to contextualize education for development in the present moment, planning its evolution and the keys that characterize education collected from the most representative and up-to-date pieces of work. The experience that we present is integrated in a project developed in Paraguay that is expected to describe the professional characteristics of the school supervisors of the Republic of Paraguay and according to them, determine which are their training needs in order to establish the rules for the elaboration of a training programme that includes the guidelines that managers should know in order to exercise their role. The implementation of the abovementioned programme and the global evaluation of the project, complete the study with the second and third stages of the work. An empirical descriptive study of a transverse nature has been used. One of the conclusions worth mentioning is that two fifths of the supervisors have not received update course over the last three years and those who have taken it belong to very diverse areas.

Bibliographic References

  • Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) (2009). III Plan Director de Cooperación Española 2009-2012. Retrieved from AECID webpage http://www.aecid.es/export/sites/default/web/galerias/publicaciones/descargas/Plan_Director_2009-2012.pdf
  • Alba, N. (2005). Educación para el Desarrollo ¿una oportunidad para cambiar la educación?. Investigación en la Escuela, 65, 63–71.
  • Almazán, L. (2011). La supervisión educativa en contextos de cooperación internacional. Jaén: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.
  • Aber, L., Allen, J., Carlson, V., & Cichetti, D. (1989). The effects of maltreatment on development during early childhood: recent studies and their theoretical, clinical and policy implications. In D. Cichetti & V. Carlson (Eds.), Child maltreatment (pp. 579–620). Cambridge, Mass: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511665707.019
  • Abramobay, M., & Rua, M. das G. (2002). Violences in the Schools. Basilea: UNESCO.
  • Baldry, A. C. (1998). Bullying among Italian Middle School Students. School Psychology International, 19(4), 361–374. doi: 10.1177/0143034398194007
  • Bandura, A. (1983). Psychological mechanisms of aggression. In R. G. Geen & E. I. Donnerstein (Eds.), Aggression: Theoretical and empirical reviews (vol. 1, pp. 1–40). New York: Academic Press.
  • Beltrán, J. (2013). La educación como cambio. Revista Española de Pedagogía, 254, 11–27.
  • Besley, B. (2008). Cyberbullying: An Emerging Threat to the “always on” Generation. Canadian Teacher Magazine, 18–20.
  • Boulton, M. (1997). Teacher's view on bullying: definitions, attitudes and ability to cope. British Journal of Educational Psychology, 67, 223–233. doi: 10.1111/j.2044-8279.1997.tb01239.x
  • Boulton, M. J., Hardcastle, K., Down, J., Simmonds, J., & Fowles, J. A. (2014). A comparison of pre-service teachers’ responses to cyber versus traditional bullying scenarios: similarities and differences and implications for practice. Journal of Teacher Education, 65(2), 145–155. doi: 10.1177/0022487113511496
  • Bruner, Jerome (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editorial.
  • Buelga, S., & Pons, J. (2012). Agresiones entre adolescentes a través del teléfono móvil y de Internet. Psychosocial Intervention, 21(1), 91–102. doi: 10.5093/in2012v21n1a2
  • Celorio, G., & López de Munain, A. (2007). La educación transformadora ante los retos de la globalización. Actas del III Congreso de Educación para el Desarrollo. Bilbao: España.
  • Coordinadora de la ONG para el Desarrollo-España, CONGDE (2005). La educación para el desarrollo. Una estrategia de cooperación imprescindible. Madrid: CONGDE.
  • Costoya, M. G. (Coord.) (2010). La violencia en las escuelas: Un levantamiento desde la mirada de los alumnos II. San Martín, Argentina: Ministerio de la Nación, UNSAM (Universidad Nacional de San Martín, Argentina).
  • Dekovic, M., Wissink, I. B., & Meijer, A. M. (2004). The role of family and peer relations in adolescent antisocial behaviour: comparison of four ethnic groups. Journal of Adolescence, 27, 497–514. doi: 10.1016/j.adolescence.2004.06.010
  • Espot, M. R. (2010). Reforzar la autoridad del profesor. La Vall, 14, 31–32.
  • Fernández Santamaría, M. R. (2003). La situación de la educación básica en Iberoamérica: retos para la cooperación internacional. Revista iberoamericana de Educación, 31, 145–167.
  • Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Río de Janeiro: Paz e Terra.
  • Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação – cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP.
  • Killen, M., Mulvey, K. L., & Hitti, A. (2013). Social Exclusion in Childhood: A Developmental Intergroup Perspective. Child Development, 84 (3), 772–790. doi: 10.1111/cdev.12012
  • Horne, A. M., Stoddard, J. L., & Bell, C. D. (2007). Group approaches to reducing aggression and bullying in school. Group Dynamics - Theory, Research and Practice, 11(4), 262–271. doi: 10.1037/1089-2699.11.4.262
  • Jones, S.E.; Manstead, A.S.R. & Livingstone, A.G. (2014). Bullying and Belonging: Teachers’ Reports of School Aggression, Frontline Learning Research, 2 (5), 26–45.
  • Marchesi, A. (2009). Las Metas Educativas 2021. Un proyecto iberoamericano para transformar la educación en la década de los bicentenarios. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 12(4), 87–157.
  • Mesa, M. (2000). La educación para el desarrollo: entre la caridad y la ciudadanía global. Papeles de Cuestiones Internacionales, 70, 11–26.
  • Mesa, M. (2009). La educación para el desarrollo: un ámbito estratégico para la cooperación al desarrollo. Madrid: CIDEAL.
  • Nesdale, D. (2007). Peer groups and children's school bullying: Scapegoating and other group processes. European Journal of Developmental Psychology, 4, 388–392. doi: 10.1080/17405620701530339
  • Organización Estados Iberoamericanos y Secretaría General Iberoamericana (2008). Metas Educativas 2021: la educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Madrid: OEI.
  • Piaget, J. (1977). Essay on necessity. Human Development, 29, 301–14. doi: 10.1159/000273106
  • Piaget, J. (1981). Le possible et le necessarie L’evolution des possibles chez l´enfant. Paris: Presses Universitaires de France.
  • Red Andaluza de Cooperación Universitaria, RACU (2011, April). La cooperación universitaria al desarrollo ante los retos de un mundo en crisis. V Congreso Universidad y Cooperación al Desarrollo. Cádiz.
  • Rehem, Cl. (2009). Gestión de centros formativos del siglo XXI. Nuevas miradas, nuevos abordajes. In A. Blas & J. Planells (Coords.), Los retos actuales de la educación técnico-profesional. Madrid: OEI.
  • Sainio, M., Veenstra, R., Huitsing, G., & Salmivalli, C. (2011). Victims and their defenders: A dyadic approach. International Journal for Behavioral Development, 35, 144–151. doi: 10.1177/0165025410378068
  • Taille, Y. (2012). La deliberación moral. In B. Toro & A. Tallone (Coords.), Educación, valores y ciudadanía. Madrid: Bejomi.
  • Tedesco, J. C. (2009). Los temas de la agenda sobre gobierno y dirección de los sistemas educativos en América Latina. In A. Marchesi, J. C. Tedesco & C. Coll (Coords.), Calidad, equidad y reformas en la enseñanza. Madrid: OEI.
  • Urdaneta, O., & Urdaneta, M. (2013). Evaluación del desempeño y motivación del personal en los institutos de investigaciones en salud. Revista de Ciencias Sociales, 19(4), 672–682.
  • Vargas, F. (2009). Escenarios y tendencias en el mundo del trabajo y de la educación en el inicio del siglo XXI: el nuevo paradigma del Aprendizaje a lo largo de la vida y la sociedad del conocimiento. F. de A. Blas & J. Planells (Coords.), Los retos actuales de la educación técnico-profesional. Madrid: OEI.
  • Vigotski, L. S. (1980). El estructuralismo. Barcelona: Oikos-Tau.
  • Yubero, S., & Navarro, R. (2006). Student’s and teachers’ views of gender-related aspects of aggression. School Psychology International, 27, 488–512. doi: 10.1177/0143034306070436