Diseño de un cuestionario para medir la formación bilingüe del profesorado de Educación Física (FBPEF)

  1. Zagalaz Sánchez, María Luisa 1
  2. Molero López-Barajas, David 1
  3. Cachón Zagalaz, Javier 1
  4. Castro Gutiérrez, Javier de 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Ano de publicación: 2012

Volume: 1

Número: 1

Páxinas: 7-12

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/185501 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumo

The article gathers the design of an instrument to measure the opinion of the professorship of Physical Education (Ph.Ed.) in Primary Education (P.Ed.) on the bilingual education (English-Spanish) of his matter, that is to say, a questionnaire that allows to know if the professorship feels qualified to give EF's classes in English. The followed methodology is fitted inside the positivist paradigm by means of a descriptive study. The instrument object of study supposes a good approximation as measure. The questionnaire graduate applied himself to a sample of 40 subjects, all of them with the qualifications in Ph.Ed., later to proceed to the obtaining of the reliability of the before designed instrument. We calculate the coefficient alpha of Cronbach (1951) that was for the set of the questionnaire of 0.83. Nevertheless there are necessary more investigations that penetrate qualitatively to complement the results

Referencias bibliográficas

  • Baker, C. (1997). Fundamentos de Educación bilingüe y bilingüismo. Madrid: Editorial Catédra.
  • Consejo de Europa (2002). Marco Común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. http://cvc.cervantes.es/obref/marco.
  • Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and internal structure of test. Psychometrika, 12, 1-16.
  • D'Acierno, M.R. (2011). Sport, Music and Foreign Languages. Abstract Book for the 7th Annual International Conference on Kinesiology & Exercise Sciences, 27-30 June, 2011, Athens, Greece, 27-28.
  • López del Castillo, C. (2008). La Educación Física y el bilingüismo. Practica deporte y aprende inglés. Revista Digital Educación y Futuro, 1-5. http://www.cesdonbosco.com/revista/articulos2008/mayo08/m %C2%AAcarmen.pdf.
  • Lozano, L.M., & De la Fuente, I. (2009). Diseño y validación de cuestionarios. Capítulo 9. En A. Pantoja, Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Madrid: EOS, 251-274.
  • Lozano, L.M. (2004). Efectos en el número de alternativas en las propiedades psicométricas de las escalas tipo Likert. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Lozano, L.M., García-Cueto, E., & Muñiz, J. (2008). Effect of the number of response categories on the reliability and validity of ratings cales. Methodology, 4, 73-74.
  • Mateo, J. (1997). La investigación ex-post-facto. Barcelona: Ediuoc.
  • Peal, E., & Lambert, W.E. (1962). The relationship of bilingualism to intelligence. Psychological Monographs, 76, 1-23.
  • Plan de Fomento del Plurilingüismo (2005). Una política para la sociedad andaluza. Sevilla: Consejería de Educación. Junta de Andalucía.
  • Paulston, D.P. (1992). Sociolinguistic perspectives on bilingual education. Clevendon: Multilingual matters.
  • Siguan, M., & Mackey, W.F. (1986). Éducation et bilinguisme. París: UNESCO. Lauzanna: Delachaux & Niestlé.
  • Siguan, M. (2001). Bilingüismo y lenguas en contacto. Madrid: Alianza ensayo.
  • Soto, C. (2009). Inglés como lengua extranjera. Capítulo 4. Desarrollo cultural en la enseñanza básica. La mediación del profesorado a través de las distintas áreas. Jaén: Editorial Logoss, 75-95.
  • Torres, A.M. (2010). La práctica deportiva como instrumento para el aprendizaje de una lengua extranjera. III Congreso Internacional de Ciencias del Deporte y Educación Física. Pontevedra, 6-8 de Mayo de 2010. https://www.altorendimiento.com/es/congresos/educacionfisica
  • Verdú, M., & Yvette, C. (2002). La enseñanza del inglés en el aula de primaria: propuesta para el diseño de unidades didácticas. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Zagalaz, M.L. (2007). Valoración de la educación física escolar por el alumnado de educación primaria. Estudio en la provincia de Jaén. Proyecto de investigación para optar a la CU de Didáctica de la expresión corporal. Universidad de Jaén.
  • Zagalaz, M.L., & Cachón, J. (2009). Educación Física. Capítulo 9. En M.L. Zagalaz, J. Cachón & A. Lara (Eds.), Desarrollo cultural en la enseñanza básica. La mediación del profesorado a través de las distintas áreas (pp. 181-197). Jaén: Editorial Logoss.