Perfiles motivacionales en las sesiones de educación física

  1. Cañabate Ortiz, Dolors
  2. Torralba Vicens, Joan Pau
  3. Cachón Zagalaz, Javier
  4. Zagalaz Sánchez, María Luisa
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Ano de publicación: 2014

Número: 26

Páxinas: 34-39

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resumo

The aim of the study was to determine the different motivational profiles that exist in a class consisting of students from the 4th, 5th and 6th grade. The variables that were used for subsequent analysis were achievement goals, perceived motivational climate and strategies used by teachers to maintain discipline, the reasons for discipline and practical reasons in classes physical education. We present a descriptive statistical analysis that allows to observe the mean scores of all variables a Pearson correlation analysis, hierarchical cluster analysis, hierarchical cluster analysis and multivariate analysis (MANOVAs). The study reveals the existence of three motivational profiles and allows the teacher to see the predominance of intrinsic reasons a lot of students. Also seen as a motivational climate that encourage PE teachers influences the way they give different behaviors and attitudes of students

Referencias bibliográficas

  • Ajello, A.M. (2003) La motivación para aprender. En C. Potecorvo (coord.), Manual de psicología de la educación (pp. 251-271). España. Popular.
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. In G.C. Roberts, Motivations in sport and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Humans Kinetics.
  • Baena-Extremera, A., Antonio Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A., & Martínez-Molina, M (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, nº 24, pp. 46-49
  • Carratala, E. (2004). Análisis de la teoría de metas de logro y de la autodeterminación en los planos de especialización deportiva de la Generalitat Valenciana. Tesis doctoral. Universidad de Valencia.
  • Cecchini, J.A., González,C., Carmona, A.M., & Contreras, O. (2004).Relaciones entre clima motivacional, orientación de meta, motivación intrínseca, autoconfianza, ansiedad y estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.
  • Cervelló, E.M., & Jiménez, R. (2001). Un estudio correlacional entre la orientación motivacional, el clima motivacional percibido, la coeducación y los comportamientos de disciplina en las clases de Educación Física. Comunicación al IV Congreso Internacional sobre la enseñanza de la Educación Física y el Deporte Escolar, Santander.
  • De Bourdeaudhuij, I., & Van Oost, P. (1999). Family memebers’ influence on decision making about food: differences in perception and relationship with healthy eating. American Journal of Health promotion, 13(2), 73-81.
  • Deci, E.L., & Ryan R.M. (1985). Intrinsec motivation and self-determination in human behaviour. New York: Plenum Press.
  • Deci, E.L., Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., & Ryan R.M. (1991). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational phychologist, 26(3- 4), 325-346.
  • Deci, E.L., & Ryan R.M. (2000). The «what» and «why» of goal pursuits:Human needs and the self-determination od bebavior. Psychologial Inquirí, 227-268 Disponible en: http://www.psych.rochester.edu/SDT/Facutty/edeci.html
  • Deci, E.L., & Ryan, R.M (2008). Self-deetermination theory: A macrothecry of human motivation, development and health. Canadian Psychology, 49, 182- 185. Disponible en: http://www.psych.rochester.edu/SDT/Facutty/edeci.html
  • Del Castillo-Andrés, Ó., Campos-Mesa, M.C., & Ries, F. (2013). Gender equality in Physical Education from the perspective of Achievement Goal Theory. Journal of Sport and Health Research. 5(1), 57-70.
  • Frechera, J.L. (2005). Saber motivar: ¿el palo o la zanahoria? Disponible en: http:/ /www.psicologia.-online.com/articulos/2005/motivacion.shtml
  • Granero-Gallegos, A., & Baena-Extremera, A (2014). Predicción de la motivación autodeterminada según las orientaciones de meta y el clima motivacional en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 23-27.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. Prentice-Hall, NJ: Upper Saddle River.
  • Hodge, K., & Petlichkoff, L. (2000). Goal profiles in Sport motivation:a custer analysis. Journal of Sport & Exercise psychology (JSEP), 22(3), 256-272.
  • Jara Veja, P., Vives Benedicto, L., & Garcés de los Fayos, E. (2009) Motivación para la práctica de actividad física y deportiva. En Márquez Rosa, S. y Garatachea Vallejo, N. (Dir.) Actividad física y salud. FUNIBER y Ediciones Díaz de Santos, España.
  • León, O.G., & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación. (3ª ed.). Madrid: McGraw-Hill.
  • Li, W., Lee, A.M., & Salomon, M.A. (2005). Relationships among dispositional ability conception, intrinsic motivation, perceived competence, experience, persistence, and performance. Journal of teaching in physical education, 24, 51-65.
  • Maehr, M.L., & Nicholls, J.G. (1980). Culture and achievement motivation: A second look: En N. Warren (Ed.), Studies in cross-cultural psychology (pp. 221-267), New York: Academy Press.
  • Maehr, M. (1984). Meaning and motivation: Toward a theory of personal investment. In Ames,R., and Ames, C. (eds.), Research on motivation in education (Vol. 1), New York: Academic Press, pp. 115-14.
  • McNeill, M.C., & Wang, C.K.J. (2005). Psychological profiles of elite school sports players in Singapore. Psychology of Sport and Exercise, 6, 117-128
  • Martínez Galindo, C., Alonso, N., & Moreno, J.A. (2006). Análisis factorial confirmatorio del «Cuestionario de Percepción de Éxito (POSQ)» en alumnos adolescentes de Educación Física. En M. A. González, J. A. Sánchez y A. Areces (Eds.), IV Congreso de la Asociación Española de Ciencias del Deporte (pp. 757-761). A Coruña: Xunta de Galicia.
  • Martínez, C., Alonso, N., Cervelló, E.M., & Moreno, J.A. (2009). Perfiles motivacionales y disciplina en clases de educación física. Diferencias según las razones del alumnado para ser disciplinado y la percepción de trato generado por el profesor en el aula. Cultura y Educación, 13, 331-343.
  • Moreno, J.A., Zomeño, T.E., Marín, L.M., Ruiz, L.M., & Cervelló, E. (2013). Percepción de la utilidad e importancia de la EF según la motivación generada por el docente. Revista de Educación, 362, 380-401.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., Martínez Galindo, C., & Ruiz, L.M. (2008). Preliminary construct validation study of the reason for discipline and strategies to sustain discipline scales in Spanish physical education. International Journal of Hispanic Psychology, 1(1), 85-97.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., & Martínez Camacho, A. (2007). Validación de la Escala de Medida de los Motivos para la Actividad Física-Revisada en españoles: Diferencias por motivos de participación. Anales de Psicología, 23, 167- 176.
  • Moreno, J.A., Cervelló, E., & González-Cutre, D. (2007). Young athletes motivational profiles. Journal of sports Science and medicine, 6, 172-179.
  • Nacional Association for Sport and Physical Educational (2004). (NASPE). Physical education for lifelong fitness: the physical best teacher’s guie (2n.ed.) cahmpaingn: Human Kinetics.
  • Naranjo, M.L (2009). Motivación:perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista de Educación, 33(2), 153-170.
  • Nicholls, J.G.. (1989). The competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Nicholls, J.G. (1984): Achievement motivation: conceptions of ability, subjective experience, task choice and performance. En Psychological Review, 91, 328- 346.
  • Nicholls, J.G., & Miller, A.T. (1984). Development and its discontents. The differentiation of the concept of ability. En J.G Nicholls(Ed.), The development of achievement motivation (pp 185-218), Greenwich, CT: JAI Press.
  • Noddings, N. (2005). Identifying and responding to needs in education. Cambridge Journal of Education, 35(2),147-159.dding.
  • Papaioannou, A. (1995). Differential perceptual and motivational patterns when different goals ara adopted. Journal of sports and exercice psychology, 17, 18- 34.
  • Papaioannou, A. (1998), Goal perspectives, reasons for being disciplined, and sefreported discipline in physical education lessons. Journal of teaching in physical education, 17, 421-441.
  • Papaioannou, A. (1994). The development of a questionnaire to measure achievement orientations in Physical Education. Research Quarterly for Exercise & Sport, 65, 11-20.
  • Peiró, C. (1999). La teoría de las perspectivas de meta y la educación física: un estudio sobre les climas motivacionales. Revista de psicología social aplicada, 1(9), 25-44.
  • Roberts, G.C., Treasure, D.C., & Balagué, G. (1998). Achievement goals in sport: The development and validation of the Perception of Success Questionnaire. En Journal of Sport Sciences, 16, 337-347.
  • Roberts, G.C. (1992). Motivation in sport an exercise: Conceptual constraints and conceptual convergence. En G.C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 3-30). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Ryan, R.M., Frederick, C.M., Lepes, D., Rubio, N., & Sheldon, K.M. (1997). Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28, 335-354.
  • Sánchez, F.F., Chinchilla, J.L., De Burgos, M., & Romero, O. (2008). Las realciones sociales y educativas existentes entre los elementos personales del proceso educativo durante una session de Educación física. Un estudio de casos. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 14, 16-69.
  • Spray, C.M., & Wang, C.K.J (2001). Goal orientations, self-determination and pupil’s discipline in physical education. Journal of sport sciences, 19, 903- 913. Retrieved Friday, september 19, 2008 from Wilson web database.
  • Sprinthal, R.C., Sprinthal, B.A., & Oja, S.N. (1998). Educational Psychology: A developmental approach (7ª ed.). Boston: McGraw-Hill.
  • Vallerand, R.J., Fortier, M., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of personality and social psychology, 72, 1161-1176.