La enseñanza de la Psicología a través de actividades desde una perspectiva multidisciplinaraumento de la motivación y rendimiento

  1. Muela Martínez, José Antonio
  2. García León, Ana
  3. Augusto Landa, Jose María
  4. López Zafra, Esther
Journal:
European journal of education and psychology

ISSN: 1888-8992 1989-2209

Year of publication: 2010

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 33-44

Type: Article

DOI: 10.30552/EJEP.V3I1.48 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European journal of education and psychology

Abstract

Learning activities may affect specific aspects of certain disciplines and an effort to increase motivation in our students is needed. This study deals with an activity in which students handle content close to two Psychology subjects (Personality and Social Psychology). The main aim was to relate concepts that are approach from the two disciplines by different, but similar, points of view and to increase students� motivation by their active implication in a learning activity. Students conducted real research which managed theoretical content of these two courses. Two groups of students (experimental and control) participated in this study (N=286). Our results show a significant increase of the participants in this experiment in academic performance in both courses. Participants in this activity have achieved better final grades than their non-participant peers (in both disciplines), and also improved their own performance, enhancing their grades in comparison with the ones they obtained in the first semester. Finally, our results show that there is an increase in performance with these methodologies, even when the subjective assessment of students about their motivation is not so positive.

Bibliographic References

  • Almeida, S., Guisande, M.A., Primi, R. & Lemos, G. (2008). Contribuciones del factor general y de los factores específicos en la relación entre inteligencia y rendimiento escolar. European Journal of Education and Psychology, 1(3), 5-14.
  • Ausubel, D.P., Novak, J.D. & Hanesian, H. (1986). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Méjico: Trillas.
  • Boekaerts, M. (2006). Self-regulation and effort investment. In I.E. Sigel & K. A. Renninger, (eds.) Handbook of Child Psychology, Vol. 4, Child Psychology in Practice (pp. 345-377). Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons.
  • Boekaerts, M. & Corno, L. (2005). Self-regulation in the classroom: A perspective on assessment and intervention. Applied psychology: An international review, 54, 199-231.
  • Carey, S. (1991). Knowledge acquisition: Enrichment or conceptual change? En S. Carey & R.
  • Gelman (Eds.). The epigenesis of mind (pp. 257-292). Erlbaum: Hillsdale.
  • Eysenck, M.W. (1985). Atención y activación. Cognición y realización. Barcelona: Herder.
  • Garrido, I. (2000). La motivación: mecanismos de regulación de la acción. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 5-6(3).
  • Gil, D., Carrascosa, J., Dumas, A., Furio, C., Gallego, R. Gené, A., González, E., Guisasola, J., Martínez-Torregrosa, J., Pessoa de Carvalho, Salinas, J., Tricárico, H. & Valdés, P. (1999). ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 503-512.
  • González, A. (2005). Motivación académica: teoría, aplicación y evaluación. Madrid: Pirámide Psicología.
  • González-Leandro, P. & Pelechano, V. (2004). Sabiduría contemporánea, motivación y rendimiento académico en adolescentes. Análisis y Modificación de Conducta, 30(134), 963-976.
  • González-Pienda. J.A., Núñez, J.C., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., Muñiz, R. Valle, A., Cabanach, R., Rodríguez, S. y Bernardo, A. (2003). Adaptabilidad y cohesión familiar, implicación parental en conductas autorregulatorias, autoconcepto del estudiante y rendimiento académico. Psicothema, 15(3), 471-477.
  • Jiménez, M.I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia Emocional y Rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 66-77.
  • León, B. (2008). Atención plena y rendimiento académico en estudiantes de enseñanza secundaria. European Journal of Education and Psychology, 1(3), 17-26.
  • López-Llanos, R. & Mamani, B. (2004). Rendimiento académico y su relación con las características sociales del estudiante en la carrera de nutrición y dietética de la Facultad de Medicina gestión 1994 a 1998. Cuadernos de Hospital Clínico, 49(2), 147-154.
  • Martín, E., Martínez-Arias, R., Marchesi, A. y Pérez, E. (2008). Variables that Predict Academic Achievement in the Spanish Compulsory Secondary Educational System: A Longitudinal, Multy-Level Análisis. The Spanish Journal of Psychology, 11(2), 400-413.
  • Marín, N., Benarroch, A. & Jiménez Gómez, E. (2000). What is the relationship between Social Constructivism and Piagetian Constructivism? An analysis of the characteristics of the ideas within both theories. International Journal of Science Education, 22(3), 225-238.
  • Mas, C. & Medinas, M. (2007). Motivaciones para el estudio en universitarios. Anales de Psicología, 23(1), 17-24.
  • Montico, S. (2004). La motivación en el aula universitaria: ¿una necesidad pedagógica? Ciencia, Docencia y Tecnología, 15(29), 105-112.
  • Navarro, R.E. (2003). El rendimiento académico: Concepto investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 1(2).
  • Oliva, J.M. (1996). Estudios sobre consistencia de las ideas de los alumnos en Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 14(1), 87-92.
  • Pozo, J.I. & Gómez-Crespo, M.A. (1998). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.
  • Valero, M., Aramburu, J., Baños, J.E., Girvent, M., Pérez, J., & Senti, M. (2005). Introducción del portafolio: dificultades y satisfacción. Educación Médica, 8, 155A.
  • Valero, M., Albaina, S., Aramburu, J., Baños, J.E., Girvent, M. & Pérez, J. (2005). Objetividad en la evaluación de un portafolio. Educación Médica, 8, 168A.
  • Wilson, E.O. (1999). Consilience: la unidad del conocimiento. Barcelona: Galaxia Gutenberg.