Estudio comparativo del autoconcepto físico en adolescentes en función del género y del nivel de actividad físico-deportiva

  1. Molero López-Barajas, David
  2. Ortega Alvarez, Francisca
  3. Valiente Martínez, Israel
  4. Zagalaz Sánchez, María Luisa
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2010

Issue: 17

Pages: 38-41

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aims of this article are to evaluate the physical self-concept in adolescence and to get to know the outcomes in the perceptions of the different dimensions in the physical self-concept. Furthermore, we aim to check the existence of noticeable differences in the outcomes regarding gender variables and regarding the level of physical activity of those polled. The sample consists of 81 individuals divided in two groups: secondary school teenager students and swimmers in adolescence. We use the Physical Self-concept Questionnaire (PSQ) as a tool for getting information; there are six scales: physical skills, physical conditions, physical charming, strength, and general physical self-concept. We use the Physical Self-concept Questionnaire (PSQ) as an instrument of collection of information which consists of 6 different scales: physical skills, physical condition, physical attractiveness, strength and general self-concept. We will show the results in two different analysis of the variant. In the first one we have found remarkable differences as far as the statistic point of view is concerned in gender perceptions in the scales of physical skills, physical condition, strength and general physical self-concept in favour of men (p<0,05). In the second analysis we have checked the existence of noticeable differences between the two groups of young people within the scales of physical skills and strength in favour of those who practice physical activity regularly (p<0,05).

Bibliographic References

  • Alferman, D. y Stoll, O. (2000). Effects of physical exorcice on selfconcept and well-being. International Journal of Sport and Exercice Psychology, 30, 47-65.
  • Asçi, F.H. Asçi, A y Zorba, E. (1999). Cross-cultural validity and reliability of Physical selfPerception Profile. Journal of sport an exercise, 2, 1-11.
  • Bane, S. y McAuley, E. (1998). Body image and exercise. En J.L. Duda (Ed.). Advances in Sport an Exerxice Psysical Measuremente (pp. 311-322). Morgatonwn, WV: Fitness Information Technology.
  • Bragado, C., Hernández-Lloreda, Mª. J, Sánchez-Bernardos, Mª. L. y Urbano, S. (2008). Autoconcepto físico, ansiedad, depresión y autoestima en niños con cáncer y niños sanos sin historia de cáncer. Psicothema, 20 (3), 413-419.
  • Bruya, L.D. (1977). Effect of sleeted movement skills on positive selfconcept. Perceptual and Motor Skills, 45, 252-254.
  • Cardenal, V. y Fierro, A. (2003). Componentes y correlatos del autoconcepto en la escala de Piers-Harris. Estudios de psicología, 24 (1), 101-111.
  • Castro, Mª J., Piéron, M. y González, M. A. (2006). Actitudes y motivación en educación física escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 10, 5-22.
  • Catena, A., Ramos, M. M. y Trujillo, H. M. (2003). Análisis multivariado, un manual para investigadores. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Esnaola, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo vital. Anales de Psicología, 24 (1), 1-8,
  • Fox, K.R. (1997). The Physical self and processes in self-esteem development. En K.R. Fox (Ed.), The physical self: From motivation to well-being (pp. 111-139). Champaign, El: Human Kinetics.
  • Fox, K.R. (2000a). Self-esteem, self-perceptions and exercise. International Journal of Sport Psychology, 31, 288-240.
  • Fox, K.R. (2000b). The effects of exercise on self perceptions and selfesteem. En S.J.H. Biddle, K.R. Fox y S. H. Boutcher (eds.), Physical Activity and Psychological Well-Being (pp. 88-118). Londres: Routhledge.
  • García, M. (2005). Encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles. Madrid: CIS.
  • Garcia, F. y Musitu, G. (2001). Autoconcepto Forma 5. AF5. Manual. Madrid: TEA.
  • García, J. F., Musitu, G. y Veiga, F. (2006). Autoconcepto en adultos en España y Portugal. Psicothema, 18 (3), 551-556.
  • Gómez-Vela, M., Verdugo, M A. y Gónzalez-Gil, F. (2007). Calidad de vida y autoconcepto en adolescentes con necesidades educativas especiales y sin ellas. Infancia y Aprendizaje, 30 (4), 499-522.
  • Goñi, A., Ruiz de Azúa, S. y Liberal, I. (2004). Propiedades psicométricas de un nuevo cuestionario para la medida del autoconcepto físico. Revista de Psicología del Deporte, 13 (2), 195-213.
  • Goñi, A. Ruiz de Azúa, S. y Rodríguez, A. (2004). Deporte y autoconcepto físico en la preadolescencia. Apunts, Educación Física y Deportes, 77, 18-24
  • Goñi, A. Ruiz de Azúa, S. y Rodríguez, A. (2005). La importancia concedida a diversos aspectos del yo físico: un instrumento para su medida. Anales de Psicología, 21 (1), 92-101.
  • Goñi, A. Ruiz de Azúa, S. y Rodríguez, A. (2006). Cuestionario de Autoconcepto Físico (CAF). Manual. Madrid: EOS.
  • Harter, S. (1993). Causes and consequences of low self-esteem in children and adolescents. En R.B. Baumeister (Ed.), self-esteem: The puzzle of low self-esteem (pp. 57-78). Nueva York: Plenum Press.
  • Harter, S. (1999). The construction of the self. A developmental perspective. Nueva York: Guildford Press.
  • Hayes, S.D., Crocker P.R.E. y Kowalski K.C. (1999). Gender differences in physical self perceptions, global self-esteem, and physical activity: Evaluation of the Physical Self-Perception Profile model. Journal Sport, 22, 1-14.
  • Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica en Ciencias del Deporte. Barcelona: Paidotribo.
  • Huebner, E.S., Valois, R., Suldo, S., Smith, l., McNight, C., Seligson, J. y Zullig, K. (2004). Perceived quality of life: A neglected component of adolescent health assessment and intervention. Journal of Adolescent Health, 34, 270-278.
  • Kull, M. (2002). The relationships between physical activity, health status and psychological well-being of fertiliyaged women. Scandinavian journal of Medicine & Science in Sport, 12, 241-247.
  • Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
  • Leith, L.M. (1994). Foundations of Exercise and Mental Health. Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  • Loland, N.W. (1998). Body image and physical activity. A survey among Norwegian men and women. International Journal of port and Exercise Psychology, 29, 339-365.
  • Moreno, J. A., Cervello, E. y Moreno, R. (2008). Importancia de la práctica físico-deportiva y del género en el autoconcepto físico de los 9 a los 23 años. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8 (1), 171-183.
  • Núñez, J. C. y González-Pineda, J. A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Variables cognitivo-motivacionales, atribucionales, uso de estrategias y autoconcepto. Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Pons, J. (1998). El autoconcepto en la infancia y adolescencia, y los agentes primarios de socialización. Información Psicológica, 66, 40-50.
  • Reiter, S. y Goldman, T. (1999). A programme for the enhancement of autonomy in young adults with physical disabilities: the development of a realistic self concept, individual perception of quality of life and the development of independent living skills. International Journal of Rehabilitation Research, 22, 71-74.