Heroines of the working classThe representation of motherhood in Roddy Doyle's work

  1. TEKIN, Burcu Gülüm
Dirigida por:
  1. María Soledad Morales Ladrón Director/a
  2. Pilar Villar Argáiz Director/a

Universidad de defensa: Universidad de Granada

Fecha de defensa: 14 de julio de 2017

Tribunal:
  1. Encarnación Hidalgo Tenorio Presidente/a
  2. José Ruiz Mas Secretario
  3. Eroulla Demetriou Vocal
  4. Andrew Blake Vocal
  5. Luciano García García Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

This PhD thesis, entitled Heroines of the Working Class: The Representation of Motherhood in Roddy Doyle’s Work, focuses on one of the most popular literary figures of contemporary Ireland. The study examines the concept of motherhood in Roddy Doyle’s work by considering the vast literary space that this writer dedicates to working-class women, particularly mothers. This theme is approached from the perspective of psychoanalysis (i.e. Sigmund Freud, Jacques Lacan and Melanie Klein), feminism (i.e. Luce Irigaray, Hélène Cixous, Nancy Chodorow, and Rosi Braidotti) and gender theory (i.e. R.W. Connell, James W. Messerschmidt, Henry Ferguson). The Dissertation also examines the changing socio-cultural patterns in Ireland which influence Doyle’s literary representation of motherhood. Mother characters in Doyle’s work can be distinguished on the basis of three main characteristics: they appear as victimized, unconventional and/or empowered mothers in accordance with this writer’s attempt to recapture the social changes in the country. As this study concludes, mothers in Doyle’s oeuvre become increasingly more dominant and independent: in other words, submissive and dependent mothers in Doyle’s initial fictional writings are gradually replaced by more empowered female characters in his more recent work. Esta tesis doctoral, titulada Heroines of the Working Class: The Representation of Motherhood in Roddy Doyle’s Work, se centra en una de las figuras literarias más populares en la Irlanda contemporánea: Roddy Doyle. La presente investigación pretende examinar el concepto de maternidad en la obra de este autor considerando el gran espacio literario que le dedica a las mujeres de la clase trabajadora, en particular a las madres. A lo largo de esta tesis se aplican los marcos psicoanalíticos de Sigmund Freud, Jacques Lacan y Melanie Klein, junto con las perspectiva de críticas feministas (i.e. Luce Irigaray, Hélène Cixous, Nancy Chodorow y Rosi Braidotti) y teóricos de género (R.W. Connell, James W. Messerschmidt, Henry Ferguson). Se observan y examinan los patrones socio-culturales cambiantes en Irlanda que influyen en dicha representación literaria de la maternidad. Los personajes que encarnan la figura de la madre pueden dividirse en tres grupos según las siguientes características: aparecen como madres victimizadas, como madres no convencionales, y como madres empoderadas, de acuerdo con el intento del escritor de reflejar los cambios sociales que tienen lugar en el país. Este estudio concluye demostrando que las madres en la obra de Doyle se vuelven cada vez más dominantes e independientes; en otras palabras, las madres sumisas y dependientes que protagonizan los escritos iniciales de Doyle son gradualmente reemplazadas por personajes femeninos más empoderados en su obra más reciente.