Analysis of the mechanisms of contextual control of information retrieval. The role of interference in context dependence of acquisition and extinction ( análisis de los mecanismos de control contextual de la recuperación de la información.El papel de la interferencia en la dependencia contextual de la adquisición y la extinción)

  1. OGALLAR RUIZ, PEDRO MANUEL
Supervised by:
  1. Juan Manuel Rosas Santos Director
  2. Manuel Miguel Ramos Álvarez Director
  3. José Enrique Callejas Aguilera Director

Defence university: Universidad de Jaén

Fecha de defensa: 05 December 2019

Committee:
  1. Gonzalo Urcelay Chair
  2. Concepción Paredes-Olay Secretary
  3. María del Carmen Sanjuan Artegain Committee member
Department:
  1. PSICOLOGÍA

Type: Thesis

Teseo: 611886 DIALNET

Abstract

El objetivo principal de esta tesis doctoral fue analizar las condiciones y los mecanismos que subyacen a la codificación de la información como dependiente del contexto. Con este objetivo hemos desarrollado distintos estudios para evaluar las condiciones y los mecanismos que subyacen al efecto EMACS, así como para evaluar si el efecto de cambio de contexto sobre la recuperación de la información, es un caso particular de un incremento generalizado de la atención, generado por la ambigüedad, y que conlleva prestar atención a toda la situación de aprendizaje, incluidos los contextos. Los resultados informados describen las condiciones bajo las qué aparece este efecto, así como los mecanismos que subyacen. Además, confirma el papel fundamental de la atención para que la información se codifique y se recupere como dependiente del contexto. The general goal of this doctoral thesis was to analyze the conditions and mechanisms that underlie the coding of information as context dependent. With this aim, we have developed different studies to evaluate the conditions and mechanisms that underlie the EMACS (Extinction Makes Acquisition Context Specific) effect, as well as to assess whether the effect of changing the context on information retrieval is a particular case of a generalized increase in the attention generated by ambiguity, and that entails paying attention to the entire learning situation, including contexts. The studies carried out in this doctoral thesis describe the conditions under which this effect appears, as well as the underlying mechanisms. Furthermore, results are consistent with the explanation of coding of information as context-dependent in terms of extinction raising participants’ attention to the context