Incidencia de los hábitos educativos en el aprendizaje del alumnado de educación infantil

  1. María MARTÍNEZ REDONDO
  2. Miguel PÉREZ FERRA 1
  3. Beatriz SIERRA Y ARIZMENDIARRIET 2
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revue:
Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

ISSN: 2386-3927 2386-3927

Année de publication: 2014

Número: 32

Pages: 147-176

Type: Article

D'autres publications dans: Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica

Résumé

The preschool (ages 3-6) is key for the future development the students in the society that surrounds them. It must guarantee an environment of learning based on playful and significant activities that allows the children to grow in preschool appropriate for the development of educational habits that appear in the curriculum. Teacher staff must direct their methodology to consolidate and backing of such educational habits as sports and technology, of reading and writing, moral and behavioral, environment, of hygiene and personal autonomy. In this article we show the results of a work of our research in which gathered, information across a quantitative methodology. The opinions of the teachers of preschool of the area of Sierra de Segura, El Condado y Las Villas, where Úbeda is the head of the province of Jaén with regard to the type of educational habits that are more advisable to apply in the educational practice depending on the directives that preschool curriculum offers to us. The results demonstrate, according to the opinions showed preschool teachers, that the recent teachers need to base their methods in the transmission and development of 3-6 years olds education, generating new approaches, knowledge, skills and indispensable disposition for their future formation.

Références bibliographiques

  • Ayers, W. (2004). Teaching the personal and the political: Essays on hope and justice. Nueva York: Teachers College Press.
  • Barber, M. y Mourshed, M. (2008). Cómo hicieron los sistemas educativos con mejor desempeño del mundo para alcanzar sus objetivos. Santiago de Chile: McKinsey y Company.
  • Bohera, C.; Piñol, R.; Freixenet, A.; Seix, V.; Lilomós, A. y Sadurní, L. (2010). Taller de manualidades. Barcelona: Parramón.
  • Buceta, J. M. (2004). Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes. Madrid: Dykinson.
  • Capllonch, M. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación Física de Primaria. Estudio sobre sus posibilidades educativas. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona.
  • Castañeda, E. (2010). Equidad social y educación inicial: un asunto de derechos. En J. C. Tedesco (Ed.). Educación y justicia: el sentido de la educación. XXV Semana Monográfica de la Educación: La educación en el horizonte 2020 (pp. 31-33). Madrid: Santillana.
  • Connolly, P. (2003). The development of young children’s ethnic identities: Implications for early years practice. En C. Vincent (Ed.). Social justice, education and identity (pp. 166-184). Londres: Routledge Falmer.
  • Cruz, J. (1997). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En J. Cruz (Ed.). Psicología del deporte. Madrid: Síntesis, pp. 147-176.
  • Dalhberg, G. y Asén, G. (1994). Evaluation and Regulation: a question of emprovement of the Committee of Inquiry into the Quality of the Educational Experience offered to 3 and 4 years old. London: SSMO.
  • Defior, S. y Serrano, F. (2005). The initial development of spelling in Spanish: From global to analytical. Reading and Writing, 18, 81-98.
  • http://dx.doi.org/10.1007/s11145-004-5893-1.
  • Delgado, M. A. (2007). Reflexiones acerca de la práctica deportiva en edad escolar: dilema entre la realidad y las propuestas de cambio. Actas VII Congreso Deporte y Escuela (16-48). Cuenca: Diputación de Cuenca.
  • Domínguez de Ramírez, R. y Shapiro, E. S. (2007). Cross-language relationship between Spanish and English oral reading fluency among Spanish-speaking English language learners in bilingual education classrooms. Psychology in the Schools, 44, 795-806. Descargado el día 12 de mayo de 2013.
  • http://dx.doi.org/10.1002/pits.20266.
  • Entwitsle, N. J. (2000). Approaches to studying and leves of understanding: The influences of teaching and assessment. En Smart (Ed.). Higher education: Handbook of theory and research, vol. 15 (pp. 156-218). New York: Agathon Press.
  • Estivill, E. y Domènech, M. (2008). Cuidem el medi ambient i reciclem. Barcelona: Ara Llibres.
  • Farrel, A.; Tayler, C. y Tennent, L. (2006). Building social capital in early chilhood education and care: an Australian study. En R. Parker-Rees y J. Willan (Eds.). Early years Education. Major themes in education (pp. 623-632). Londres: Routledge.
  • Fons, M. (1999). Leer y escribir para vivir. Barcelona: Graó.
  • Foro Internacional de onG y Movimientos Sociales (1994). Construyendo el futuro. Tratados alternativos de Rio ’92. Madrid: Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente. Dirección General de Política Ambiental.
  • Freire, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Barcelona: Graó.
  • Gallego, C. (marzo 2006). Los prerrequisitos lectores. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Lectoescritura. Morelia (México).
  • García, A. (2009). La naturaleza y los niños. Madrid: CEP S. L.
  • Generelo, M. (2010). Las nuevas tecnologías y su aplicación en educación física. V Congreso Internacional XXVI Nacional de Educación Física: Docencia, innovación e investigación física (pp. 172-181). Barcelona: Facultad de Formación del Profesorado-ineF Barcelona.
  • González, M. J.; Romero, J. F. y Blanca, M. J. (1995). Modelo causal sobre el aprendizaje de la lectura. Psicothema, 7 (2), 377-390.
  • Gutiérrez, M. (2000). Actividad Física, estilos de vida y calidad de vida. Revista de Educación Física, 77, 5-16.
  • Gutiérrez, M. (2003). Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona: Paidós.
  • Gútiez, P. (1995). La educación infantil: modelos de atención a la infancia. Revista Complutense de Educación Infantil, 6 (1), 101-113.
  • Jiménez, J. y O’Shanahan, I. (2008). Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45 (5), 2-22.
  • Labat, H.; Ecalle, J. y Magnan, A. (2010). Effect of two-mode trainings of letter knowledge: Across-sectional study with 3-and 5 year-old children. Psichologie Française, 55 (2), 113-127.
  • http://dx.doi.org/10.1016/j.psfr.2009.12.002.
  • Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado, n.º 187 (6 de agosto de 1970).
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE). Boletín Oficial del Estado, n.º 238 (4 de octubre de 1990).
  • Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación (loce). Boletín Oficial del Estado, n.º 307 (24 de diciembre de 2002).
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (loe). Boletín Oficial del Estado, n.º 106 (4 de mayo de 2006).
  • McLoughlin, C. y Lee, M. J. W. (2007). Listen and learn: A systematic review of the evidence that podcasting supports learning in high education. En C. Montgomerie y J. Seale (Eds.). Proceedings of world conference on educational multimedia, hypermedia and telecommunications (pp. 1669-1677). Chesapeake: VA. AAC.
  • McLoughlin, C. y Lee, M. J. W. (2010). Personalized and self regulated learning in the Web
  • era: International exemplars of innovative pedagogy using social software. Australasian Journal of Educational Technology, 26 (1), 28-43.
  • Mendoza, R.; Sagrera, M. R. y Batista, J. M. (1994). Conductas de los escolares españoles relacionadas con la salud (1986-1990). Madrid. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Monjas, R. (Coord.) (2006). La iniciación deportiva desde un modelo comprensivo. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  • Moss, P. (1994). The early childhood league in Europe: Problems and possibilities in cross national comparisons of levels of provision. European. Early Childhood Education Research Journal, 2 (2), 19-32.
  • http://dx.doi.org/10.1080/13502939485207571.
  • Moss, P. y Penn, H. (1996). Transforming nursery education. London: Paul Chapman Publishing.
  • Nemirovsky, M. (1999). Sobre la enseñanza del lenguaje escrito. Barcelona: Paidós. Otero, A. R. y Bruno, C. M. (2009). Taller de Educación ambiental. Madrid: CEP S. l. Perrenoud, P. (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. Barcelona: Graó.
  • Rius, M. D. (2003). La grafomotricidad como un proceso lingüístico. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Rodrigo, M. J.; Maíquez, M. L.; García, M.; Mendoza, R.; Rubio, A.; Martínez, A. y Martín, J.
  • C. (2004). Relaciones padres-hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema, 16 (2), 203-210.
  • Salomon, G. y Schrum, L. (2007). Web2.0: New tools, new schools. Washington Dc: International Society for Technology in Education.
  • Sellés, P. y Martínez, T. (2008). Evaluación de los predictores y facilitadores de la lectura. Bordón, 60 (3), 113-129.
  • Sevillano, M. L. (2007). Investigar para innovar en enseñanza. Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Soriano, M. (Coord.) (2007). Velocilector. Un programa multicomponencial de intervención en dificultades lectoras. Versión experimental no publicada. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Tedesco, J. C. (2010). Educación y justicia: el sentido de la educación. En XXV Semana Monográfica de la Educación: La educación en el horizonte 2020. Madrid: Santillana.
  • Torres, J. (1999). Dinámica de los esfuerzos en actividades de condición física y salud. Actas en CD-ROM de las I Jornadas Andaluzas sobre Actividad Física y salud. Granada.
  • Valjataga, T.; Pata, K. y Tammets, K. (2011). Considering students’ perspective on personal and distributed learning environments. En M. J. M. Lee y C. McLoughlin (Eds.). Web 2.0-based e-Learning: applying social informatics for tertiary teaching (pp. 85-107). Hershey, pa: iGi Global.
  • Wanzek, J. y Vaughn, S. (2007). Research-based implications from extensive early reading interventions. School Psychology Review, 36, 541-561.
  • Zabalza, M. Á. (1996). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Narcea.