Influencia de las actitudes hacia la discapacidad en el rendimiento académico

  1. Elvira Mercado Val
  2. Cristina Di Giusto Valle
  3. Laura Rubio
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Año de publicación: 2017

Título del ejemplar: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Atención a la diversidad

Volumen: 4

Número: 1

Páginas: 77-86

Tipo: Artículo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V4.1029 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumen

This research has analyzed the influence of attitudes towards disability on the academic performance of the students of the Master’s Degree in Preschool Education of the University of Jaén who study the subject of Developmental Disorders. Researches such as Alcañiz, Chulià, Riera, Ruis and Santolino (2016) study the relationship between the skills required in professional performance and academic performance. Moreno, Rodríguez, Saldaña and Aguilera, 2006). One of the essential competences of future teachers is the attitudes towards disability, since they foster the integral development of these people. For the research, a descriptive cross-sectional study was carried out on 48 university students who study the developmental disorders in the Preschool Education Degree. These students have been applied the Verdugo, Arias and Jenaro (1997) Scale of Attitudes towards people with disabilities (EAPD), which consists of 37 items grouped into five factors. Differences were analyzed according to gender, previous contact, reason, frequency, quality and type of disability in the scales of the questionnaire and in order to know the influence of the attitude towards the disability on the academic performance has taken into account its qualification In the subject in both the practical and theoretical parts. The results show that there are significant differences in the attitudes toward disability based on the variables of previous contact with these people, the reason and the quality of the same. Regarding the influence of the variables of the questionnaire on academic performance, it is observed that they explain 19.2% of the total variance in the practical note and 14.5% of the total variance in the theory note.

Referencias bibliográficas

  • Abellán. J. (2015). Actitudes hacia la discapacidad mostradas por los futuros maestros de Educacion Fisica. Sportis Scientific Technical Journal, 1 (3), 207- 219.
  • Afzal, H., Ali, I., Khan, M.A. y Hamid, K. (2010). A Study of University Students’ Motivation and Its Relationship with Their Academic Performance. International Journal of Business and Management, 5, 80-88.
  • Alcañiz, M., Chulià, H., Riera, C., Rius, A. y Santolino, M. (2016) Actitudes y rendimiento académico: querer es poder. Análisis de la influencia de los aspectos actitudinales en los resultados académicos universitarios. CIDUIs Journal, 3, 1-12
  • García, L.G.A. y Hernández, O.S. (2011). Actitudes hacia la discapacidad de jóvenes y adultos de Chiapas. Universitas Psychologica, 10(3), 817-827.
  • Gómez, V., e Infante, M. (2004). Actitudes de los estudiantes de educación hacia la integración de personas con discapacidad y hacia la educación multicultural. Cultura y Educación, 16(4), 371-383.
  • González, J y Baños, L.M. (2012). Estudio sobre el cambio de actitudes hacia la discapacidad en clases de actividad física. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 101-108.
  • Kusurkar, R.A., Ten Cate, Th.J., Vos, C.M.P., Westers, P. y Coiset, G. (2013). How motivation affects academic performance: a structural equation modedelling analysis. Avd in Health Sci Educ, 18, 57-69.
  • López-Bonilla, J. M., López-Bonilla, L. M., Serra, F., Ribeiro, C. (2015). Relación entre actitudes hacia la actividad física y el deporte y rendimiento académico de los estudiantes universitarios españoles y portugueses. Revista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte, 10 (2), 275-284.
  • Martínez, M.A. y Bilbao, M.C. (2011). Los docentes de la universidad de Burgos y su actitud hacia las personas con discapacidad. Revista Española sobre la Discapacidad intelectual Siglo Cero, 42(4), 50-78.
  • Meegan, S. y MacPhail, A. (2006). Irish physical educators’ attitude toward teaching students with special educational needs. European Physical Education Review, 12(1), 75-97.
  • Mestre, J. M., Guil, M. R., Marcilla, A., Aguilar, M. y González, D. (1996). El nivel de información como determinante de las actitudes hacia la deficiencia mental en familiares de deficientes mentales. Revista de Educación Especial, 22, 17-25.
  • Molina, J. P. y Valenciano, J. (2010). Creencias y actitudes hacia un profesor de educación física en silla de ruedas: un estudio de caso. Revista de Pedagogía del Deporte, 19(1), 137-149.
  • Moreno, F. J., Rodríguez, I. R., Saldaña, D., Aguilera, A. (2006). Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines. Revista Iberoamericana de Educación 40, 1-12.
  • Polo, M. T., Fernández, C. y Díaz, C. (2011). Estudio de las actitudes de estudiantes de Ciencias Sociales y Psicología: relevancia de la información y contacto con personas discapacitadas. Universitas Psychologica, 10(1), 113-123.
  • Tejedor, F. J., García- Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en la opinión de profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.
  • Touron, J. (1984). Factores del rendimiento académico en la Universidad. Pamplona: EUNSA
  • Suriá, R. (2011). Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 23, 197-216.
  • Verdugo, M.A.; Jenaro, C., y Arias, B. (1997). Actitudes sociales y profesionales hacia las personas con discapacidad: Estrategias de evaluación e intervención. En: M.A. VERDUGO, (dir.). Personas con discapacidad. Perspectivas psicopedagógicas y rehabilitadoras (p. 79-135). Madrid: Siglo XXI Editores.