¿Existen diferencias en las emociones experimentadas por los alumnos de educación secundaria según el curso?

  1. María Antonia Dávila Acedo
  2. Ana Belén Borrachero Cortés
  3. Diego Airado Rodríguez
Revue:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Année de publication: 2017

Titre de la publication: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia

Volumen: 1

Número: 2

Pages: 85-96

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2017.N1.V2.921 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The present research arises for the need to know and detect the emotions that Compulsory Secondary Education students experienced towards the learning of Physics and Chemistry, because there is a decrease in the number of students at the different itineraries related to the science. This research analyzed and compared the evolution of emotions experienced by the ESO students to learning Physics and Chemistry according to the grade, and if there is a relationship between the emotions and the academic performance. The sample consisted of 431 students of Compulsory Secondary Education (ESO) from different schools in Badajoz during the 2014/2015 academic year. A descriptive methodology by survey was used for performing this research. The participants completed a questionnaire anonymously about emotions experienced during the learning in the field of Physics and Chemistry and the frequency, as well as the marks they get. The results showed that the students of Compulsory Secondary Education (ESO) experienced a decrease in the average frequency of positive emotions from 2nd to 4th ESO level. On the other hand, negative emotions increased from 2nd to 4th ESO level. In addition, an increases in average frequency of positive emotions as the academic performance increases.

Références bibliographiques

  • Beauchamp, G. y Parkinson, J. (2008). Pupils’ attitudes towards school science as they transfer from an ICT-rich primary school to a secondary school with fewer ICT resources: Does ICT matter? Education and Information Technologies, 13 (2), 103-118.
  • Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
  • Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 7-43.
  • Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis
  • Borrachero, A.B. (2015). Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias en educación secundaria. Tesis doctoral. Facultad de Educación. Badajoz: Universidad de Extremadura.
  • Brígido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, M. L. y Mellado, V. (2013). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European Journal of Teacher Education, 36 (2), 200-217.
  • Brígido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, M. L. y Dávila, M. A. (2014). Programa de intervención para la mejora de las creencias de autoeficacia en las clases de ciencias. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 5 (1), 73-80.
  • Brígido, M., Couso, D., Gutiérrez, C. y Mellado, V. (2013). The Emotions about Teaching and Learning Science: A Study of Prospective Primary Teachers in Three Spanish Universities. Journal of Baltic Science Education, 12(3), 299-311.
  • Casacuberta, D. (2000). Qué es una emoción. Barcelona: Crítica.
  • Cheung, D. (2011). Evaluating Student Attitude toward Chemistry Lessons to Echance Teaching in Secondary School. Educación Química. 22 (2), 117-122.
  • Damasio, A. (2010). Y el cerebro creó al hombre. Barcelona: Editorial Destino.
  • Darwin, C. (1872). The expression of the emotions in man and animals. London: John Murray.
  • Dávila, M.A., Borrachero, A.B., Cañada, F., y Sánchez, J. (2016). Evolution of emotion in learning Physics and Chemistry in Secondary Education. En Edmund Harvey (Ed.), Secondary Education. Perspective, Global Issues and Challenges (pp. 115-132) Nueva York: Nova Publishers.
  • Dávila, M.A., Cañada, F., Sánchez, J. y Mellado, V. (2015). Las emociones en el aprendizaje de Física y Química en Educación Secundaria. Causas relacionadas con el estudiante. Educación Química, 27(3), 217-225.
  • Fernández-Abascal, E., Martín, M. y Domínguez, J. (2001). Procesos psicológicos. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Francisco, V., Gervás, P. y Hervás, R. (2005). Análisis y síntesis de expresión emocional en cuentos leídos en voz alta. Procesamiento del Lenguaje Natural, 35, 293-300.
  • Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futuro: Un ensayo educativo. Barcelona: Paidos.
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Cairos.
  • Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society. Maidenhead: Open University Press.
  • Hong, Z.R., Lin, H.S. y Lawrenz, F.P. (2012). Effects of an Integrated Science and Societal Implication Intervention on Promoting Adolescents’ Positive Thinking and Emotional Perceptions in Learning Science. International Journal of Science Education, 34(3), 329-252.
  • Hugo, D.V. (2008). Análisis del proceso de autorregulación de las Prácticas Docentes de futuras profesoras de ciencia focalizado en sus emociones. Tesis Doctoral inédita. Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Kelchtermans, G.,y Deketelaere, A. (2016). The Emotional Dimension in Becoming a Teacher. In International Handbook of Teacher Education (pp. 429-461). Springer Singapore.
  • Mellado, V., Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L. V., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C., Sánchez, J., Garritz, A., Mellado, L., Vázquez, B., Jiménez, R. y Bermejo, M. L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 11-36.
  • Murphy, C. y Beggs. J. (2003). Children perceptions of school science. School Science Review, 84 (308), 109-116.
  • Osborne, J., Simon, S. y Collins, S. (2003). Attitudes towards science: a review of the literature and its implications. International Journal of Science Education. 25 (9), 1049-1079.
  • Punset, E. (2010). Viaje a las emociones. Barcelona: Destino.
  • SPSS (2012). SPSS 22. Developer’s guide. IBM, Armonk, New York.
  • Sutton, R. y Wheatley, K. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15, 327-358.
  • Vázquez, A. y Manassero, M. A. (2011). El descenso de las actitudes hacia la ciencia de chicos y chicas en la educación obligatoria. Ciencia & Educaçao, 17 (2), 249-269.