Diseño de un modelo de reputación para cooperativas oleícolas

  1. Francisca Castilla-Polo 2
  2. María Isabel Sánchez-Hernández 1
  3. Dolores Gallardo-Vázquez 1
  4. María del Consuelo Ruiz Rodríguez 2
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Revista:
Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

ISSN: 1138-4891

Año de publicación: 2016

Volumen: 19

Número: 1

Páginas: 154-167

Tipo: Artículo

DOI: 10.1016/J.RCSAR.2015.10.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Revista de contabilidad = Spanish accounting review: [RC-SAR]

Información de financiación

Este trabajo ha sido financiado con el proyecto «Una herramienta para la gestión estratégica de almazaras cooperativas», financiado por el Instituto de Estudios Giennenses en la convocatoria de subvenciones a proyectos de investigación 2014.

Financiadores

  • Instituto de Estudios Giennenses Spain

Referencias bibliográficas

  • Aaijaz N., Salleh S., Ibrahim M. (2012). Cooperative social responsibility: The gap model approach and empirical derivation to member's satisfaction. En: Congress Innovation and sustainable competitive advantage: From regional development to world economies, 2092-2112.
  • N. Aaijaz, S. Salleh, M. Ibrahim, and B. Dahlan Cooperative Social Responsibility: The Gap Model Approach and Empirical Derivation to Members' Satisfaction 18th International Business Information Management Association Conference Estanbul, Turquía 2012
  • Alcalá M.A. (2007). Reputación Corporativa. Fundamentos conceptuales [consultado 6 Ago 2014]. Disponible en: http://mindvalue.com/reputacion.pdf
  • A. Alloza La reputación corporativa, la eficacia de la comunicación, la marca y la creación de valor Investigación y Marketing 86 2005 6 15
  • T. Ambler, and S. Barrow The employer brand Journal of Brand Management 4 1996 185 206
  • K. Backhaus, and S. Tikoo Conceptualizing and researching employer branding Career Development International 9 2004 501 517
  • A. Bajaj, S. Kekre, and K. Srinivasan Managing NPD: Cost and schedule performance in design and manufacturing Management Science 50 2004 527 536
  • M.G. Baldarelli, and S. Gigli Exploring the drivers of corporate reputation integrated with a corporate responsibility perspective: Some reflections in theory and in praxis Journal of Management Governance 18 2014 589 613
  • R.M. Baron, and D.A. Kenny The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations Journal of Personality and Social Psychology 51 1986 1173 1182
  • D.G. Barton, T.C. Schroeder, and A.M. Featherstone Evaluating the feasibility of local cooperative consolidations: A case study Agribusiness 9 3 1993 281 297
  • I. Basterretxea, and R. Martínez Impact of management and innovation capabilities on performance: Are cooperatives different? Annals of Public and Cooperative Economics 83 3 2012 357 381
  • J. Bebbington, C. Larrinaga, and J.M. Moneva Corporate social reporting and reputation risk management Accounting, Auditing and Accountability Journal 21 3 2008 337 361
  • R. Bocquet, C. le Bas, C. Mothe, and N. Poussing Are firms with different CSR profiles equally innovative? Empirical analysis with survey data European Management Journal 31 6 2013 642 654
  • T. Bovaird, and E. Löffler ¿Más calidad a través de premios competitivos a la calidad? Un marco de evaluación del impacto Revista Internacional de Ciencias Administrativas 75 2009 11 34
  • H. Bowen Social Responsibilities of the Businessman 1953 Harper&Row New York
  • B.J. Burke Cooperatives for 'fair globalization'? Indigenous people, cooperatives, and corporate social responsibility in the Brazilian Amazon Latin American Perspectives 37 6 2010 30 52
  • P. Capriotti Concepción e importancia de la ciudadanía corporativa Razón y Palabra 53. 2006 [consultado 2 Ago 2014]. Disponible en: www.cem.itesm.mx
  • E.G. Carmines, and R.A. Zeller Reliability and Validity Assessment 1979 Sage Publications Beverly Hills
  • A.B. Carroll A three dimensional-dimensional model of corporate performance Academy of Management Review 4 4 1979 497 505
  • Castilla-Polo F. (2013) Sistemas de certificación y gestión de intangibles. El caso de la industria almazarera. En: XVI Simposio Científico-Técnico del Aceite de Oliva, Jaén, 8-11 mayo.
  • M. Chevalier The co-operatives' sources of efficiency: A catalyst for the emergence of stable and localized norms Journal of Co-operative Studies 44 1 2011 31 40
  • W.W. Chin The partial least squares approach to structural equation modeling Modern Methods for Business Research 295 2 1998 295 336
  • H.J. Cho, and V. Pucik Relationship between innovativeness, quality, growth, profitability, and market value Strategic Management Journal 26 6 2005 555 575
  • P.L. Cochran The evolution of corporate social responsibility Business Horizons 50 2007 449 454
  • S.M. Cooper, and D.L. Owen Corporate social reporting and stakeholder accountability: The missing link Accounting, Organizations and Society 32 2007 649 667
  • A. Cox, and L. Viet Governmental influences on the evolution of agricultural cooperatives in Vietnam: An institutional perspective with case studies Asia Pacific Business Review 20 3 2014 401 421
  • K. Cravens, E.G. Goad, and S. Ramamoorti The reputation index: Measuring and managing corporate reputation European Management Journal 21 2 2003 200 212
  • B. Dash Employee engagement and HR initiatives - a conceptual study International Journal on Global Business Management and Research 1 2013 85 91
  • W.H. Decker A firm's image following alleged wrongdoing: Effects of the firms' prior reputation and response to the allegation Corporate Reputation Review 15 1 2012 20 34
  • R. Dhalla, and S. Carayannopoulos Understanding when stakeholders discount reputations 10th Anniversary Conference on Reputation, Image, Identity and Competitiveness NuevaYork 2006 25-28 May
  • Díaz M. (2014) «La relación empresa y sociedad. La RSC en el Core del negocio» [consultado 21 Jul 2014]. Disponible en: http://www.villafane.com/noticias-La-Relacion-Empresa-y-Sociedad-La-RSC-en-el-Core-del-Negocio-310.html
  • M.J. Dollinguer, P. Golden, and T. Saxton The effect of reputation on the decision to joint-venture Strategic Management Journal 18 2 1997 127 140
  • S. Du, C.B. Bhattacharya, and S. Sen Maximizing business returns to corporate social responsibility (CSR): The role of CSR communication International Journal of Management Reviews 12 1 2010 8 19
  • R.F. Falk, and N.B. Miller Aprimer For Soft Modelling 1992 The University of Arkon Ohio
  • C.J. Fombrun, N.A. Gardberg, and J.M. Server The Reputation Quotient: A multi-stakeholder measure of corporate reputation Journal of Brand Management 7 2000 241 255
  • C.J. Fombrun Reputation. Realizing value from corporate image 1997 Harvard Business School Press
  • C.J. Fombrun, and M. Shanley What's in a name? Reputation building and corporate strategy Academy of Management Journal 33 2 1990 233 258
  • C. Fornell A second generation of multivariate analysis: An overview C. Fornell, A Second Generation of Multivariate Analysis 1982 Praeger Publishers New York 1 21
  • C. Fornell, and D.F. Larcker Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error Journal of Marketing Research 18 1981 39 50
  • D. Gallardo Vázquez, I. Sánchez Hernández, and F. Castilla Polo Modelización estructural de la orientación a la responsabilidad social en las sociedades cooperativas y su impacto en los resultados Información Comercial Española, Revista de Economía 879 2014 125 143
  • D. Gallardo Vázquez, I. Sánchez Hernández, and F. Castilla Polo Theoretical and methodological framework for the qualitative validation of an explanatory model of social responsibility in cooperatives societies Management Research, The Journal of the Iberoamerican Academy of Management 12 3 2014 259 288
  • D. Gallardo-Vázquez, and M.I. Sánchez-Hernández La responsabilidad social empresarial en Extremadura 2012 Fundación Obra Social la Caixa Badajoz
  • T. García Valderrama, and E. Mulero Mendigorri Medida de los factores clave del éxito de la I+D: el constructo y sus dimensiones Cuadernos de Economía y Dirección de Empresas 32 2007 1 29
  • T. Garicano Rojas El gobierno corporativo y la reputación corporativa 2011 Instituto de Empresa, Centro de Gobierno Corporativo Madrid
  • K. Giannakas, and M. Fulton Process innovation activity in a mixed oligopoly: The role of cooperatives American Journal of Agricultural Economics 87 2 2005 406 422
  • E.G. Gómez Competitividad de las cooperativas hortofrutícolas: análisis del impacto económico de las acciones de calidad y medioambientales en las OPFH andaluzas CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 41 2002 53 83
  • P.A. Gürel A strategic approach to reputation management and its reflections on sustainable competitiveness International Journal of Research in Business and Social Sciences 3 2 2014 31 55
  • R. Hall The strategic analysis of intangible resources Strategic Management Journal 13 1992 135 144
  • H. Hand, and B. Lev Intangible Assets: Values, Measures and Risks 2003 Oxford University Press New York
  • S. Helm One reputation or many? Comparing stakeholders' perceptions of corporate reputation Corporate Communications: An International Journal 12 3 2007 238 254
  • J. Hernández ¿Puede hacer tangible lo intangible? El cuadro de mando de Reputación Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica 2014 Pearson Madrid
  • C. Hillebrand, and K. Money Corporate responsibility and corporate reputation: Two separate concepts or two sides of the same coin? Corporate Reputation Review 10 2007 261 277
  • S. Iglesias, A.R. Calvo, and V. López Una aproximación empírica al concepto de reputación En: Gestión científica empresarial: temas de investigación actuales 2003 87 104
  • J. Iturrioz del Campo, and C.I. Dopacio La responsabilidad social en las sociedades cooperativas: una perspectiva económico financiera Cuadernos de Estudios Empresariales 17 2009 153 173
  • M.C. Jiménez, M.J. Ortiz, and E. Martí Estado actual de la investigación sobre sociedades cooperativas agrarias en España CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 56 2006 65 86
  • A. Kaasa Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level Technovation 29 2009 218 233
  • J.A. Kerlin Social Enterprise: A Global Comparison 2009 UPNE
  • G. Kristandl, and N. Bontis Constructing a definition for intangibles using the resource based view of the firm Management Decision 45 9 2007 1510 1524
  • M. Larrán Jorge, J. Herrera Madueño, D. Martínez-Martínez, and M.P. Lechuga Sancho Competitiveness and environmental performance in Spanish small and medium enterprises: Is there a direct link? Journal of Cleaner Production 101 2015 26 37
  • K. Larsen, R. Kim, and F. Theus Agribusiness and Innovation Systems in Africa 2009 World Bank Publications Washington
  • J. Lee, and R. Jungbae Revisiting corporate reputation and firm performance link Benchmarking 19 4/5 2012 649 664
  • Y. Lin, and Y. Chen Does innovation lead to performance? An empirical study of SME's in Taiwan Management Research News 30 2 2007 115 132
  • J. Llach, J. Perramon, M.M. Alonso-Almeida, and Ll. Bagur-Femenías Joint impact of quality and environmental practices on firm performance in small service businesses: An empirical study of restaurants Journal of Cleaner Production 44 2013 96 104
  • V. López López, and S. Iglesias Antelo Reputación y rendimiento sostenible en PYMES Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa 19 1 2010 87 106
  • I. López-Triana, L. Horta, and C. Caramuti Monitores e índices: la gestión del reconocimiento Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica 2014 Pearson Madrid
  • L. Love, and P. Singh Workplace branding: Leveraging human resources management practices for competitive advantage through 'best employer' surveys Journal of Business and Psychology 26 2011 175 181
  • O.W. Maietta, and V. Sena Financial constraints and technical efficiency: Some empirical evidence for Italian producers' cooperatives Annals of Public and Cooperative Economics 81 1 2010 21 38
  • Manual de Oslo (2005). Using Patent Data as Science and Technology Indicators, tercera edición. France: OECD y Eurostat.
  • R. Marbán Flores Las denominaciones de origen y las etiquetas ecológicas impulsoras de estrategias de comercialización, basadas en la calidad, en las almazaras cooperativas de Castilla-La Mancha REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 1 82 2004 71 88
  • C. Marcuello Servós, and M.I. Saz Gil Los principios cooperativos facilitadores de la innovación: un modelo teórico REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 94 2008 59 79
  • L. Marín, N. Arcas, and F.J. Cortés Guía práctica para la elaboración de memorias de RSE en cooperativas agroalimentarias 2010 Fundación Cajamar Almería
  • G. Martín, J.E. Navas, and P. López Business and social reputation: Exploring the concept and main dimensions of corporate reputation Journal of Business Ethics 63 4 2006 361 370
  • I.M. Martínez León, I. Olmedo Cifuentes, and J. Zapata Conesa Reputación percibida por el profesorado de las cooperativas de educación: medición e influencia CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 77 2013 237 260
  • R. Martínez, J. Charterina, and A. Araujo Un modelo causal de competitividad empresarial planteado desde la VBR: capacidades directivas, de innovación, marketing y calidad Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa 16 2 2010 165 188
  • I.M. Martínez, and I. Olmedo La medición de la reputación empresarial: problemática y propuesta Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa 15 2 2009 127 142
  • J.C. Martínez Reputación y comunicación responsable Informe Anual 2013. La comunicación empresarial y la gestión de los intangibles en España y Latinoamérica 2014 Pearson Madrid
  • Mazzarol T., Simmons R., Mamouni Limnios E. (2011). A conceptual framework for research into co-operative enterprise, CEMI Discussion Paper Series, 1102, Centre for Entrepreneurial Management and Innovation [consultado 10 Ago 2014]. Disponible en: www.cemi.com.au
  • Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA) (2004). Diagnóstico y análisis estratégico del sector agroalimentario español [consultado 2 Feb 2014]. Disponible en: http://www.mapa.es
  • Ministerio de Medio Ambiente, Rural y Marino (MARM) (2010). Estudio de la cadena de valor y formación de precios del aceite de oliva [consultado 1 Oct 2014]. Disponible en: http://www.magrama.es/es/alimentacion/servicios/observatorio-de-precios-de-los-alimentos/estudio-aceite-tcm7-14624.pdf
  • D.B. Montgomery, and C.A. Ramus Calibrating MBA job preferences for the 21st Century Academy of Management Learning & Education 10 1 2011 9 26
  • B.R. Moya La excelencia empresarial en la sociedad cooperativa CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 19 1995 43 54
  • N. Murovec, and I. Prodan Absorptive capacity, its determinants, and influence on innovation output: Cross-cultural validation of the structural model Technovation 29 2009 859 872
  • N. Nguyen The perceived image of service cooperatives: An investigation in Canada and Mexico Corporate Reputation Review 9 1 2006 62 78
  • S. Novkovic Defining the co-operative difference The Journal of Socio-Economics 37 2008 2168 2177
  • I. Olmedo Cifuentes, I.M. Martínez León, N. Arcas Lario, and J. Longinos Marín-Rives Relación circular entre ética, responsabilidad social y reputación de las cooperativas REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 107 2012 129 154
  • J. Park, H. Lee, and Ch. Kim Corporate social responsibilities, consumer trust and corporate reputation: South Korean consumerś perspectives Journal of Business Research 67 2014 295 302
  • A. Pérez-Ruiz, and I. Rodríguez-del Bosque La imagen de Responsabilidad Social Corporativa en un contexto de crisis económica: el caso del sector financiero en España Universia Business Review 1 2012 14 29
  • J. Pereira-Moliner, E. Claver-Cortés, J.F. Molina-Azorín, and J.J. Tarí Quality management, environmental management and firm performance: Direct and mediating effects in the hotel industry Journal of Cleaner Production 37 2012 82 92
  • J. Pozuelo, P. Carmona, and J. Martínez Las sociedades cooperativas y las empresas capitalistas en la Comunidad Valenciana: análisis comparado de su estructura económica-financiera CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 74 2012 117 147
  • A.D. Pratt Rural Women and Economic Survival Strategies in the Former Bantustans: A Case Study from the Northwest Province 1999 West Virginia University: UMI Dissertations Publishing
  • T. Ravichandran Swiftness and intensity of administrative innovation adoption: An empirical study of TQM in information systems' Decision Sciences 31 3 2000 691 724
  • Ressel A.B., Silva N.C. (2008). El sector de las cooperativas agropecuarias en la República de Argentina [consultado 3 Ago 2014]. Disponible en: http://www.econo.unlp.edu.ar/uploads/docs/el-sector-de-las-cooperativas-agropecuarias-en-la-republica-argentina.pdf
  • J.P. Román Calderón, A. Battistelli, and M. Vargas Saenz Antecedentes de las intenciones de abandono en cooperativas colombianas Revista de Administración de Empresas 54 6 2014 672 680
  • C. Román Cervanes Las cooperativas españolas y los ciclos económicos. Un análisis comparado CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 80 2014 77 109
  • B. Ruiz, A. Esteban, and S. Gutiérrez Reputación bancaria durante la crisis económica. Comparación entre las principales entidades financieras desde la perspectiva del cliente Universia Business Review 43 2014 16 34
  • J.L. Samson Aguirre Motivación: una vía para ganar rentabilidad Marketing y Ventas para Directivos 270 2011 68 76
  • M. Sarstedt, P. Wilczynski, and T.C. Melewar Measuring reputation in global markets - A comparison of reputation measures convergen and criterion validities Journal of World Business 48 2013 329 339
  • S. Sen, and C.B. Bhattacharya Does doing good always lead to doing better? Consumer reactions to corporate social responsibility Journal of Marketing Research 38 2 2001 225 244
  • R.J. Server Izquierdo, and I. Villalonga Grañana Responsabilidad social y cooperativismo. El fondo de educación y promoción (FEP) como indicador social en el caso del cooperativismo de crédito Estudios de Economía Aplicada 26 1 2008 133 158
  • J.M. Shaver Testing for mediating variables in management research: Concerns, implications, and alternative strategies Journal of Management 31 2005 330 353
  • M.E. Sobel Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models S. Leinhardt, Sociological Methodology 1982 American Sociological Association Washington DC
  • Sodano V., Hingley, M. (2009). Innovation in food networks and organizational diversity: A case study from the UK retail cooperative sector. En: 3rd International European Forum on System Dynamics and Innovation in Food Networks, Innsbruck-Igls. Austria, 16-20 febrero.
  • Y. Song, Q. Gubo, Z. Yanyan, and V. Ronnie Farmer cooperatives in China: Diverse pathways to sustainable rural development International Journal of Agricultural Sustainability 12 2 2014 95 108
  • R. Steurer, and A. Honrad Business - society relations in Central-Eastern and Western Europe: How those who lead in sustainability reporting bridge the gap in corporate (social) responsibility Scandinavian Journal of Management 25 2009 23 36
  • J. Surroca, J.A. Tribó, and S. Waddock Corporate responsibility and financial performance: The role of intangible resources Strategic Management Journal 31 5 2010 463 490
  • K.E. Sveiby A knowledge-based theory of the firm to guide in strategy formulation Journal of Intellectual Capital 2 4 2001 344 358
  • L. Tang, and H. Li Corporate social responsibility communication of Chinese and global corporations in China Public Relations Review 35 2009 199 212
  • A.G. Thompson Compliance with agreements in cross-cultural transactions: Some analytical issues Journal of International Business Studies 27 2 1996 375 390
  • S. Tischer, and L. Hildebrandt Linking corporate reputation and shareholder value using the publication of reputation rankings Journal of Business Research 67 2014 1007 1017
  • D. Tous Zamora, and A.M. Ciruela Lorenzo Responsabilidad social y cultura en las sociedades cooperativas agrarias. Modelo general de balance social CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa 53 2005 209 240
  • J. Truñó, and J. Rialp La responsabilidad social corporativa: gestión empresarial de un activo intangible Revista de Contabilidad y Dirección 7 2008 163 184
  • J. Utterback Mastering the Dynamics of Innovation 1994 Harvard Business School Press Boston, MA
  • S. Valentine, and G. Fleischman Ethics programs, perceived corporate social responsibility and job satisfaction Journal of Business Ethics 77 2 2008 159 172
  • A. Vargas Sánchez, and M.A. Grávalos Gastaminza La sociedad cooperativa española frente al siglo xxi y al desafío europeo A. Vargas Sánchez, G. Lejarriaga Pérez de las Vacas, Las empresas de participación en Europa: el reto del siglo xxi 2002 Escuela de Estudios Cooperativos Madrid
  • S.M. Vidal Efectos de la aplicación de la CNIIF 2 en las cooperativas. Estudio empírico de dos cooperativas citrícolas de la Comunidad Valenciana a través del análisis económico-financiero REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos 89 2006 84 107
  • J. Villafañe La buena reputación. Claves del valor intangible para las empresas 2004 Pirámide Madrid
  • S. Waddock Parallel Universes: Companies, academics, and the progress of corporate citizenship Business and Society Review 109 1 2004 5 24
  • R.T. Wang Modeling corporate social performance and job pursuit intention: Mediating mechanisms of corporate reputation and job advancement prospects Journal of Business Ethics 117 2013 569 582
  • R. Worcester Reflections on corporate reputations Management Decision 47 4 2009 573 589
  • G. Yalcinkaya, R.J. Calantone, and D.A. Griffith An examination of exploration and exploitation capabilities: Implications for product innovation and market performance Journal of International Marketing 15 4 2007 63 93
  • I. Zaharia, and C. Zaharia The impact of CSR on Consumers' attitude and behavior Economics, Management, and Financial Markets 1 2013 118 123
  • S. Zahra, D. Neubaum, and M. Huse Entrepreneurship in medium-size companies: Exploring the effects of ownership and governance systems Journal of Management 26 5 2000 947 976