Cervantes y el teatro breve más allá de la representaciónun entremés intranovelesco en "La ilustre fregona"

  1. Santos de la Morena, Blanca
  2. Piqueras Flores, Manuel
Journal:
Anagnórisis: Revista de investigación teatral

ISSN: 2013-6986

Year of publication: 2013

Issue Title: Teatro Breve: del entremés al happening

Issue: 7

Pages: 6-17

Type: Article

More publications in: Anagnórisis: Revista de investigación teatral

Abstract

In this essay we analyze a dance represented in the exemplary novel La ilustre fregona. We propose that this dance has formal, thematic and functional characteristics that are typical of the entremés. Moreover, we relate it to the context of publishing in the early seventeenth century, when texts not only of comedias but also of entremeses were beginning to be printed.

Bibliographic References

  • ARELLANO, Ignacio, Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 2002.
  • ARATA, Stefano, «La conquista de Jerusalén, Cervantes y la generación teatral de 1580», en Criticón, 1992, num. 54, 9-112.
  • CASALDUERO, Joaquín, Forma y sentido de las novelas ejemplares, Madrid, Gredos, 1969.
  • CERVANTES, Miguel de, La ilustre fregona / Las dos doncellas / La señora Cornelia, Antonio Rey y Florencio Sevilla, eds., Madrid, Alianza Editorial, 1997.
  • CERVANTES, Miguel de, La entretenida, Antonio Rey y Florencio Sevilla, eds., Madrid, Alianza Editorial, 1998.
  • CERVANTES, Miguel de, Novelas Ejemplares, Jorge García López, ed., Barcelona, Crítica, 2001.
  • ESQUERDO SIVERA, Vicenta, «Acerca de La Confusa de Cervantes» en Manuel Criado del Val, dir., Cervantes su obra y su mundo: actas del I Congreso Internacional sobre Cervantes(1978), Madrid, EDI-6, 1981, 243-248.
  • FERNÁNDEZ DE AVELLANEDA, Alonso, Segundo tomo del ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, Fernando García Salinero, ed., Madrid, Castalia, 1972.
  • HUERTA CALVO, Javier, El teatro breve en la Edad de Oro, Madrid, Ediciones del Laberinto, 2001.
  • LÓPEZ MARTÍN, Ismael, «Las colecciones de entremeses en el Barroco español», en Castilla. Estudios de literatura, 2012, núm. 3, 1-17.
  • PIQUERAS, Manuel, «Cervantes y sus enemigos desde una doble faceta: como poeta y dramaturgo en La entretenida, en Anuario de estudios cervantinos, 2013, núm. 9, 173–185.
  • PIQUERAS, Manuel, «La música como elemento constituyente de estructura dramática en las Novelas ejemplares», en Artifara. Revista de enguas y literaturas ibéricas y latinoamericanas, (en prensa).
  • VARELA, José Luis, «Sobre el realismo cervantino en Rinconete» en Atlántida, 1968, vol. 6, 434-449.
  • YNDURÁIN, Domingo, «Rinconete y Cortadillo: de entremés a novela» en Boletín de la Real Academia Española, 1966, vol. XLVI, 321-333.