La aceptación del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) en la práctica de aula por parte del profesorado de Educación Secundaria
- Rafael Castellano Almagro
- Ana María Ortiz Colón
- Javier Rodríguez Moreno
ISSN: 1130-2496, 1988-2793
Year of publication: 2025
Volume: 36
Issue: 3
Pages: 249-260
Type: Article
More publications in: Revista complutense de educación
Abstract
Taking into account the didactic challenges that 21st-century society poses for the educational system and for teachers in particular, active methodologies, and more specifically Project-Based Learning (PBL), emerge as a consolidated option in the daily classroom practice of many educational institutions. To this end, the present study aimed to evaluate the classroom practice developed by teachers regarding the Project-Based Learning (PBL) methodology. A total of 279 teachers from seventeen secondary education and high school centers in four autonomous communities in Spain (Andalusia, Extremadura, Murcia, and Valencia) participated in the present research. For this purpose, a Likert-type ad hoc questionnaire, validated by experts, was applied as the instrument. It is a comprehensive instrument divided into three dimensions, focusing on the “Classroom Practice” dimension, composed of 15 items. The main results of this research show that teachers are satisfied with their own classroom practice based on PBL, as it represents the practical framework of a methodology that challenges the erroneous assumptions of education and responds to the new needs of the current educational system.
Bibliographic References
- Aritio, R., Berges, L., Cámara, T. y Cárcamo, M. (2021). Cuestiones clave para el trabajo en ABP: pilares, fases, beneficios y dificultades. En A. Pérez de Albéniz Iturriaga, E. Fonseca Pedrero y B. Lucas Molina (Eds.) Iniciación al Aprendizaje Basado en Proyectos (pp. 9-19). Universidad de la Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=785222
- Armentero Reboredo, A. (2021). Consideraciones sobre el aprendizaje basado en proyectos y la competencia socio-cultural. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 4(1), 106-114. http://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/354/374
- Astuti A., Aziz A., Sumarti S. & Bharati D. (2019). Preparing 21st Century Teachers: Implementation of 4C Character’s Pre-Service Teacher through Teaching Practice. J. Phys .: Conf. Ser. 1233, 012109. doi: 10.1088/1742-6596/1233/1/012109
- Baines, A.M., DeBarger, A., De Vivo, K., Warner, N., Santos, S., Brinkman, J. & Urban, R. (2021). Key principles for project-based learning. Lucas Education Research. https://www.lucasedresearch.org/research/white-papers/#doc668
- Baloco, C. & López, O. (2022). Virtual environments with problem-based learning methodology (PBL): a didactic strategy for strenghthening mathematical competencies. Praxis-Colombia, 18(2). doi: 10.21676/23897856.3919
- Basilotta, V., Martín, M. y García-Valcárcel, A. (2017). Project-Based Learning (PBL) through the incorporation of digital technologies: an evaluation based on the experience of serving teachers. Computers in Human Behavior, 68, 501-512. https://doi.org/10.1016 / j.chb.2016.11.056
- Cabanillas, E. (2023). The impact of interdisciplinary Project Based Learning on young learners’ speaking results. Porta Linguarum 39, 129-145. doi: https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.22864
- Cain, T. (2015). Teachers’ engagement with published research: addressing the knowledge problem. The Curriculum Journal, 26(3), 488-509. https://doi.org/10.1080 / 09585176.2015.1020820
- Calvopiña, C. y Bassante, S. (2017). Aprendizaje basado en problemas. Un análisis crítico. Revista Publicando, 3(9), 341-350. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/363
- Carrillo, M. y Cascales, A. (2020). Innovación en los sistemas de evaluación del aprendizaje basado en proyectos. Revista de Estudios Socioeducativos: RESED, 8, 16-28. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.3
- Condliffe, B., Quint, J., Visher, M., Bangser, M., Drohojowska, S., Saco, L. & Nelson, E. (2017). Project-Based Learning: a literature review. MDRC. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED578933.pdf
- Delors, G., Porlán, R. y Duro Guiarães, G. (2018). La innovación en la enseñanza de las ciencias también es una cuestión política e ideológica. II: La evolución del Proyecto IRES. Investigación en la Escuela, 96, 1-15. https://doi.org/10.12795/IE.2018.i96.01
- Díez-Gutiérrez, J. (2020). Valores transmitidos en la formación inicial del profesorado. Educar, 56(1), 129-144. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1079
- Dole, S., Bloom, L. & Kowalske, K. (2016). Transforming Pedagogy: Changing perspectives from teacher-centered to learner-centered. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 10(1). https://doi.org/10.7771 / 1541-5015.1538
- Domènech-Casal, J., Lope, S, y Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de Secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 16(2), 1-16. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203
- Fernández, E. y Simón, N. (2022). Revisión bibliográfica sobre el uso de metodologías activas en la formación profesional. Contextos Educativos, 30, 131-155. http://doi.org/10.18172/con.5362
- García, J. y Pérez, E. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: método para el diseño de actividades. CEF, 10, 36-63. https://tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/194/176
- Gómez, R. (2002). Análisis de los métodos didácticos de la enseñanza. Publicaciones, 32, 261-333. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=638360
- Hernández-Arvizu, B., Guzmán, Y. y Lima, D. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos: la perspectiva del estudiante sobre el aprendizaje semipresencial y online. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 10(1), 95-111. https://doi.org/10.17979/reipe.2023.10.1.9527
- Hernández, C. y Guárate, A. (2017). Modelos didácticos: Para situaciones y contextos de aprendizaje. Narcea Ediciones.
- Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
- Hinojo, F.J., Marín, J.A., De la Cruz, J.C. y Fernández, F.D. (2022). Los retos educativos de la enseñanza del siglo XXI. Octaedro. doi: https://doi.org/10.36006/16356-1
- Hiroaki, K., Cheol, J. & Yuko, S. (2022). Online PBL-based Training-Japan Korea COIL training in Pandemic Pedagogy. Journal of Japanese Studies, 91, 201-225. doi: 10.15733/jast.2022.91.201
- Juárez-Pulido, M., Rasskin-Gutman, I. y Mendo-Lázaro, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metología activa para la educación del siglo XXI: Una revision bibliográfica. Revista Prisma Social, 26(3), 200-210.
- Lawal, O, Ramlaul, A. & Murphy, F. (2021). Problem based learning in radiography education: a narrative review. Journal of Radiography, 27(2), 727-732. https://doi.org/10.1016/j.radi.2020.11.001
- Marcelo, C. y Vaillant, (2017). Desarrollo profesional docente ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea.
- Mariscal, L., Castillo, M. & Bermudes, L. (2023). Developing 21st-Century Skills through PBL in a Public University. Podium, 43, 111-128. doi: 10.31095/podium.2023.43.7
- Murillo, F.J. y Perines H. (2017). Cómo los docentes no universitarios perciben la investigación educativa. Revista Complutense de Educación, 28(1), 81-99. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48800
- Mynbayeva, A., Sadvakassova, Z. & Akshalova, B. (2017). Pedagogy of the twenty-first century: Innovative teaching methods. New Pedagogical Challenges in the 21st Century-Contributions of Research in Education, 3-20. doi: 10.5772/intechopen.72341
- Nariman, N. & Chrispeels, J. (2016). PBL in the Era of Reform Standards: Challenges and Benefits Perceived by Teachers in One Elementary School. Interdisciplinary Journal of Problem-Based learning, 10(1). http://dx.doi.org/10.7771/1541-5015.1521
- Organista, J., Lavigne, G., Serrano, A. y Sandoval, M. (2017). Desarrollo de un cuestionario para estimar las habilidades digitales de estudiantes universitarios. Revista Complutense de Educación, 28(1), 325-343. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49802
- Postholm, M., & Wæge, K. (2016). Teachers’ learning in school-based development. Educational Research, 58, 1-15. doi: 10.1080/00131881.2015.1117350.Recio, D., Feliz, T. y Morilla, A (2020). Aprendiza basado en proyectos: Hacia una metodología reflexiva, participativa y colaborativa. En Tirant Lo Blanch (Ed.), Aprendizaje más allá de las aulas: didácticas específicas en contextos no formales (pp 156-175). Tirant Lo Blanch.
- Reimers, F. y Chung, C. (2016). Enseñanza y aprendizaje en el siglo XXI: metas, políticas educativas y currículo en seis países. Harvard Education Press.
- Sáez, J. (2018). Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. UNED
- Sanz, F. J. y Sánchez, I. (2021). Enseñar lenguas extranjeras mediante la pedagogía por proyectos. Implicaciones para el aula y la planificación docente. GEADEL, 2(3), 101-118. https://periodicos.ufac.br/index.php/GEADEL/article/view/5871.
- Sevillano, M.L. (2011). Didáctica en el núcleo de la Pedagogía. Tendencias pedagógicas, 18, 7-32. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1985
- Shadiev, R., Hwang, W. & Huang, Y. (2015). A pilot study: Facilitating cross-cultural understanding with project-based collaborative learning in an online environment. Australasian Journal of Educational Technology, 31(2), 123-139. https://doi.org/10.14742 / ajet.1607
- Smith, A. (2018). Project Based Learning made simple. Ulysses Press.
- Torrego, L. y Martínez, S. (2018). Sentido del método de proyectos en una maestra militante en los Movimientos de Renovación Pedagógica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(2), 1‐12. doi: 10.6018/reifop.21.2.323181
- Torres Valdés, R., Lorenzo, C., Tomás, A. y Campillo, C. (2018). Metodología ABP y ABA desde la perspectiva de género en el grado en publicidad y relaciones públicas y su transferencia a la política pública. En R. Roig-Vila (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 467-475). Octaedro. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/87515/1/2018-El-compromiso-academico-social-47.pdf
- Vallina, I., y Pérez, E. (2020). El aprendizaje basado en proyectos y las tecnologías de la información y la comunicación dentro de un centro escolar. Un estudio de caso. EDMETIC, 9(2), 116-136. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i2.12018
- Vergara, J. (2015). Aprendo porque quiero. El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), paso a paso. SM