Jazz y Arte Extranjero en la PrensaEstudio Sociohistórico de la Propaganda Cultural en el Franquismo

  1. López-Hidalgo, Cristina 1
  2. Sánchez-Miranda, María del Carmen 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Historia Social y de la Educación

ISSN: 2014-3567

Year of publication: 2025

Issue Title: February

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 53-69

Type: Article

DOI: 10.17583/HSE.16243 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Historia Social y de la Educación

Abstract

This article deals with a socio-historical investigation of how art, in general, was used as propaganda for the naturalisation of the transition, where cinema and music were manifestations that were directly related to the ideological projections of the regime. The aim is to show, specifically, the entry of jazz as a subversive, popular and free tool in Spain during the early Franco regime. Methodologically, the analysis of the press shows how, with the arrival of the Second World War, a paradigm shift began to take place on the basis of the cultural propaganda of the time. The relevant results highlight how jazz played a significant role in the Spanish context within the framework of the restrictions imposed by the regime's biopolitics. In conclusion, jazz was a medium for Franco's propaganda, initially by banning and censoring it on the model of Nazi Germany and, later, by allowing and programming it to show Spain's modernity and openness to the United States of America, becoming, in this respect, an omnipresent tool in the music scene of the 1940s, thus setting itself apart from the confines of music.

Bibliographic References

  • Checa Medina, J. R. (2022). Los cafés cantantes en la prensa histórica de la provincia de Jaén. Revista de investigación sobre flamenco «La madrugá», 19, 87–102. https://doi.org/10.6018/flamenco.550041
  • García, J. (2019). El jazz en la España de 1923. Una mirada desde los consulados estadounidenses. Musikene: Jazz-Hitz, 2, 29–47.
  • García, J. (2012). El trazo del Jazz en España. En Biblioteca Nacional de España, El ruido alegre: jazz en la BNE (págs. 17–71). Ministerio de Cultura.
  • Iglesias, I. (2010). (Re)construyendo la identidad musical española: el jazz y el discurso cultural del franquismo durante la Segunda Guerra Mundial. HAOL Historia Actual Online, 23, 119–135. https://doi.org/10.36132/hao.v0i23.503
  • Iglesias, I. (2011). Vehículo de la mejor amistad: el jazz como propaganda estadounidense en la España de los años cincuenta. Historia del presente, 17(1), 41–53.
  • Iglesias, I. (2017). La modernidad elusiva. Jazz, baile y política en la Guerra Civil española y el franquismo (1936-1968). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Jordana-Lluch, E. (2021). Michael Foucault: Biopolítica y gubernamentalidad. Gedisa Editorial.
  • Jover Oliver, R. (2009). Una «Carmen» alemana. El cine español y la Alemania nazi. Magazin, Revista de Germanística Intercultural, 11, 74–81. https://doi.org/10.12795/magazin.2002.i11.08
  • Lillo Espada, S. (2020). La música a escena. La diplomacia musical española en Estados Unidos (1939-1970). Cuadernos de Historia Contemporánea, 42, 285–304. http://dx.doi.org/10.5209/chco.71908
  • López-Hidalgo, C. (2023). Encuentros disidentes: la cuestión queer y de género en el franquismo a través del jazz y las variedades. En J. Caballero Caballero (Ed.), Con la cruz en la frente. Perspectivas y reflexiones LGTBIQ+ desde las artes y la educación (págs. 105–116). Editorial Dykinson.
  • Martínez Del Fresno, B. (2001). Realidades y máscaras en la música de la posguerra. En I.L. Henares Cuéllar, J. Castillo Ruiz, G. Pérez Zalduondo y M.I. Cabrera García (Eds.), Dos décadas de cultura artística en el franquismo (1936-1956) volumen 2 (págs. 46–73). Universidad de Granada.
  • Pérez Zalduondo, G. (2011). Música, censura y Falange: el control de la actividad musical desde la Vicesecretaría de Educación Popular (1941-1945). Arbor, 187(751), 875–886. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5005
  • Pérez Zalduondo, G. (2013). Una música para el «Nuevo Estado»: Música, ideología y política en el primer franquismo. Editorial Libargo.
  • Pujol Baulenas, J. (2005). Jazz en Barcelona 1920-1965. Almendra Music.
  • Salaün, S. (1990). El cuplé (1900-1936). Espasa Calpe.
  • Sevillano Calero, F. (1999). Cultura, propaganda y opinión en el primer franquismo. Ayer. Revista de Historia Contemporánea, 33, 147–166.
  • Vázquez Liñán, M. (2012). La propaganda como producto cultural. En J. Abellán Muñoz (Coord.), Las praxis de la paz y los derechos humanos: Joaquín Herrera Flores «In memoriam» (págs. 81–107). Universidad de Sevilla.