Percepciones sobre la animación y los estudios superiores de Arte. Una mirada a través de alumnado y profesorado de la provincia de Jaén

  1. Horno López, Antonio 1
  2. Huijbregts Jaén, Lydia 1
  1. 1 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
epsir: European Public & Social Innovation Review

ISSN: 2529-9824

Year of publication: 2025

Issue Title: Docencia

Issue: 10

Type: Article

DOI: 10.31637/EPSIR-2025-794 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: epsir: European Public & Social Innovation Review

Abstract

Introduction: Animated cinema not only entertains but also educates and conveys cultural messages. Its ability to visualize abstract concepts makes it a valuable medium in education, enabling the understanding of complex issues and expanding creative and professional opportunities for students. This study analyzes the perceptions and knowledge of students and teachers about the animated medium and higher studies in Arts. Methodology: To achieve this, an initial assessment will be conducted through online surveys of students and teachers from different educational levels in Jaén province, aiming to understand their knowledge and appreciation in the animation film field. Results: The results of the survey reflect a worrying lack of knowledge and support towards artistic studies and careers, especially in the field of animated film, among Secondary Education, Baccalaureate, Vocational Training students and University Education.  Conclusions: The lack of knowledge about animation or other artistic subjects in educational centers may be contributing to the vast majority of students not choosing the Arts as an educational option, due to the mistaken perception that they do not offer viable job opportunities.

Bibliographic References

  • Aguirre, M. (6 de octubre de 2003). Los gastos en Bellas Artes son el doble que en Magisterio. El País. https://elpais.com/diario/2003/10/06/educacion/1065391203_850215.html
  • Alonso, M. L. y Pereira, M. C. (2000). El cine como medio-recurso para la educación en valores: un enfoque teórico y tecnológico. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 5, 127-148. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2714424
  • Cortina, M. C. (2010). El cine como recurso didáctico de educación para la muerte: implicaciones formativas para el profesorado [Tesis de Doctorado, Universidad Autónoma de Madrid]. https://repositorio.uam.es/handle/10486/4487
  • Cupani, M. y Pérez, E. R. (2006). Metas de elección de carrera: contribución de los intereses vocacionales, la autoeficacia y los rasgos de personalidad. Interdisciplinaria, 23(1), 81-100. https://acortar.link/j2rjLo
  • Hermoza, J. S. y Terrones Saucedo, D. (2022). Análisis de la psicología del color en la narrativa audiovisual de la película Inside Out del estudio Pixar [Tesis de Licenciatura]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/113263
  • Horno, A. (2012). Educación, creatividad y motivación: la animación como metodología didáctica. En P. Membiela, N. Casado y M.I. Cabreiros (coords.), La formación y las nuevas tecnologías en la docencia universitaria (pp. 135-140). Educación Editora.
  • Horno, A. y Garrido, J. D. (2018). Acercándonos al dibujo a través de un proyecto audiovisual/Approaching the drawing through an audiovisual project. Revista de Comunicación de la SEECI, 46, 117-125. https://doi.org/10.15198/seeci.2018.46.117-125 DOI: https://doi.org/10.15198/seeci.2018.46.117-125
  • Horno, A. y Pertíñez, J. (2011). Animation in the lecture room. En INTED2011 Proceedings, pp. 4700-4706. IATED. https://library.iated.org/view/HORNO2011ANI
  • Llorent, V. J. y Marín, V. (2014). La integración de los dibujos animados en el currículo de Educación Infantil. Una propuesta teórica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(1), 73-82. https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.005 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.005
  • Mérida, R. y Heras, T. (2021). Análisis de género del cine de animación infantil como recurso para una escuela coeducativa. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 62, 183-208. https://doi.org/10.12795/pixelbit.86062 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.86062
  • Paladino, D. (2006). Qué hacemos con el cine en el aula. En Dussel y Gutierrez (Eds.), Educar la mirada. Políticas y pedagogías de la imagen (pp. 135-144). Manantial Buenos Aires.
  • Pedrosa, L. P. (2016). Estudio de las emociones en los personajes animados de Inside Out. Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication, 7(1), 31-45. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.2 DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2016.7.1.2
  • Peñalver, T. (2015). El cine como recurso didáctico: una propuesta de programación didáctica. Edetania, estudios y propuesta socioeducativos, 47, 221-232. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/74/66
  • Porcuna, M. (2018). Las series animadas televisivas y el dibujo como recurso didáctico en la búsqueda de valores [Trabajo final de grado]. Universidad de Jaén. https://hdl.handle.net/10953.1/8198
  • Ramón, F., Cabedo, V., Casar, M., Giménez, V. y Oltra, J. (2016). Utilización de las series de animación como recurso didáctico en la elaboración de casos. Análisis de una experiencia en la innovación docente en la Universitat Politècnica de València. En In-Red 2016. II Congreso nacional de innovación educativa y docencia en red. Editorial Universitat Politècnica de València. http://dx.doi.org/10.4995/
  • Roca, D. y Ruiz, A. (2022). ¿Purplewashing o feminismo? Un cambio de paradigma en la industria de la animación. Con A de animación, 15, 62-81. https://doi.org/10.4995/caa.2022.17893 DOI: https://doi.org/10.4995/caa.2022.17893
  • Villanueva, M. C., y Pelegrín, J. (2018). Los dibujos animados como recurso didáctico en Educación Infantil [Trabajo Final de Grado]. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/77962