Relación del perfil de interés profesional y la carrera elegida por los estudiantes Universitarios.

  1. Hasek, Sirle 1
  2. Torres González, José Antonio
  1. 1 Universidad Autónoma de Asunción (UAA)
Revista:
IJNE: International Journal of New Education

ISSN: 2605-1931

Any de publicació: 2021

Número: 8

Pàgines: 137-149

Tipus: Article

DOI: 10.24310/IJNE.8.2021.13767 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: IJNE: International Journal of New Education

Resum

ABSTRACT This research aimed to relate the profile of professional interest and the career chosen by the students of the National University of  Villarrica del Espiritu Santo. It was carried out in a Graduate School and eight Faculties that offers undergraduate degrees at the National University of Villarrica del Espiritu Santo, with students from the first year, the participating population was 503 students. Using a quantitative approach, with a non-experimental design, of correlational scope, the deductive method was used. Among the main results within the profile of professional interests, students of the Psychology degree,  the 27% were  identified with the personal code (SAE), Social, Artistic, Entrepreneur, with the Holland hexagon method it is evident that there is a relationship between the codes of occupations based on career choice and professional interest profiles, the , 71% studied the emphasis of Social Sciences in Secondary Education, this emphasis is related to the chosen career, 41% of the codes the first letters in each code are the same, therefore the interests are consistent and related each.  

Referències bibliogràfiques

  • Aguirre, B. A. (1994). Psicología de la adolescencia. Editorial Boixareu Universitaria, marcombo.
  • Cepero, G. A. (2009). Las Preferencias Profesionales y Vocacionales del Alumnado de Secundaria y Formación Profesional Especifica. (Tesis Doctoral, Universidad de Granada). https://hera.ugr.es/tesisugr/18751362.pdf
  • González, M. V. (2004). La orientación profesional y curriculum Universitario. Una estrategia educativa para el desarrollo profesional y responsable. Alertes. Psicopedagogía.
  • Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005a). SDS Búsqueda Autodirigida. Guía para el usuario profesional. Manual Moderno.
  • Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005b). SDS Búsqueda Autodirigida. Manual técnico. Manual Moderno.
  • Holland, J. L., Fritzsche, B. A. y Powell A. B. (2005c). SDS Búsqueda Autodirigida. Explorador de carreras y ocupaciones. Forma R. Manual Moderno.
  • Riart, J. (2001). La orientación vocacional profesional y ocupacional en el 2 ciclo de la ESSO. Recuperado de https:// educaweb.com
  • Rodríguez, M. M., Sánchez R. E. y Labajos M. M. (2017). Vocación ocupacional y género en estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Salud Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), pp. 345-356. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627022.pdf
  • Rascovan, S. (2016). La orientación vocacional como experiencia subjetivante. Paidós.
  • Ramos, M. T. Bravo, C., Ravello, Chávez, M., Sabaduche, L. (2013). Orientación Vocacional. Lima. M & J GRAF E.I.R.L.
  • Ministerio de Educación. (2011). Tutoría y Orientación Educativa. Orientación Vocacional. Cartilla para tutores. Primera Edición Lima.
  • Ministerio de Educación y Cultura (2014). Actualización Curricular del Bachillerato Científico de la Educación Media - Plan Específico: Énfasis en Ciencias Básicas y Tecnología. MEC.