Diseño e implementación de una experiencia para trabajar la interculturalidad en Educación Infantil a través de realidad aumentada y códigos QR

  1. Rodríguez-García, Antonio-Manuel 1
  2. Hinojo-Lucena, Francisco Javier 1
  3. Ágreda-Montoro, Miriam 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Aldizkaria:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Interculturalidad y cultura de la diversidad en la educación del siglo XXI

Alea: 55

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 59-77

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.966 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educar

Laburpena

In recent years, schools have witnessed an increase in the arrival of students from different countries in their classrooms, in addition to a growing multicultural society. This situation has given rise to specific needs that must be addressed from an early age in the educational system in order to promote students’ mutual understanding of multicultural society. This study presents the design and implementation of a project on intercultural education using emerging ICT tools such as augmented reality and QR codes. The experience was carried out during the internship period of future teachers in the BA in Early Childhood Education through an assignment in the subject of Didactic-Technological Resources Applied to Early Childhood Education during the 2016–2017 academic year. The results show that both active and future teachers widely accept these technologies and use them to innovate didactic contents, as well as an improvement in the motivation, interest and involvement of their students.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AKÇAYIR, M. y AKÇAYIR, G. (2017). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20, 1-11.
  • APPLE, M. W. (2012). Can education change society? Nueva York: Routlegde.
  • AZNAR-DÍAZ, I., RASO-SÁNCHEZ, F., HINOJO-LUCENA, M. A. y ROMERO-DÍAZ, J. J. (2016). Percepciones de los futuros docentes respecto al potencial de la ludificación y la inclusión de los videojuegos en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Educar, 53(1), 11-28. https://doi.org/10.5565/rev/educar.840
  • BACCA, J., BALDIRIS, S., FABREGAT, R. y GRAF, S. (2014). Augmented reality trends in education: a systematic review of research and applications. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 133-149.
  • BARROSO, J., CABERO, J. y MORENO, A. M. (2016). La utilización de objetos de aprendizaje en realidad aumentada en la enseñanza de la medicina. Innoeduca, 2(2), 77-83.
  • BERNABÉ, M. M. (2016). Formación para la ciudadanía intercultural en educación infantil. ¿qué sucede en las universidades valencianas? Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 20(2), 328-348.
  • BOLTEN, J. (2016). Qué es competencia intercultural. Modelos teóricos y consecuencias de su aplicación práctica. En B. F. W. SPRINGER (coord.). La comunicación hispano-alemana: por qué no nos entendemos y cómo conseguirlo (pp. 263-278). Reichenberger: Springer.
  • BRESSLER, D. M. y BODZIN, A. M. (2013). A mixed methods assessment of students’ flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 505-517.
  • BUENO, X. Y DOMINGo, A. (2016). La gestión de la interculturalidad en tiempos de crisis: el discurso de los técnicos municipales en Cataluña. Migraciones, 39, 39-65.
  • CABERO-ALMENARA, J. y BARROSO, J. (2016). The educational possibilities of Augmented Reality. NAER, 5(1), 44-50.
  • CABERO, J., GARCÍA, F. y BARROSO, J. (2016). La producción de objetos de aprendizaje en «realidad aumentada»: la experiencia del SAV de la Universidad de Sevilla. IJERI, 6, 110-123.
  • CABERO, J. y MARÍN, V. (2017). La educación formal de los formadores de la era digital: los educadores del siglo XXI. Notandum, 44-45, 29-42.
  • CÓZAR, R., MOYA, M. V., HERNÁNDEZ, J. A. H. Y HERNÁNDEZ, J. R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las Ciencias Sociales. Una experiencia con el uso de realidad aumentada en la formación inicial de maestros. Digital Education Review, 2(27), 138-153.
  • DIETZ, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos, 39(156), 192-207.
  • DI SERIO, Á., IBÁÑEZ, M. B. Y DELGADO, C. (2013). Impact of an augmented reality system on students’ motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596.
  • ESCARBAJAL, A. (2014). La educación intercultural en los centros educativos. REIFOP, 17(2), 29-43.
  • FONSECA, D., REDONDO, E. y VALLS, F. (2016). Motivación y mejora académica utilizando realidad aumentada para el estudio de modelos tridimensionales arquitectónicos. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 17(1), 45-64.
  • GAMBOA, J. L. (2012). El uso de códigos QR en la enseñanza. En J. HERNÁNDEZ, M. PENNESI, D. SOBRINO y A. VÁZQUEZ. Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Espiral, 135-157.
  • INE (2016). Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de http://www.ine.es/inebmenu/mnu_migrac.htm
  • LEE, M. (2016). 32 Augmented Reality Apps for the Classroom. Recuperado de http://www.teachthought.com/the-future-of-learning/technology/32-augmented-reality-apps-for-the-classroom-from-edshelf/
  • LEIVA, J. J. (2015). Aulas de colores o la interculturalidad en la educación infantil. Infancia: Educar de 0 a 6 Años, 151, 31-34.
  • LEIVA, J. J. (2017). La Escuela Intercultural hoy: reflexiones y perspectivas pedagógicas / Intercultural Education today: pedagogical reflections and perspectives. Revista Complutense de Educación, 28(1), 29-43.
  • LEIVA, J. J. y ALMENTA, E. (2013). La «digiculturalidad» o la interculturalidad a través de las TIC: una tendencia emergente de e-learning humanizador. Etic@net, 1(13), 1-13.
  • LEIVA, J. J. y PRIEGUE, D. (2012). Educación intercultural y TIC: claves pedagógicas de la innovación y el cambio social en el siglo XXI. @tic. Revista D’Innovació Educativa, 9, 33-43.
  • McCARTHY, J. (2017). Multicultural learning partnerships in the cafe: integrating ICT into transnational tertiary education in Australia Using the collaborative application for education. Journal of International and Comparative Education (JICE), 173-184.
  • MORENO, F. M. (2017). The game as an early childhood learning resource for intercultural education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237, 908-913.
  • MUÑOZ-CRISTOBAL, J. A., JORRIN-ABELLAN, I. M., ASENSIO-PEREZ, J. I., MARTINEZ-MONES, A., PRIETO, L. P. y DIMITRIADIS, Y. (2015). Supporting teacher orchestration in ubiquitous learning environments: a study in primary education. IEEE Transactions on Learning Technologies, 8(1), 83-97.
  • PERKINS, D. D., FISHER, B. W., KARAKOS, H. L., SHIELDS, S. L., GILBERT, E. D. Y PATTERSON, M. M. (2017). Thinking and acting both globally and locally: The Field School in intercultural education as a model for action-research training and civic learning. Collaborations: A Journal of Community-Based Research and Practice, 1(1), 22-38.
  • RODRÍGUEZ-IZQUIERDO, R. M. (2015). Las TIC como ecosistema para la construcción de la competencia intercultural. Profesorado, 19(1), 368-388.
  • ROMÁN, P. y MÉNDEZ, J. M. (2014). Experiencia de innovación educativa con curso MOOC: los códigos QR aplicados a la enseñanza. Profesorado, 18(1), 113-136.
  • SÁNCHEZ, L. (2016). Aumentando Oz: propuesta didáctica sobre realidad aumentada aplicada a la literatura en educación infantil. Recuperado de https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/9833
  • ZAPATA, R. M., DALOUH, R., CALA, V. C. y GONZÁLEZ JIMÉNEZ, A. J. (2017). Libro de actas VII Congreso Internacional de Educación Intercultural (Vol. 64). Almería: Universidad de Almería.