Diversidad emocional y satisfacción vital en futuros docentes

  1. Francisca Ortega-Álvarez 1
  2. Elisabeth Núñez-Hergueta 2
  3. David Molero 2
  4. José A. Torres-González 2
  1. 1 Consejería de Educación - Junta de Andalucía
  2. 2 Universidad de Jaén
    info

    Universidad de Jaén

    Jaén, España

    ROR https://ror.org/0122p5f64

Journal:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Year of publication: 2015

Volume: 8

Issue: 3

Pages: 205-217

Type: Article

More publications in: Revista de Educación Inclusiva

Abstract

This paper is based in the field of emotional education and life satisfaction of future teachers.The existence of any significant differences according to the variables gender (male vs. female) and age (under age 25 vs. more 25 years) were analyzed. The participants are 60 students (n=60) Grade Early Childhood Education at the University of Jaén (Spain). It has been used as instruments TMMS-24 (Fernández-Berrocal, Extremera & Ramos, 2004) and SWLS-R (Atienza, Pons, Balaguer & García-Merita, 2000). The results reported significant differences (p<.05) by gender in life satisfaction and emotional perception depending on age. The results achieved are in accordance with those obtained in other studies in similar contexts to ours.

Bibliographic References

  • Atienza, F.,Pons, D., Balaguer, I., García-Merita, M. (2000). Propiedades Psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en Adolescentes, Psicothema, 12(2), 314-319.
  • Bar-On, R. (2005). The impact of emotional intelligence on subjective well-being. Perspectives in Education, 23, 41-61.
  • Bar-On, R. (2007). How important is it to educate people to be emotionally intelligent, and can it be done? En Bar-On, R., Maree, J.G. y Elias, M.J. (Eds.), Educating people to be emotionally intelligent (pp. 1-14). Wetsport, CT: Praeger.
  • Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence: an integral part of positive psychology. South African Journal of Psychology, 40(1), 54-62. doi: 10.1177/008124631004000106
  • Bellamy, A., Gore, D. y Sturgis, J. (2005). Examining the relevance of emotional intelligence within educational programs for the gifted and talented. Ellectronic Journal of Research in Educational Psychology, 3(2), 53-78.
  • Bernarás, E., Garaigordobil, M., De las Cuevas, C. (2011). Inteligencia emocional y rasgos de personalidad. Influencia de la edad y el género durante la edad adulta y la vejez. Boletín de Psicología, 103, 75-88.
  • Bhullar, N., Schutte, N. S. y Malouff, J. M. (2012). Associations of individualistic.collectivistic orientations with emotional intelligence, mental health, and satisfaction with life: a tale of two countries. Individual Differences Research, 10(3), 165-175.
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C. y García-Navarro, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Madrid: Síntesis.
  • Brackett, M. A. y Mayer, J. D. (2003). Convergent, discriminant and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(9), 1-12.
  • Cazalla-Luna, N. Y Molero, D. (2014). Inteligencia Emocional Percibida, Ansiedad y Afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 56-73.
  • Cazalla-Luna, N., Ortega-Álvarez, F. y Molero, D. (2015). Autoconcepto e inteligencia emocional de docentes en prácticas. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 14, 151-164.
  • Chan, D. W. (2006). Emotional intelligence and components of burnout among Chinese secondary school teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 22, 1042-1054.
  • De Haro, J. M. y Castejón, J. L. (2014). Perceived emotional intelligence, general intelligence, and early professional success: predictive and incremental validity. Anales de Psicología, 30(2), 490-498. doi: 10.6018/analesps.30.2.154621
  • Del Giudice, M., Booth, T. y Irwing, P. (2012). The Distance Between Mars and Venus: Measuring Global Sex Differences in Personality. PLOS ONE, 7(1), 29265.doi:10.1371/journal.pone.0029265
  • Extremera, N., Durán, A., y Rey, L. (2007a). Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 342, 239-256.
  • Extremera, N., Durán, A., y Rey, L. (2007b). Perceived emotional intelligence and dispositional optimismpessimism: analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents. Personality and Individual Differences, 42, 1069-1079.
  • Extremera, N., Durán, A., y Rey, L. (2010). Recursos personales, síndrome de estar quemado por el trabajo y sintomatología asociada al estrés en docentes de enseñanza primaria y secundaria. Ansiedad y Estrés, 16(1), 47-60.
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Salovey. P. (2006). Spanish version of the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT), version 2.0 rehabilitees, age, and gender differences. Psicothema, 18(1), 42-48.
  • Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2005). Perceived emotional intelligence and life satisfaction: predictive and incremental validity using the Trait MetaMood Scale. Personality and Individual Differences, 39, 937-948.
  • Fernández-Berrocal, P. Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish Modified Version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.
  • Gardner, H. (1995). Inteligencias Múltiples. La teoría en la práctica. México D.F.: Paidós.
  • Gil-Olarte, P., Palomera, R. y Brackett, M. (2006). Relating emotional intelligence to social competence and academic achievement in high school students. Psicothema, 18, 118-123.
  • Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós. Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
  • Goleman, D. (2009). Introducción. En L. Lantier, Inteligencia Emocional Infantil y Juvenil. Madrid: Editorial Aguilar.
  • Lantieri, L. y Goleman, D. (2009). Inteligencia Emocional Infantil y Juvenil. Madrid: Aguilar.
  • Latorre, A., Rincón del, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
  • Lombas, A. S., Martin-Albo, J., Valdivia-Salas, S. y Jiménez, T. I. (2014). The relationship between perceived emotional intelligence and depressive symptomatology: the mediating role of perceived stress. Journal of Adolescence, 37(7), 1069-1076. doi:10.1016/j.adolescence.2014.07.016
  • McCann, C., Fogarty, G. J., Zeidner, M. y Roberts, D. R. (2011). Coping mediates the relationship between emotional intelligence (EI) and academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 36, 60-70.
  • Mestre, J. M. (2003). Validación empírica de una escala para medir la inteligencia emocional, desde un modelo mixto, en una muestra de estudiantes de la Bahía de Cádiz. Tesis Doctoral. Universidad de Cádiz.
  • Mestre, J. M., Guil, R. y Lim, N. (2004). Inteligencia emocional, ¿a qué pueden deberse las diferencias respecto a la variable género? En E. Barberá, L. Mayor, M. Chóliz, E. Cantón, E. Carbonell, C. Candela y C. Gómez (Eds.), Motivos, emociones y procesos representacionales: de la teoría a la práctica (pp. 313- 324). Valencia. Fundación Universidad-Empresa de Valencia.
  • Mestre, J. M., Guil, R., Lopes, P. N., Salovey, P., Gil-Olarte, P. (2006). Emotional intelligence and social and academic adaptation to school. Psicothema, 18(1), 112-117.
  • Molero, D., Ortega-Álvarez, F. y Moreno, R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 3, 165-172.
  • Molero, D. y Ortega-Álvarez, F. (2011). Inteligencia Emocional Autoinformada en escolares de Educación Primaria. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 6, 47-61.
  • Moyano, E. y Ramos, N. (2007). Bienestar subjetivo: midiendo satisfacción vital, felicidad y salud en la población chilena de la Región Maule. Universum, 22(2), 177-193.
  • Newsome, S., Day, A. y Catano, V. (2000). Assessing the Predictive Validity of Emotional Intelligence. Personality and Individual Differences, 29(6), 1005- 1016. doi: 10.1016/S0191-8869(99)00250-0
  • Ortega, M. C. (2010). La educación emocional y sus implicaciones en la salud. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 462-470.
  • Palomera, R. (2008). Educando para la felicidad. En E. G. Fernández-Abascal (Coord.), Emociones positivas (pp. 247-276). Madrid: Pirámide.
  • Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 437-454.
  • Pandey, R. y Tripathi, A. N. (2004). Development of emotional intelligence. Some preliminary observations. National Academy of Psychology, 49, 147-150.
  • Pena, M. y Repetto, E. (2008). Estado de la investigación en España sobre inteligencia emocional en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15(6), 400-420.
  • Pérez-Pérez, N. y Castejón, J. L. (2006). Relaciones entre la inteligencia emocional y el cociente intelectual con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista electrónica de Motivación y Emoción, 9(22).
  • Ruiz-Aranda, D., Extremera, N. y Pineda-Galán, C. (2014). Emotional intelligence, life satisfaction and subjective happiness in female student health professionals: the mediating effect of perceived stress. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(1), 106-113. doi:10. 1111/ jpm. 12052.
  • Salanova, M., y Schaufeli, W. B. (2009). El engagement en el trabajo: cuando el trabajo se convierte en pasión. Madrid: Alianza Editorial.
  • Salovey, P. y Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 6, 1-5.
  • Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A. y Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta-Mood Scale. Psychology and Health, 17(5), 611-627.
  • Sternber, R. J. (1997). Inteligencia exitosa. Cómo una inteligencia práctica y creativa determina el éxito en la vida. Barcelona: Paidós.
  • Tárraga, R., Mateos, L., Sanz, P., Pastor, G. y Fernández, Mª. I. (2015). Diseño, implementación y evaluación de un programa de Educación Emocional con un niño expuesto a una situación de violencia de género. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 8(1), 27-41.
  • Thompson, B., Waltz, J., Croyle, K. y Pepper, A. (2007). Trait meta-mood and affect as predictors of somatic symptoms and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 43, 1786-1795.
  • Thorndike, E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper´s Magazine, 140, 227-235.
  • Urquijo, I., Extremera, N. y Villa, A. (2015). Emotional Intelligence, Life Satisfaction, and Psychological Well-Being in Graduates: the Mediating Effect of Perceived Stress. Applied Reseach Quality Life (original paper preprint), First online: 30 Sept. 2015. doi: 10.1007/s11482-015-9432-9
  • Valadez-Sierra, M.D., Borges del Rosal, M. A., Ruvalcaba-Romero, N., Villegas, K. y Lorenzo, M. (2013). La Inteligencia Emocional y su relación con el género, el rendimiento académico y la capacidad intelectual del alumnado universitario. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2), 395-412.
  • Wood, S. L., y Sommers, M. S. (2011). Consequences of intimate partner violence on child witnesses: a systematic review of the literature. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 24(4), 223-236.